עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן החלה במימוש צעדיה בניגוד להתחייבויותיה מהסכם הגרעין

על רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב לאיראן הודיעה ממשלת טהראן על תחילת מימוש האיום והפרת ההסכם מצדה • הצעדים הינם הפיכים ומאפשרים מציאת פתרון דיפלומטי

כשבוע לאחר הודעתו של נשיא איראן על נסיגה מחלקים מהתחייבויותיה מהסכם הגרעין, דיווחו כלי תקשורת באיראן (15 מאי) , בצטטם "מקורות יודעי דבר בסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, כי איראן החלה לאחסן כמות גדולה של אורניום מועשר ומים כבדים. אותם מקורות דיווחו כי נציגי העיתונות יוזמנו בימים הקרובים למתקני הגרעין בנתנז (אורניום) ואראכ (מים כבדים) כדי לעמוד מקרוב על תהליך האחסון.

בהודעה שפרסם רוחאני לפני כשבוע  (8 מאי)  והועברה לידי המדינות החתומות על הסכם הגרעין  נאמר כי: "… הודענו למנהיגי חמש המדינות שנפסיק לנקוט בשני צעדים בהם נקטנו עד כה  …בעבר (עפ"י ההסכם) אם כמות האורניום שברשותנו  עברה את הכמות של 300 ק"ג היינו מוכרים את העודף למדינה כלשהי ומקבלים בתמורה עוגה צהובה (חומר מוצא להעשרת אורניום) … מכירה זו תפסק (והכמות תיצבר באיראן). המכירה השנייה היא של מים כבדים – עד היום כל פעם שהכמות של מים כבדים שיוצרה באיראן חרגה ממאה שלושים טון, איראן הייתה מוכרת את העודף. מהיום גם מכירה זו תפסק. לפי שעה כל הצעדים שנוקטת איראן מסתכמים בהפסקת המכירה של שני תוצרים אלה".

בתוך כך הכחיש דובר משרד האיראני (14 מאי)  דיווחים כי איראן הציבה תנאים (למשל ייצוא של לפחות מיליון וחצי חביות ביום, פי שלוש ממה שמצליחה איראן לייצא תחת משטר הסנקציות) להמשך מחויבותה להסכם הגרעין. הוא אמר כי דרישותיה של איראן הועברו במכתב ששגר רוחאני למדינות החתומות עדין על הסכם הגרעין וכי ספקולציות לא מדויקות שכאלה עלולות לחבל במאמצים לניהול מהלכים דיפלומטיים רציניים בחלון הזמנים (60 יום) הנוכחי שבסיומו, אם לא תוצג פריצת דרך, תחדש איראן את העשרת האורניום לרמות גבוהות.

המלך עבדאללה מאשר – היה ניסיון קנוניה

יצויין, כי בראשית השבוע נפגשו שלושת שרי החוץ של המדינות האירופאיות שנותרו מחויבות להסכם הגרעין – צרפת – בריטניה וגרמניה – והאחראית על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני לדון בהתפתחויות האחרונות בעקבות הודעתו של רוחאני ומה שנראה כסדיקת מחויבותה של איראן מהסכם הגרעין. שה"ח האמריקני פומפאו הצטרף אף הוא לדיונים ואף עדכן את עמיתיו בתקיפת המכליות הסעודיות בפג'ירה.

שה"ח החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר במהלך פגישה עם עמיתו הסיני השבוע  כי רוסיה תפעל להבטיח שמדינות אירופה יעמדו בהתחייבויותיהן למרות הלחץ  "הקולוסלי" האמריקני והוסיף כי החלטה של איראן לסגת מחלקים בהסכם הגרעין נובע מחוסר יכולתם של מדינות אירופה לעמוד בהתחייבויותיהן לספק מנגנון כלכלי יעיל שיגן על איראן מפני הסנקציות האמריקניות על ייצוא הנפט.

כלי התקשורת באיראן שבו הביעו ספק רב אם יוכלו שרי החוץ האירופאים לספק את הסחורה ולאמץ מנגנון יעיל לעקיפת הסנקציות. חלקם דיווח כי מוגריני שוב הבטיחה שהמנגנון Instex (Instrument in Support of Trade Exchanges)  יופעל בשבועות הקרובים לאחר עיכובים רבים, אך ציינו כי אירופה "גוררת רגלים" ומעוניינת כי איראן תמשיך ב"חינם" להיות מחויבת להסכם הגרעין מבלי לשלם כל תמורה או להציב אתגר כלשהו למדיניות האמריקנית.

מלחמת המחנות בתוך איראן

מימושם הלכה למעשה של הצעדים עליהם הכריז הנשיא רוחאני אינו מוסיף לאווירה המתוחה עם ארצות הברית ולמתיחות הגואה במפרץ הפרסי ובתימן בעקבות ההתקפות, ככל הנראה באמצעות גרורותיה של טהראן,  על מכליות סעודיות  בפג'ירה ועל מתקני הנפט של "ארמקו" בסעודיה (באמצעות מל"טים תוקפים אותם שיגרו החות'ים – עושי דברה של איראן בתימן).

החלטתה של איראן להשעות הלכה למעשה הן כחלק ממחויבותה במסגרת הסכם,  מעידה גם על המשך המחלוקות בתוך איראן סביב המחויבות להסכם הגרעין. ברקע גובר  הלחץ האמריקני ונמשכת המחאה בתוך איראן נוכח המצב הכלכלי המתדרדר במהירות. בראש התומכים בשרידותו  של ההסכם , שושביניו העיקריים הנשיא רוחאני, ושה"ח, ט'ריף כאשר מנגד נמצאים והמנהיג המשוכנע שלא תהיה מלחמה עם ארצות הברית נוכח חששה של וושינגטון בעימות צבאי, ומשמרות המהפכה האחראים על הפעלת הכוח וההרתעה האיראנית במפרץ הפרסי, בתימן, בעיראק  ובעזה (באמצעות הג'האד האסלאמי הפועל עצמאית בשירות איראן נגד ההסדרה). כל זאת, בניסיון להמחיש לארצות הברית את מחיר הידוק הסנקציות והשלכות  המלחמה הכלכלית היעילה שאסרה ארצות הברית על איראן.

עיתון איראני רומז מי עמד מאחורי תקיפת המיכליות

הצעדים עליהם הכריזה איראן הפיכים ומותירים כחודשיים לדיפלומטיה עם מדינות אירופה בהם תנסה איראן במה שנכשלה עד כה, לתקוע טריז בין מדינות אירופה לבין ארצות הברית בסוגיית הגרעין. עם זאת   ספק רב עם מדינות אירופה יצליחו בחלון הזמנים הזה לתפור מנגנון עוקף סנקציות יעיל שעד כה נכשלו בהפעלתו. זאת, בעוד ארה"ב הברית הולכת ומחריפה את צעדיה נגד איראן בתחום הסנקציות (הגדרת משה"מ כארגון טרור, מיקוד מאמץ בסיכול תוכנית הגרעין, ביטול ההקלות בנושא ייצוא הנפט, הטלת סנקציות על ייצוא מתכות )  ואף מעבה את כוחותיה הצבאיים באזור המפרץ הפרסי לקראת עימות אפשרי, שהפך סביר יותר בעקבות התקריות בפג'ירה ובסעודיה.