עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן וחזבאללה חוששים מאיבוד השליטה בלבנון

הפגנות הענק בלבנון חושפות כי חל כירסום במעמד ארגון חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית וכי גם במעוזי השיעים במדינה רואים בהם חלק מתופעת השחיתות • ההצהרות והאזהרות של ממשלת לבנון וחזבאללה לא הצליחו עד כה לעצור את ההפגנות והחשש גובר כי חסן נצראללה יוציא בהוראת איראן את אנשיו לרחובות להתעמת עם המפגינים

איראן מודאגת מאוד מהמתרחש בלבנון, גורמים בלבנון טוענים כי הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" הגיע לביירות כדי לסייע בדיכוי ההפגנות כפי שעשה בעיראק, לפי שעה אין אימות לדיווחים האלה.

איראן הופתעה פעמיים – גם מההפגנות בעיראק בחודש שעבר שבהן נהרגו 100 בני אדם וגם מההפגנות בלבנון שבינתיים עברו ללא נפגעים.
ההפגנות בעיראק הן נגד ההשפעה הגוברת של איראן בעיראק והתחזקות כוחן של כוחות המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" יותר מהצבא העיראקי, ואילו בלבנון הן נגד השחיתות והמצב הכלכלי הקשה, אך הן מופנות גם נגד ארגון חזבאללה הנתמך על ידי איראן ומחזיק את אזרחי לבנון כבני ערובה.

המטרה של המפגינים בעיראק: הכוחות הנאמנים לאיראן

משטר ההיאתולות חושש שההפגנות יתפשטו גם לאיראן עצמה. המעורבות האיראנית בנעשה בעיראק ובלבנון הביאה רק לעושק ולשחיתות, לכן יש בהחלט סבירות, גם לאור איומיו הגלויים של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה, שארגון חזבאללה יתערב באופן מעשי בנעשה ברחובות כדי לנסות לבלום את ההפגנות.

החשש של ממשלת לבנון ושל ארגון חזבאללה הוא מפני אובדן השליטה וכניסה למצב של תוהו ובוהו במדינה שישתק את החיים לגמרי ורק יחריף את המצב עוד יותר.
הנאומים בסוף השבוע בלבנון של הנשיא מישל עון ושל מנהיג חזבאללה חסן נצראללה לא הרגיעו את המפגינים. גם נאומו של ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי שבו הבטיח חילופי גבריי בממשלה ורפורמות לא הצליחו למנוע את הפגנות הדמים, התסיסה בעיראק ובלבנון נמשכת נגד השחיתות וההשפעה האיראנית הגוברת.

כרסום במעמד חזבאללה ותנועת "אמל"

אחד ההיבטים המעניינים של האינתיפאדה בלבנון הוא שהמפגינים יוצאים בפעם הראשונה נגד ארגון חזבאללה ותנועת "אמל", שיש להם נציגות בממשלה ובפרלמנט בטענה כי הם חלק מהשחיתות.
ה"חסינות" העממית שהייתה לארגון חזבאללה בגלל מאבקו בישראל מאז הקמתו נעלמה והחלה ביקורת עממית על השחיתות של הארגון גם במעוזי תומכיו בדרום לבנון ובבקאע הלבנוני.

מנהיג חזבאללה מנסה להרתיע את המפגינים באמצעות אזהרה כי המשך ההפגנות יביא למלחמת אזרחים במדינה, אך הם לא מתרגשים, בכמה מקומות בלבנון הונפו גם כרזות נגד נביה ברי ראש תנועת "אמל" השיעית שהאשימו אותו ואת רעייתו בשחיתות ושוחד ועריכת עסקות מפוקפקות.

