עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: המהומות נמשכות, המנהיג והנשיא מכריזים על ניצחון, העם מתוסכל

נדמה כי המנהיגות באיראן קצה במהומות הדלק והכריזה על ניצחון • ניתוק האינטרנט במדינה מקשה על ההבנה והידיעה על המתרחש • נשאלת השאלה - מה יהיה הטריגר שיגרום לתזוזת המשטר?

באיראן נמשכת מחאת הבנזין זה היום החמישי ברציפות. המנהיג העליון התייחס לדברים בנואם. חיבור האינטרנט במדינה אל העולם ממשיך להיות מנותק בעקבות החלטת המועצה העליונה לביטחון לאומי להגבילו בצורה דרסטית עם פרוץ המהומות. ארגון זכויות האדם הבינ"ל אמנסטי אינטרנשיונל" דיווח כי בשלושת הימים הראשונים להפגנות נהרגו 106 מפגינים[1]. לטענת רדיו פרדא, "איראן אינטרנשיונל" ובי.בי.סי בפרסית מספר ההרוגים עומד על 300. מספר ההרוגים הגבוה ביותר נרשם, עפ"י המדווח במחוזות ח'וזסטאן,  כרמאנשאה וכורדסאן. נמסר, כי כוחות הביטחון עוברים מבית לבית בניסיון למצוא פצועים שנמנעו מטיפול בבית חולים פן יעצרו. מרבית האוניברסיטאות נותרו סגורות כמו גם בתי ספר, חנויות  ובתי קולנוע במחוזות רבים באיראן. במקביל, בוטלו אירועי תרבות רבים וכן עשרות משחקי כדורגל, כולל 4 משחקים ברמת הליגה הראשונה, שהיו צריכים להתקיים בימי חמישי ושישי הקרובים בוטלו נוכח חששו של  המשטר כי הפכו למוקד נוסף  הפגנות.

[1] https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/11/iran-more-than-100-protesters-believed-to-be-killed-as-top-officials-give-green-light-to-crush-protests/

בתוך, כך ממשיך המשטר במסע הדה לגיטימציה של המפגינים ומנסה לערוך הבחנה בין מפגינים המוחים בצורה חוקית על רקע העלאת המחירים לבין "ביריונים" ו"מחוללי מהומות הממומנים מבחוץ".

במהלך ה-20 נוב' דווח כי כלי רכב משוריינים של משה"מ נראו ברחובות העיר שיראז[1]. בתוך כך החלו להתפרסם ברשתות החברתיות תמונות של אנשי כוחות הביטחון האיראניים המעורבים בדיכוי המהומות[2] תופעה שרווחה בהפגנות ב-2009 לאחר "נצחונו" של אחמדנז'אד בבחירות.

על רקע הניתוק של איראן מרשת האינטרנט הבינלאומית מנסים גולשים ברחבי העולם להפנות את תשומת הלב לנעשה באיראן באמצעות ההאשטגים באנגלית : #IranianProtests #Internet4Iran  #HelpIran [3]

ח'אמנהאי : "הגישה של בואו נראה מה קורה עם הסכם הגרעין קרסה "

צמרת המשטר באיראן – המנהיג, ח'אמנהאי, והנשיא, רוחאני מציגים תמונת ניצחון על המפגינים. שניהם מודים כי הסנקציות האמריקניות נגד איראן מקשות על כלכלתה ולמעשה הובילו למהומות הנוכחיות במדינה, שאף הן תוכננו והוצאו על יד ארצות הברית ושותפותיה באזור.

למרות שהמנהיג והנשיא מנסים להציג תמונה של אחדות ניכר כי סבלנותו של המנהיג קצה בניסיונות הממשלה להחיות את הסכם הגרעין והוא מותח ביקורת על מדיניות זו עד כה שהובילה להתגברות הקשיים הכלכליים באיראן ולחוסר היכולת להגיע ל"חסינות" מפני הסנקציות ל ידי קידום הייצור העצמי בתוך איראן.

בטרם שככו המהומות הדלק הכריז מנהיג איראן, ח'אמנהאי, כי "איראן (שוב) ניצחה את אויביה". ח'אמנהאי אמר כי על ידידיה ואויביה של איראן לדעת כי איראן הדפה לאחור את אויביה במישור הפוליטי, הביטחוני והצבאי…המהומות האחרונות היו עניין ביטחוני ולא בוצעו על ידי העם…בעזרת אללה איראן תביס את  אויבותיה גם במישור הכלכלי".

המנהיג העליון, ח'אמנהאי הודה בהקשר זה, כי איראן פגיעה לסנקציות האמריקניות וקרא לממשלת איראן ולשאר המוסדות במדינה לספק הגנה מפניהן "הסנקציות נגד איראן לא הולכות להעלם בקרוב ונאלץ להתמודד עמן, לכן אל לנו לחפש דרכים להביא להסרתן או לתלות תקווה שאיש זה או אחר יישאר בשלטון (מתכוון לנשיא טראמפ שיתמודד על תקופת כהונה שנייה ב-2020)".

במהלך הנאום בו הכריז על "ניצחון על המפגינים" אמר ח'אמנהאי, כי הניסיונות למצוא דרכים כדי לעקוף את הסנקציות הן בבחינת טקטיקה ולא  אסטרטגיה קבועה "הפיכתה של איראן לחסינה מפני סנקציות – היא האסטרטגיה שעלינו לאמץ…עלינו לנקוט בצעדים שסנקציות לא יפגעו בנו…זה לא המצב כיום". ח'אמנהאי קרא להגביר את הייצור בתוך איראן כחלק מאסטרטגיה זו והצר כי הממשלה באיראן תלתה (עד כה) תקוות רבות מדי במשקיעים ובהשקעות זרות כדי להחיות את הכלכלה האיראנית, וקבע כי על מדיניות זו להפסק. לדבריו, הגישה של "בואו נראה מה קורה עם הסכם הגרעין, מה קורה עם התיווך של נשיא צרפת נכשלה ועל הממשלה להניחה בצד".

