עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן בעקבות החלטת סבא"א : מו"מ עם ארה"ב "אסור ומזיק" ; "חוסר אמון מוחלט באירופה"

איראן נדרשת להעניק גישה למתקנים ולסייע "ללא עיכוב" לסבא"א • ההנהגה שבה ושוללת מו"מ מולל ארה"ב

איראן מתחה ביקורת חריפה על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שאמצה, לטענתה "החלטה אנטי איראנית" ועל גרמניה, צרפת ובריטניה (הטרויקה) שהעלתה את הצעת ההחלטה להצבעה במהלך כינוס מועצת הנגידים של סבא"א.

הצעת ההחלטה נוסחה על ידי בריטניה, צרפת וגרמניה וקראה לאיראן להעניק גישה לפקחי הסוכנות לשני מתקנים בהם בוצעה לטענת גורמים מערביים פעילות גרעינית עליה לא הצהירה איראן "ולשתף פעולה באופן מלא עם סבא"א בכל הקשור ליישום הסכם הביטחונות הכולל והפרוטוקול הנוסף של האמנה לאי הפצת נשק גרעיני. זאת לשביעות רצונה של הסוכנות וללא עיכובים נוספים"[1].

שר החוץ האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, מתח ביקורת על צרפת, בריטניה וגרמניה והגדיר אותן  "שותפות לטראמפ ולנתניהו  בהעלאת הצעת ההחלטה שאומצה על ידי סבא"א"[2]. הוא הוסיף, כי הטרויקה נכשלה במימוש התחייבויותיה מתוקף הסכם הגרעין ומנסה לחמוק מהשפלה באמצעות אימוץ ההחלטה בנוסף ל"חוסר יכולתה לעמוד בפני הבריונות האמריקנית".

נציג איראן בסבא"א, כאט'ם ע'ריבאבאדי, דחה את ההחלטה מכל וכל והזהיר,  כי איראן "תגיב אליה בצורה נאותה". ערב אימוץ ההחלטה הזהיר ע'ריבאבאדי, כי איראן תפחית את מידת שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות במידה ומועצת המנהלים של הסוכנות תקבל, משיקולים פוליטיים" החלטה נגד איראן. לדבריו, כל החלטה פוליטית באמצעות ניצול לרעה של מועצת המנהלים של הסוכנות תוביל להחלשת שיתוף הפעולה בין איראן לבין סבא"א[3].

שיתוף פעולה עם ארה"ב "אסור ומזיק"

דובר המג'לס (פרלמנט) האיראני, מחמד באקר קאיליבאף, אמר כי סבא"א נכנעה ללחץ אמריקני, ואימצה (19 יוני) החלטה אנטי-איראנית. הוא הלין כי במהלך 17 השנים האחרונות איראן שתפה פעולה עם סבא"א בצורה הטובה ביותר תוך שמירה על החוקים הבינלאומיים ועל ביטחונה הלאומי, אבל בדרך כלל לא זכתה לכל תמורה על התנהלותה החיובית חוץ מעויינות.

הוא הוסיף כי איראן לא תאפשר לסבא, לפגוע בזכויותיה של איראן וכי היא תגיב בצורה נאותה על החלטת הסוכנות "לחצים מסוג זה נועדו לדחוף את איראן לשולחן המשא ומתן כדי לשרת את האינטרסים של ארצות הברית ושל המשטר הישראלי…טהראן לעולם לא תאפשר לוושינגטון ולתל-אביב לממש את יעדיהם בזירה האזורית והבינלאומית".