מלבד תקריות בודדות בביירות ובנבטיה, ארגון חזבאללה ותנועת "אמל" נזהרים מעימות ישיר עם המפגינים, מנהיג חזבאללה חסן נצראללה קרא לתומכיו בסוף השבוע, בנאום שנשא, להתרחק מן הרחבות והכיכרות שבהן שוהים המפגינים אך מאידך גיסא הינחה לערוך "הפגנת כוח" כדי להעביר מסר ברור, שיירות ענק של מכוניות של פעילי הארגון, עם דגלי חזבאללה, יצאו לרחובות בדרום ביירות ובבקאע הלבנוני מייד לאחר נאומו.

המשחק הכפול של חסן נצראללה ונביה ברי הוא שקוף,מחד גיסא הם מביעים הזדהות עם המפגינים אך מאידך גיסא הם מתנגדים לדרישה להפלת הממשלה בראשות סעד אלחרירי.

הכרסום במעמד ארגון חזבאללה בלבנון מהווה גם כרסום בהשפעתה של איראן במזה"ת, ארגון חזבאללה וכוחו בלבנון היוו שנים רבות את סיפור ההצלחה של יצוא "המהפכה הח'ומיינסטית" מחוץ לגבולות איראן ועכשיו מתגלים סדקים במעמדו של הארגון בלבנון.

חסן נצראללה לא יוותר על כוחו והשפעתו הגדולה בלבנון ללא מאבק וגם לא איראן, מזכ"ל חזבאללה עדיין שומר את האופציה להשתמש בכוח ולאפשר לפעיליו להתעמת בכוח עם המפגינים ולנסות "לכבוש" מחדש את הרחובות, דבר לעלול להביא לשפיכות דמים.

ההפגנות נמשכות למרות שממשלת לבנון אישרה בישיבתה האחרונה שורה של רפורמות כלכליות שאמורות לסייע למדינה להתחיל ולצאת מן המשבר הכלכלי העמוק מבלי להטיל מיסים על האזרחים, כמו כן קוצצו משכורות השרים וחברי הפרלמנט בניסיון לשכך את הזעם העממי על תופעות השחיתות.

צמרת השלטון איננה מצליחה לשכנע את הרחוב הלבנוני להפסיק את ההפגנות, האמון אבד, המפגינים לא מוותרים על הדרישה להחליף את השלטון המושחת.
ההפגנות מתנהלות עד כה בכל רחבי לבנון כמעט ללא עימותים עם כוחות הביטחון היו גם מספר ניסיונות מקומיים של פעילי חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית בביירות ובנבטיה לפזר את המפגינים בכוח.

ארגון חזבאללה הוא המרוויח הגדול מהמבנה הנוכחי של השלטון בלבנון, ראש הממשלה סעד אלחרירי חושש ממנו, נשיא לבנון מישל עון הוא "בובה" שחסן נצראללה קימבן את בחירתו ואילו יו"ר הפרלמנט נביה ברי הינו שיעי, חזבאללה עושה בלבנון כאוות נפשו וממלא את הוראותיה של איראן ללא שום בעיות.
כל מאגר הרקטות והטילים האדיר של ארגון חזבאללה לא יכול לעצור את מאות אלפי הלבנונים המפגינים נגדו ונגד הממשלה והנשיא בערי לבנון, האם הוא יסתכן בהורדת פעיליו לרחובות כפי שאיים חסן נצראללה ויהפוך את ההפגנות למרחץ דמים?

מדובר בהתעוררות עממית ענקית שלא ניתן לדכא אותה, חוצה מפלגות ודתות ומבוססת בעיקר על הדור הצעיר, כל המערכת הפוליטית בלבנון הופתעה ממנה, אין לאינתיפאדה העממית הזו הנהגה והמפלגות בלבנון לא הצליחו עד כה לרכוב עליה ולנסות ולתעל אותה למטרותיהן הפוליטיות.
האינתיפאדה החדשה איננה פועלת כדי לבטל את "הסכם טאיף" משנת 1989, שבתוקף עד היום, אלא להחליף את הממשלה הכושלת שהובילה למצב הכלכלי הקשה.
"אינתיפאדת הווטסאפ" משתמשת באותה הסיסמא של מהפיכת "האביב הערבי" משנת 2011: "העם רוצה להפיל את המשטר", "האביב הלבנוני" מתנהל עד כה בצורה מעוררת הערכה ללא מעשי אלימות והתנגשויות דמים עם הצבא וכוחות ביטחון הפנים והוא התפשט גם לערים בעלות הריכוזים השיעים כמו צור,צידון, נבטיה ובעל באק.

