עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן וחמאס נערכות לטרפד את עסקת טראמפ

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הודיע כי בכוונת ארגונו לטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ באמצעות "התנגדות מזויינת" • איראן תומכת בתוכניתו של הניה והממשל האמריקני צריך לשקול את דחיית פרסום התוכנית וישומה באופן מעשי ברצועת עזה

פרסום התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה" נדחה כבר זמן רב בשל מספר סיבות ובינהן ההתנגדות העזה של הרש"פ לתוכנית, ההחרמה של ממשל טראמפ ע"י יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ופרשת רצח חאשוקג'י שניטרלה את כוחו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאמור היה להיות "המנוע" שירתום את מדינות ערב המתונות לתמוך בתוכנית.

בשבוע שעבר כינס הנשיא טראמפ את יועציו כדי לדון עמם במועד החדש שבו תפורסם התוכנית שנמצאת כבר בשלבי הליטוש האחרונים.

עפ"י דיווח בעיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי ממקורות אמריקנים בוושינגטון, הנשיא טראמפ החליט לדחות את פרסום תוכניתו החדשה לשלום בין ישראל לפלסטינים לחודש פברואר בשנה הבאה.

לדברי העיתון, "הדחיה נועדה לשרת את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו".

עפ"י גורמים מדיניים בירושלים, נתניהו פעל מול הבית הלבן כדי להביא לדחיית פרסום התוכנית בגלל אפשרות הקדמת הבחירות בישראל.

אולם, בארגון החמאס נערכים כבר עתה לטרפוד התוכנית ברגע שתפורסם.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה, הודיע ב-24 בנובמבר באופן ברור ביותר כיצד מתכוון ארגונו לטרפד את "עסקת המאה" של טראמפ.

בהופעה מעזה, באמצעות וידיאו קונפרנס, לועידת "האחדות האסלאמית ה-33" בטהרן הודיע מנהיג חמאס כי ארגונו "לא יתיר את "עסקת המאה" וימנע אותה באמצעות התנגדות מזויינת", הוא לא פירט אם מדובר בגל פיגועי טרור או ירי רקטות על ישראל.

הניה קרא בנאומו ל "הקמת קואליציה אסטרטגית בינלאומית חדשה של כל הכוחות כדי להתמודד עם האתגרים הקשורים לבעיה הפלסטינית כדי להחזירה לקדמת הבימה ולהתגבר על כל התוכניות לחסל אותה".

הוא טען כי ארגונו השיג באחרונה ניצחון מדיני וצבאי על ישראל שיש לו השלכות אסטרטגיות על המאבק בישראל.

מנהיג חמאס הסביר בנאומו כי בעיית "פלסטין" היא בעייתם של כל המוסלמים וכי ישראל פועלת כעת להשתלט על ירושלים ומסגד אלאקצא.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה מכריז מלחמה על תוכניתו של הנשיא טראמפ לפני שהיא פורסמה ומיישר קו עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שמתנגד אף הוא לתוכנית האמריקנית.

לארגון חמאס יש ניסיון בטירפוד תוכניות מדיניות באמצעות טרור, כך הוא חיבל ביישום הסכם אוסלו באמצעות גל  של פיגועי טרור ב-1996.

כשהתקדמו הדיונים בין ישראל לפלסטינים לקראת הסכם קבע בוועידת קמפ דיוויד בארה"ב בין ראש הממשלה דאז אהוד ברק לבין מנהיג אש"פ יאסר ערפאת, גילה מנהיג חמאס השיח' אחמד יאסין גישה "פרגמטית" והציע "הודנה" לתקופה של 10-20 שנים בתמורה להקמת מדינה פלסטינית בקווי 67.

אולם, המצב המדיני-בטחוני היום הרבה יותר מורכב מאשר ב-1996. אז פעלה הרש"פ ביחד עם ישראל לייישם את הסכמי אוסלו ואילו כיום הרש"פ מתנגדת מראש לתוכנית "עסקת המאה" האמריקנית והיא נמצאת בקו אחד עם ארגון חמאס נגד התוכנית.

גם כוחה של איראן, המתנגדת בתוקף ל"עסקת המאה" , חזק הרבה יותר מאשר ב-1996, יש לה מספר שלוחות חזקות (חזבאללה, חמאס , הגי'האד האסלאמי) המצויידות בעשרות אלפי רקטות בלבנון, ברצועת עזה וגם נוכחות צבאית בסוריה וקל לה הרבה יותר להבעיר מלחמה אזורית כדי לטרפד את התוכניות האמריקניות להסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים.

הממשל האמריקני יתקשה מאוד להוביל את תוכנית "עסקת המאה". מדינות ערב המתונות בראשות סעודיה חוששות "לצאת מן הארון" ולתמוך בתוכנית האמריקנית בניגוד לעמדת הפלסטינים.

התוכנית האמריקנית החדשה עלולה גם לעורר התנגדות חזקה במחנה הימין בישראל שכן הנשיא טראמפ הבטיח לפצות את הפלסטינים על ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

לכן, הממשל האמריקני צריך לשקול היטב את צעדיו ואת כוונתו להכריז בקרוב על התוכנית במיוחד כשהשיחות העקיפות על מתווה הרגיעה בין ישראל  לחמאס הן רק בראשיתן.

פרסום תוכנית "עסקת המאה" עלול להיות הקטליזטור לפיצוץ מתווה הרגיעה בין ישראל לחמאס ופתיחה בהסלמה יזומה ע"י איראן, חמאס והגי'האד האסלאמי  בגבול הרצועה או במתקפת פיגועי טרור משטח הגדה לתוך ישראל.

כדאי שהממשל ישקול להתחיל בצעדים מעשיים בשטח ליישום "עסקת המאה" מבלי לפרסמה כדי לקבוע עובדות בשטח עד שתתחלף הנהגת הרש"פ הנוכחית שמתנגדת לתוכנית.

המאמצים צריכים להתרכז ברצועת עזה, שבה אמורה עפ"י התוכנית האמריקנית החדשה לקום המדינה הפלסטינית.

ברצועת עזה כבר קיימת ישות מדינית עצמאית והיא מעין מדינה קטנה לכל דבר ועניין, צריך לחזק בה את הכלכלה ולשפר את התנאים ההומנטאריים,זוהי משימה כבדה אך עדיף שהממשל יעסוק בה מאשר שהוא יחווה כישלון מדיני חרוץ הידוע מראש בכל הקשור לפרסום "עסקת המאה".

 

 

.