עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: השיטפונות במדינה מערערים את המשטר

שיטפונות בשני מחוזות ערב השנה החדשה יצרו מבוכה גדולה למשטר באיראן • כפרים שלמים נהרסו • נתוני הכלכלה שפורסמו לשנת 2018 צריכים להדאיג את השלטון

השיטפונות העזים וחסרי התקדים בשבועיים האחרונים באיראן הבליטו פעם נוספת את הניהול הכושל של המדינה בעתות של משברים רציניים. חוסר האונים המובהק של הממשלה בראשותו של חסן רוחאני בטיפול במשבר, הציב שוב את הצבא ומשמרות המהפכה בחזית כגואל האזרחים ממצבים קשים.

השיטפונות החלו לפני כשבועיים במחוז גולסתאן, בצפון מזרח המדינה, ליד הים הכספי ופשטו במהרה למחוז הסמוך מאזנדראן, גם הוא ממוקם בחופי ים זה. ראש הנשה הפרסית שחל ב-21 במרץ, גרם לכך שהממשלה וגורמים נוספים לא התייחסו ברצינות לזעקות התושבים בערים שהשיטפונות מחקו את חייהם. בנוסף התברר כי חלק מבכירי המחוזות, כולל מושל גולסתאן, בילו בנחת בנופש באירופה ואמריקה הצפונית יחד עם משפחותיהם.

בחלוף מספר ימים ולאחר שהתברר כי מדובר באסון נוראי, וכתוצאה מהפרסומים הרבים ברשתות החברתיות, ולאחר שמנהיג המשטר, עלי ח'אמנהאי, הורה למפקדי משמרות המהפכה והצבא להחיש סיוע דחוף לאזורי האסון, הממשלה שלחה את נציגיה הראשונים למחוזות.

ג'האנגירי, סגן הנשיא, בהגיעו למחוז גולסתאן, פיטר את המושל הנעדר, ומוחמד עלי ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, לאחר הגעתו למחוז, הורה לפקודיו לבצע מספר פיצוצים מבוקרים בנקודות מסוימות בסכרים כדי לאפשר למים להתנקז בקלות יותר.

בתוך כך איראן החלה לגייס משאביה הדלים מאוד במטרה להתגבר על הקשיים בשני מחוזות הצפוניים, החלו שיטפונות ענק באחד המקומות התיירותיים של העיר ההיסטורית שיראז, מרכז המחוז פארס בדרום המדינה וגרמו לבהלה אדירה ברחבי איראן.

השיטפונות בשיראז היו תוצאה של גשם עז שירד במשך כ-20 דקות רצופות על הנהר העצום באזור בצורה פתאומית וכן עליה על גדותיו שגרמה לשדרה המרכזית וההיסטורית של העיר להיות מוצפת ולהרס רב באזור. יותר מ-200 רכבים של המקומיים ותיירים שבאו לבלות בעיר היפה בחופשת החג, נוברוז, התנגשו אחד בשני והדבר יצר בהלה באזור. זעקות נוסעי הרכבים והעדים הרבים אשר חלקם צילמו את הזוועות, שטפו את הרשתות החברתיות והגבירו את הלחץ על הממשלה ויתר רשויות המדינה.

האזרחים לא חסכו ביקורת אדירה על ביקורו המאוחר מאוד של הנשיא רוחאני בשתי המחוזות גולסתאן ומאזנדראן אשר היה רק מספר שעות בכל אחד מהמחוזות ביום רביעי 28 במרץ.

במחוז קרמאנשאה, במערב המדינה, נוצרה תמונה נוספת.  כתוצאה מהגשמים החזקים שירדו על המחנות של עשרות אלפי תושבים,  שבתיהם נהרסו לפני כ-15 חודשים ברעידת אדמה עזה. חלק מהבתים ששוקמו נהרסו שוב ברעידת אדמה נוספת לפני מספר חודשים. סרטונים רבים הוצפו ברשתות החברתיות על המצב הנוראי של הכורדים הנפגעים שהאוהלים שלהם נהרסו בגשמים האחרונים, ויצרו תמונה כואבת.

בהלת השיטפונות הגיעה עד לטהראן, עיר הבירה, שבה מתגוררים ועובדים לפחות 12 מיליון אזרחים בלילה וכ-15 מיליון ביום. הרשויות בטהראן הורו לכל החנויות, המסעדות ויתר המקומות הציבוריים לסגור את שעריהם מול הקהל מחשש לאסון כבד.

בשיטפונות העצומים נספרו עד עתה כ-50 קרבנות בנפש ומאות פצועים אושפזו בבתי חולים ברחבי המדינה. עשרות אלפי בתים ורכבים נהרסו כליל ועשרות סכרים, גשרים, כבישים ואף מקומות היסטוריים בני אלפי שנה נפגעו קשה מאוד. מאות כפרים, אשר רובם פונו קודם לכן מתושבים, נמחקו מעל פני האדמה.