הרחוב הלבנוני זועם ומאוחד בדרישותיו להחלפת הממשלה הנוכחית.

בנאומו בסוף השבוע ניסה מזכ"ל חזבאללה להסביר בעקיפין את הזעם כלפי ארגונו ואמר:
"יש סיבות רבות לכך שאין הנהגה אחת להפגנות האלה כיוון שיש כמה קבוצות שמובילות אותה, אחת מהן קשורה לשגרירויות זרות ומנגנוני מודיעין זרים" הוא רמז להתערבות זרה בהפגנות בלבנון והוסיף כי "בישראל תולים בה תקוות".

האינתיפאדה בלבנון היא מכה ליוקרתו של הגנרל קאסם סולימאני אשר התגאה בראיון הראשון שהעניק באחרונה לערוץ "אלעאלם" האיראני כי לבנון היא הדוגמא המוצלחת ביותר ליצוא המהפכה הח'ומייניסטית.
השליטה של ארגון חזבאללה במוסדות המדינה, בממשלה ובנשיא נמצאת בסכנה כעת בגלל הזעם ברחובות, למרות שהוא רק חלק מהשחיתות וההתעוררות העממית הרחבה איננה מכוונת רק כנגדו, אבל הוא נושא בחלק גדול מהאחריות למצב שנוצר בלבנון.

לסיכום:

לאחר נאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בסוף השבוע, אי אפשר לשלול את האפשרות כי בסופו של דבר יגיע עימות אלים רחב בין תומכי חזבאללה לבין המפגינים, חסן נצראללה רוצה להביא לסיום ההפגנות והרבה תלוי גם בהנחיות שיקבל מאיראן,השאלה היא מה יעשה צבא לבנון בתרחיש כזה, צבא לבנון אמור להגן על המפגינים בגלל דרישותיהם הצודקות וכפי שראינו הוא לא מפזר את ההפגנות ואף התערב בתקרית בין פעילי חזבאללה שתקפו מפגינים בביירות וחצץ בינהם, גם שרת הפנים רייא אלחסן דחתה דרישות לפזר את המפגינים בזרנוקי מים.

אמש דווח כי 10 מפגינים נפצעו מירי צבא לבנון בעת שניסה לפתוח צירים חסומים באזור אלבדאווי בצפון לבנון,רמטכ"ל צבא לבנון הגנרל ג'וזף עון כינס ישיבה עם כל בכירי מנגנוני הביטחון במדינה כדי לדון בדרכים לפתוח את הצירים החסומים, נראה שזו המשימה העיקרית של הממשלה בימים הקרובים, לפתוח את צירי התנועה העיקריים במדינה אך לאפשר את קיום ההפגנות ברחבות ובכיכרות.
צריך להמתין ולראות מה יעלו המגעים בתוך המערכת הפוליטית הלבנונית, בינתיים המפגינים מגלים נחישות ואינם מוכנים לוותר על דרישתם להוליך את ממשלת אלחרירי הבייתה למרות הגיבוי החזק שהיא מקבלת מארגון חזבאללה.

ההערכה של פרשנים בלבנון היא כי אין מנוס מהתפטרות ממשלת אלחרירי כדי להרגיע את הרחוב, אחרת נראה כי ההפגנות רק יחריפו.
הקולות העולים עד כה מלבנון הם פסימיים מאוד לגבי הצפוי בעתיד.