עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן הודיעה על צינור נפט אסטרטגי

עוקפת את המיצרים: צינור נפט חדש נבנה בין אזורי שדותה נפט של איראן לאזור היציאה של מיצרי הורומוז • המטרה : המשך יצוא הנפט גם בעת משבר

נשיא איראן, חסן רוחאני, הצהיר ב-25 ליוני על בניה שצינור נפט חדש "גורעה-ג'סק", שאורכו 1,000 ק"מ (621 מייל) ויאפשר לרפובליקה האסלאמית לייצא נפט בלי צורך לבצע שייט על מימי מפרצי הורמוז.

איש דת תיאר את הפרויקט כ"אסטרטגי ", ואמר כי עד עתה הונחו 404 ק"מ מהצינור.

"מה שהאסטרטגי בפרויקט זה הוא שמדינות רבות באזור הצליחו למצוא דרך נוספת לייצא את הנפט שלהן באמצעות נתיבים אחרים בכל פעם שמיצר הורמוז עומד בפני סכנה", אמר רוחאני בעת חנוכת הפרויקט.

"מהלך זה יבטיח לרוכשי הנפט שלנו כי איראן תמשיך לייצא נפט אפילו אם ייסגרו יום אחד את המעבר הימי הבינלאומי", הודיע רוחאני.
הבעיות של איראן החלו עם עציאת ארה"ב מהסכם ה-JCPOA אז צנח יצוא הנפט של המדינה משני מיליון חביות ליום ל-200 אלף בלבד.
בשנים האחרונות איראן איימה שוב ושוב על סגירת מיצר הורמוז וזאת בנוסף לתקריות ימיות מול הצי האמריקאי וסעודיה. במיצירי הורמוז עוברים כעשרים אחוזים ממשלוחי הנפט בעולם.

לאור הערך האסטרטגי של המיצרים, לא ברור אם הצעד של איראן לבנות צינור הוא מהלך הגנתי או התקפי. אם איראן תוכל יום אחד להזרים את הנפט שלה לאזור ים עומאן. צעד זה יאפשר לה לשבש אתה תנועה במיצרים מבלי להפגע.

בעקבות האיומים של איראן והאפשרות למלחמה אזורית, חלק משכנותיה הדרומיות של איראן, כולל סעודיה ואיחוד האמירויות, סיימו פרויקטים של צינורות לייצוא הגולמי שלהם בנתיבים שאינם מיצרי הורמוז.

בהתייחסו לשכנותיה הדרומיות של איראן, ופרויקטים שלהן לחצאית את מיצר הורמוז, ציין רוחאני כי המדינה היחידה "שנותרה באמצע" הייתה הרפובליקה האסלאמית.

"אם מצר הורמוז ייסגר מסיבה כלשהי, איראן תהיה המדינה היחידה באזור שיצוא הנפט שלה יופסק לחלוטין", אמר רוחאני.

רוחאני הרחיק לכת ותיאר את הפרויקט כמיוחד, "צינור זה שדרכו נעביר את הנפט שלנו לג'סק ולים עומאן הוא יצירה גדולה, ענקית וייחודית בתולדות איראן."
על תחילת הפרויקט הוכרז לפני שש שנים ופחות ממחצית רשת הצינורות הושלמה על פי רוחאני. עם זאת, מומחים אמרו לאתר האופוזיציה "רדיו פרדה" כי העברת נפט דרך הצינור זקוקה להשקעה גדולה בשל הצורך לתחנות שאיבה עוצמתיות; משימה שאיראן לא יכולה להשלים בקלות אל מול הסנקציות טכנולוגיות וחזקות בנקאיות.

למרות שאיים שוב ושוב על סגירת מיצר הורמוז, רוחאני התעקש בשנה שעברה כי טהראן תבטיח לשמור עליה פתוחה.

בינתיים, הוא ביטל את הקריאות לסגירת נתיב המים כ"סלוגן "מסוכן, וטען כי חסימת מיצר הורמוז עשויה להצית את המפרץ ולייצר בעיות עצומות עבור איראן.
הטרמינל החדש נמצא קרוב לנמל צ'בהאר שבים עומאן, אותו מפתחת איראן בשיתוף עם מדינות אחרות, ובמיוחד הודו.