קאליבאף הבהיר כי איראן אינה מתנגדת לנהל משא ומתן עם מדינות אחרות "אולם אנו מאמינים כי משא ומתן עם ארצות ברית אסור ומזיק". אשר למדינות אשר עמדו מאחורי ההחלטה אמר יו"ר המג'לס כי כל השיחות עימן מעתה "יתנהלו מתוך חוסר אמון מוחלט." העיתונות השמרנית סקרה בהרחבה את ההתבטאויות נגד סבא"א והטרוקיה[4]

דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסוי, הגדיר את החלטת מועצת הנגידים של סבא"א  "צעד  פוליטי  לא קונסטרוקטיבי, לא מקובל  , חסר אחריות ומאכזב לאור שיתוף הפעולה של איראן עם הסוכנות". מוסוי הוסיף כי הדהוד החלטת סבא"א  ובקשותיה מאיראן על ידי מספר מדינות ובראשן ארצות הברית מהווה ניסיון ליצור משבר בשיתוף הפעולה בין איראן לבין סבא"א ולכן ניתן להעמיד סימן שאלה בעת בקשות אלה (להתיר כניסה למספר אתרים). הו קרא למועצת הנגידים לעמוד איתן מול "ניסיונות ארצות הברית והמשטר הציוני לפתוח סוגיות ישנות ומזויפות שכבר הוכחו בעבר כחסרות שחר ונסגרו על ידי מועצת הנגידים בעצמה".

מוסוי מתח ביקורת על בריטניה, צרפת וגרמניה שעמדו מאחורי הצעת החלטה ואמר כי הן העלו אותה בעקבות לחץ אמריקני. " שלוש הממשלות, שנכשלו בצורה כה עלובה לעמוד בהתחייבויותיהם  לאיראן מתוקף הסכם הגרעין (JCPOA), ממשיכות בניסיונותיהם לחמוק ממחויבויות אלה לאיראן מתוקף ההסכם והן אלה שתשאנה באחריות למתיחות אפשרית בין איראן לבין סבא"א".

סגן הנשיא, אסחאק ג'הנג'ירי,  אמר כי באמצעות ההחלטה מדינות המערב מנסות להפעיל לחץ פסיכולוגי על איראן אך היא הצליחה לעמוד בסנקציות הקשות ביותר בתחומים שונים ובכלל זה במגזרי האנרגיה, המסחר, התחבורה והבנקאות ולכן להחלטות מסוג זה אין כל השפעה עליה.

מה הלאה ?

החלטת סבא"א מפעילה לחץ נוסף על איראן ומקרבת את עמדת הטרויקה לזו של ארצות הברית. ההחלטה תוביל להתבצרות איראן בעמדותיה ואולי אף לנקיטת צעדים נוספים במטרה לשחוק את מחויבותה להסכם הגרעין נוכח חוסר הצלחתה בהמשך המשא ומתן עם מדינות אירופה לשמירה על ההסכם תוך שיפור מצבה הכלכלי של איראן הממשיל להתדרדר כשמוקד השבוע האחרון שחיקת ערך המטבע האיראני מול הדולר.

בכל מקרה באוקטובר אמור האמברגו הנשק המוטל על איראן לפקוע מתוקף הסכם הגרעין עם איראן, אך ארצות הברית כבר פועלת מאחורי הקלעים כדי שזה לא יוסר. ההתבטאויות האיראניות האחרונות בגנות סבא"א, והטרויקה מהוות חלק ממסכת הלחצים האיראנית על הסוכנות בעקבות פרסום הדו"ח האחרון ולקראת ההחלטה הצפויה באוקטובר.

[1] https://www.iaea.org/newscenter/news/iaea-board-calls-on-iran-to-fully-implement-its-safeguards-obligations  ; https://www.iaea.org/sites/default/files/20/06/gov2020-34.pdf

[2]http://kayhan.ir/files/en/publication/pages/1399/4/1/1760_14045.pdf https://twitter.com/JZarif/status/1274048922835718144; http://kayhan.ir/en/issue/1759/1

יש ללחוץ כדי לגשת אל 1760_14045.pdf

[3] https://jcpa.org.il/article/%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%9e%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9e%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%a4%d7%97%d7%99%d7%aa-%d7%90%d7%aa-%d7%a9%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%a3-%d7%94%d7%a4%d7%a2%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%a2%d7%9d/

[4] http://kayhan.ir/files/en/publication/pages/1399/4/1/1760_14045.pdf