העיתון "כיהאן", שופרו של מנהיג איראן, קרא (19 נוב') לשפוט ולהוציא להורג בתלייה את העצורים ש"הודו כי גוייסו בידי גורמים זרים מחוץ לאיראן כדי ליצור כאוס וחוסר יציבות במדינה . בימים האחרונים הרחיב המשטר את גל המעצרים בקרב המפגינים. חסין שריעתמדרי, עורך העיתון "כיהאן"  (מונה לתפקיד על ידי ח'אמנהאי ב-1992) קבע במאמר מערכת (20 נוב') תחת הכותרת "הגיע זמן הנקמה שלנו". לשיטתו, חלק מהעצורים הודה כי אומנו על ידי " שרותי המודיעין של ישראל, צרפת וארצות הברית בשיטות של הפעלת טרור התנקשויות וכי חלק מאימונים בוצע על אדמת סעודיה" שריעתמדרי כתב כי על איראן להגיב בצורה דומה. עורך "כיהאן" גם האשים את ערב הסעודית שדרבנה את כל כלי התקשורת בערבית ובפרסית הנתונים להשפעתה כדי שיתמכו בבריונים ובמחוללי המהומות". לסיכום כתב שריעתמדרי, כי לאור עובדות אלה לאיראן שמורה זכות התגובה, "כיצד ? פשוט ! האויבים גרים בארמונות זכוכית והמרכזים הכלכליים, הצבאיים והאסטרטגיים שלהם חשופים ונגישים בקלות ואפשר לפגוע (במגדלי הזכוכית בסעודיה ומדינות המפרץ)…ולהורידם על הברכיים באמצעות פגיעה קשה ביעדים אלה" במשתמע כדי שיחדלו מליזום פעולות חתרנות נגד איראן[1].

 

שריעתמדרי : לנקום במי ששלח את המפגינים)
שריעתמדרי : לנקום במי ששלח את המפגינים)

[1] https://tinyurl.com/GlassMadari2011

גם נשיא איראן, רוחאני, שיבח בישיבת הממשלה ( 20 נוב') את "ניצחונה הגדול האומה האיראנית" על שהצליחה "לבלום את האויב" מלהשיג את מטרותיו במהלכיו מהומות הדלק האחרונות "האומה האיראנית הצליחה להשיג ניצחון נוסף  בשרשרת ניצחונות היסטוריים הוכיחה כי גם נוכח אתגרים כלכליים ותלונות על הממשלה, היא נחושה לא לשחק לידיהם של אויביה". רוחאני שב והאשים את ארה"ב, ישראל ושותפותיהן באזור בארגון המהומות האחרונות " המהומות האחרונות המאורגנות והחמושות הונעו בהתבסס על תוכנית שאורגנה על המדינות הראקציוניות באזור  (סעודיה ומדינות המפרץ), הציונות וארצות הברית"[4]. [5]

בהקשר זה משה"ח האיראני זמן את שגריר שוויץ באיראן (המייצג את האינטרסים האמריקניים באיראן) והתלוננה בפניו על מעורבות ארצות הברית בארגון ההפגנות. זאת בעקבת תמיכתם של מזכיר המדינה האמריקני וגורמים בכירים אמריקנים נוספים במפגינים באיראן[1]. גם כוכב הקולנוע רוברט דה נירו הביע תמיכה במפגינים באיראן[2]

ההחלטה להעלות את מחירי הדלק למרות המצב הפנימי הקשה ממחישה את מצוקתו של המשטר באיראן נוכח השלכות הסנקציות האמריקניות עליו בעיקר בתחום מחירות הנפט, כפי שהודה הנישא רוחאני השבוע. למרות הבטחות המשטר לשיפור וקריאותיו לעמידה איתנה "דורית" התסכול וחוסר התקווה בקרב העם האיראני גוברים בהתמדה. הסיסמאות הנשמעות בכל סבב  הפגנות ומחאה דומות "לא פלסטין" לא עזה", "לא סוריה" "לא תימן" "תשקיעו באיראן. באופק גם לא נראה כל פוטנציאל לשינוי, הסכם הגרעין לא הניב את השינוי לא ייחל העם האיראני ומצבו אף הורע בשנה האחרונה לאחר נסיגת ארצות הברית מההסכם, גם התקוות המעטות בהן נאחזת הממשלה לחזרה למתכונת מו"מ כלשהי ולתמורה כלשהי מאירופה נכזבו.

גם עם סבב מהומות זו לא יביא לשינו המיוחל הרי שזרעי הפורענות עבור המשטר הנוכחי כבר היכו שורש והם חורים ומבצבצים בכל סבב מהומות מחדש. השאלה הגדולה שעדין אין עליה מענה היא מה יהיה הטריגר שבסופו של דבר יניע את השינוי המיוחל והאם יזכו תושבי איראן לתיכת הקהילה הבינלאומית בשינוי זה.

[1] https://twitter.com/StateDept/status/1196872313037307913?s=08

[2] https://twitter.com/RobertDeNiroUS/status/1196790710399381517

[1] https://twitter.com/Charlot_Morris/status/1197079493518725127

[2] https://twitter.com/MahIzadYaar/status/1197078828985864193

[3] https://twitter.com/hajar_moradi/status/1196532905964646400

[4] http://www.president.ir/fa/112459

[5] http://www.president.ir/fa/112458

 

עודכן בשעה 15:58