הנזקים העצומים נאמדים במיליארדי דולרים, זאת בשעה שממשלת רוחאני הקציבה רק מיליארד דולר לסיוע כלכלי לאזורים הנזקים בשתי המחוזות הצפוניים. בעשרות הערים בראשם העיר אק'ק'לא במחוז גולסתאן, מי השיטפונות עוד לא נוקזו וזאת בשעה שאלפי חיילים הוחשו לסייע לניקוי הבתים שרובם ספגו נזקים עצומים. עשרות אלפי דונמים באזורים החקלאים ובריכות רבות לגידול דגים ברחבי המדינה נהרסו ונשארו עדיין תחת מים.

בינתיים נמשכים הגשמים העזים ורשות החיזוי באיראן מעריכה כי המצב יימשך לפחות עוד חודש.

החופשה הכללית של השבוע הראשון בחג ראש השנה הפרסית סייעה במידה רבה בהרגעת הרוחות של האזרחים, אך חידוש עבודת המשרדים ובתי הספר, יוצרת מצב קשה ומיליוני הורים זועקים כי אין הם יכולים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר במצב הנוכחי.

במהלך סופ"ש השיטפונות התפשטו במחוזות דרום, דרום מערב ומערב המדינה. מאות אלפים, במספר ערים שונות קיבלו אזהרה חמורה לעזוב את המקום, אם כי חלק מהתושבים שלא רגילים לאזהרות כאלו, מסרבים לעשות כן ומסכנים את עצמם. הנשיא רוחאני שביקר ביום שישי במחוז חוזסתאן אמר כי אין ברירה אלא לפתוח את הסכרים הגדולים בשל כמות המשקעים הענקית.

גם נתוני הכלכלה – אסון

הנתון הרשמי של אחוז האינפלציה השנתית עמד על 47 אחוז, אם כי במשרד האוצר מודים כי המחירים של כל מצרכי היסוד עלו פי שתיים ואף פי שלוש ביחס לשנה הקודמת. הריאל האיראני לא התאושש לאחר הצניחה החופשית בערכו בחודשים האחרונים, והתחזית הקודרת לייצוא הנפט האיראני, לא משאירה תקווה רבה לעלייה בהכנסות.

הפטור שהממשל האמריקאי נתן לייצוא הנפט האיראני, מאפשר לעת עתה רק ל-8 מדינות לרכוש מעט נפט מאיראן. לפי הנתונים הרשמים, איראן יצאה בחודש מרץ השנה רק מיליון חביות נפט בשעה שבחודש דומה בשנת הקודמת, יצוא הנפט שלה עמד על 2.5 מיליון חביות ביום. הפטורים הנ"ל מצד וושינגטון יסתיימו בחודש מאי וככל הנראה הממשל אינו מתכוון להאריכם.

התקשורת האיראנית דיווחה בהרחבה כי מיליוני איראנים לא הצליחו לקנות מינימום המצרכים לשולחן החג לראש השנה הפרסית, ואף היו משפחות שבמקום להציג את שבעת  המינים כל שולחנם, רשמו את שמות המינים על נייר ושמו את הניירות על השולחן.

מיליוני אזרחים שנחשבו עד לפני שנה כשכבת הביניים של המדינה, הצטרפו בחודש האחרון למעגל העוני ועוד היד נטויה. השכר הממוצע של משפחה עמדה לפני שנה בכאלף דולר, אך השנה ירדה ל-100 עד 130 דולר וזאת בשעה שההתייקרויות נמשכות ואף האזרחים ייאלצו לשלם יותר כסף עבור מים, גז, חשמל, תחבורה ציבורית ועוד.

משפחות רבות אמרו בטלוויזיה האיראנית כי חלפו חודשים מאז שעלה בידיהם לקנות קילו בשר.

הסנקציות מתישות את השכבות עם השונות, זאת בשעה ששכבה דקה של מקורבי השלטון מתעשרים עוד יותר מהסנקציות.

בתוך כך אמר הנשיא רוחאני כי ממשלתו תעלה את רמת הרווחה של האזרחים בשנה החדשה, ואף עלי ח'אמנהאי, מנהיג המשטר, קרא לשנה החדשה: "שנת שגשוג כלכלי"!

מומחי כלכלה עצמאיים באיראן ושל איראנים בגולה, תמימי דעים שעד אשר איראן לא תשנה את המדיניות שלה באזור ובזירה הבינלאומית, לא יתחולל שיוני בכלכלת המדינה והשנה הפרסית החדשה תהיה קשה אף יותר.