עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: "המשטר הציוני הוא החשוד העיקרי בתקיפה בים התיכון"

"בהתחשב במיקום הגיאוגרפי של הפיגוע, ייתכן כי פעולת הטרור הזו בוצעה על ידי המשטר הציוני", אמר."בהתחשב במיקום הגיאוגרפי של הפיגוע, ייתכן כי פעולת הטרור הזו בוצעה על ידי המשטר הציוני", אמר • שב ואיים על ישראל

דובר משרד החוץ של איראן, סעיד חטיבזדה, חזר ואמר ביום שני (היום) כי "המשטר הציוני הוא החשוד העיקרי בתקיפה האחרונה בים התיכון נגד ספינת משא איראנית, וציין כי טהרן שומרת לעצמה את הזכות לכל מהלך תגמול".

"בהתחשב במיקום הגיאוגרפי של הפיגוע, ייתכן כי פעולת הטרור הזו בוצעה על ידי המשטר הציוני", אמר.

"בכל פעם שהאזור נע לעבר שלום, משטר זה [ישראל] מנסה לגרום לתסיסה מסיבה ברורה, שהוא רואה את כל הישרדותו במשבר ובחוסר ביטחון, וחושב שתוהו ובוהו יכול לעזור להאריך את קיומו", המשיך הדובר ואמר.

הוא הדגיש כי איראן שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בכל אפשרות להגיב לפיגוע ברגע שזוהו המבצעים.

ביום ריבעי אמר דובר משה"ח כי "דיווחים מאששים את התקפת החבלה באונייה, המפרה באופן ברור את החוק הבינלאומי ואת חוקי הים."

הוא גינה את הפיגוע ואמר: "אימוץ הצעדים הדרושים לזיהוי מבצעי פעולת חבלה זו עומד על סדר יומם של גופים שונים, והמעקב הדרוש בעניין זה בנוגע למימדיו השונים עומד ברצינות על סדר היום."

הוא תיאר פעולת טרור כזו דוגמה מובהקת לפיראטיות והדגיש שהיא מנוגדת לחוק הבינלאומי השולט בביטחון הספנות המסחרית וכי יינקטו צעדים משפטיים לזיהוי המבצעים באמצעות גופים בינלאומיים רלוונטיים.

 

המערכה הימית מול איראן נמשכת

היום פרסם חוקר המרכז יוני בן מנחם כי נראה כי המלחמה החשאית בין איראן לישראל נמשכת. אחרי ההתקפה האיראנית לפני שבועיים אוניית המשא "הליוס ריי" של איש העסקים הישראלי רמי אונגר במפרץ עומאן, הודיעה איראן כי ספינת מטען שלה נפגעה ביום רביעי שעבר מפיצוץ שאירע על סיפון הספינה בעת ששטה במימי הים התיכון.

דובר חברת הספנות הלאומית של איראן כינה את האירוע במילים "פיגוע טרור", הוא מסר כי הספינה ניזוקה קלות מעצם שהתפוצץ וכי לא היו נפגעים על הסיפון שבו אירע הפיצוץ..

ההערכה בישראל היא כי את הפיצוץ בספינת המשא הישראלית לפני כשבועיים עשו "משמרות המהפכה" האיראניים באמצעות אנשי הקומנדו הימי שלהם שהצמידו מטעני חבלה או מוקשים ימיים לדפנות הספינה. המטרה הייתה להעביר מסר לישראל כי ספינותיה בסכנה ללא פגיעות בנפש ומבלי להטביע את הספינה כדי שלא להביא להסלמה.

מסלול הספינה האיראנית
מסלול הספינה האיראנית

ואכן, נראה היה בזמנו שהתגובה הישראלית היא מדודה, ישראל תקפה בתגובה יעדים איראניים באזור דמשק.

עכשיו מסתבר כי ישראל החליטה,ככל הנראה, להשיב לאיראנים גם בלב ים באופן מדוד מבלי שהדבר יביא להסלמה. הפיצוץ על סיפון הספינה האיראנית היה מדוייק וגרם לה נזק קל בלבד והיה בבחינת העברת מסר לאיראנים כי ישראל יכולה אף היא לפגוע בספינותיהם בכל עת ובכל מקום.

גורמים במפרץ מעריכים כי את הפעולה הישראלית ביצעו לוחמי שייטת 13 של חיל הים שיש להם ניסיון מבצעי רב בפעולות מן הסוג הזה.

ישראל שומרת על שתיקה ואיננה מגיבה, אולם צריך לשים לב שההודעה האיראנית על הפיצוץ בספינתם במימי המזרח התיכון נעשתה לאחר הפירסום בסוף השבוע בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל פגעה בשנתיים האחרונות, באמצעות מוקשים ימיים, ב-12 מיכליות נפט איראניות שהבריחו נפט לסוריה בעת ששטו בים סוף או בים התיכון בעת שהיו בדרכן לסוריה.

כמה פרשנים ערביים מעריכים כי מקור ההדלפה לעיתון הינו ישראלי לקראת הבחירות המתקרבות בישראל, בעוד פרשנים אחרים טוענים כי מקור ההדלפה הוא וושינגטון שמאותתת לישראל כי עליה להרגיע את המתיחות עם איראן ולהפסיק את המלחמה הימית בין שתי המדינות.

לדברי גורמים בטחוניים, המודיעין האיראני מעריך כי ישראל היא שאחראית לתקיפת ספינותיו, אולם איראן לא הודתה אף פעם באופן רשמי כי ספינותיה נפגעו בלב ים.

אפשר להעריך, כי אם אכן ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפות על מיכליות הנפט האיראניות הרי שיתכן שההתקפה האיראנית על ספינתו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר הייתה במסגרת המלחמה הימית בין שתי המדינות ולא תגובה, כפי שהעריכו בתחילה, על חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה המיוחס למוסד הישראלי.

הנזק המפיצוץ
הנזק המפיצוץ

בכל מקרה, ההערכה בישראל היא כי הכסף שמתקבל תמורת הנפט האיראני שמוברח לסוריה עובר תהליך של הלבנה ומגיע בסופו של דבר לארגון חזבאללה בלבנון באמצעות בנקים לבנונים. זה קשור גם לסנקציות שהטילה ארה"ב על הבנקים האלה כדי למנוע הברחות כספים עבור חזבאללה.

על פי גורמי ביטחון, המודיעין הישראלי עוקב באופן קבוע אחרי תנועת הספינות האיראניות בכל נתיבי השיט הבינלאומיים ויש לו מידע מדוייק על כל מערך ההברחות והלבנת הכספים. ישראל משתפת במידע הזה את ארה"ב ומדינות אירופה, הכסף המגיע לקופה של חזבאללה בלבנון משמש להתחזקות הארגון מבחינה צבאית ולמימון פעילות תשתיות הטרור שלו גם במדינות אירופה.

כל פגיעה במיכלית נפט איראנית מבריחה נפט לסוריה גורמת לנזק כספי גדול לחזבאללה במיוחד לאור המצב הכלכלי הקשה בלבנון וגם לסוריה הנמצאת אף היא במצב כלכלי קשה ונאנקת תחת הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ במסגרת "חוק קיסר", ממשל ביידן לא ביטל את הסנקציות האלה עד כה ונראה שהממשל מבין את חשיבותן, נכון לשעה זו.