עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: ביידן השתמש ברטוריקה "איראנופבית"

דובר משרד החוץ האירני הגיב לדברי הנשיא אודות טהראן • "האשמות חסרות בסיס כאלה תואמות את המדיניות של וושינגטון להסית המרדה ולעורר מתח באזור"

באיראן מגיבים לדברי הנשיא ביידן במהלך ביקורו באזור על כך שהאשים את איראן בערעור היציבות באזור. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, אמר ב-17 ליולי כי טהראן דוחה את דבריו של הנשיא האמריקאי והזהיר כי וושינגטון מנסה לעורר את המתיחות באזור על ידי אימוץ מדיניות האיראנופוביה שלה.

עוד הוסיף הדובר כי דבריו של נשיא ארה"ב הם חסרי בסיס ובלתי מתקבלים על הדעת, ואמר: "האשמות חסרות בסיס כאלה תואמות את המדיניות של וושינגטון להסית המרדה ולעורר מתח באזור".

בכיר איראני נוסף: "אם נרצה נוכל לבנות פצצה גרעינית – אף אחד לא יכול לעצור אותנו"

הבכיר האיראני ציין, "ארה"ב היא המדינה היחידה שהשתמשה בנשק גרעיני, ובנוסף, הרקורד שלה מסומן בהתערבות מתמשכת בענייני הפנים של מדינות אזוריות, כיבוש ותוקפנות צבאית, כמו גם מכירה וקידום מסיבי של נשק. מיליטריזם במערב אסיה".

"פעם נוספת, ארה"ב מנסה ליצור מתח ומשבר באזור על ידי שימוש במדיניות הכושלת של אירנופוביה", הוסיף.

הוא הצהיר כי המדיניות האסטרטגית של איראן היא להיעזר בטכנולוגיה גרעינית שעומדת, כך לדבריו, במסגרת כללים ותקנות בינלאומיים, ובמקביל להמשיך במשא ומתן להסרת הסנקציות שהוטלו על המדינה.

"האשמות שווא שארצות הברית מטילה נגד תוכנית הגרעין השלווה של איראן תוך העלמת עין מכמה עשורים של הונאה של המשטר הציוני כמשטר שאינו חבר באמנת אי-הפצת הגרעין (NPT) תוך שהוא מחזיק בארסנל הגרעיני הגדול ביותר באזור, הם סימן מרכזי לצביעות של ממשלת ארה"ב", המשיך הדובר.

בהתייחסו לתמיכתה העיוורת והבלתי מרוסנת של ארה"ב במשטר הציוני הגוזל, הדגיש הדובר האיראני, "ללא ספק, ממשלת ארה"ב היא התומכת העיקרית בהמשך הכיבוש של פלסטין ואל-קודס".

כנעני סיכם את דבריו בכך שאיראן נוקטת במדיניות העקרונית והקונסטרוקטיבית של דיאלוג עם שכנים ויוזמות פנים-אזוריות.
"ממשלות אזוריות צפויות להיענות לקריאה והיוזמות של הרפובליקה האסלאמית של איראן ל[קידום] דיאלוג ושיתוף פעולה אזורי על ידי נקיטת צעדים בונים לטובת ביטחון קולקטיבי, שלום, יציבות ופיתוח משותף", אמר.

פקידים איראנים הדגישו שוב ושוב את ההכרח ליישוב המשברים והבעיות באזור באמצעות שיתוף פעולה קולקטיבי בין המדינות האזוריות, והדגישו שנוכחות ארה"ב אינה מועילה.

בכיר איראני נוסף: "אם נרצה נוכל לבנות פצצה גרעינית – אף אחד לא יכול לעצור אותנו"

איראן מאיימת על מדינות האזור

הדברים הללו מצטרפים לאיומים של איראן ערב הביקור אודות הקמתה של ברית אזורית., דברים אותם פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה וכך הוא כתב:

אתר נורניוז, גוף תקשורת המזוהה עם עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן איים[1] ביום א' 10.7 ציין בחשבון הטוויטר שלו (בפרסית, ערבית ואנגלית) כי הקמת רשת הגנה משולבת באזור תסכן את ביטחונה של איראן ולכן צעד זה ייענה "בתגובה נחרצת ראשונית כלפי היעדים הקרובים והנגישים ביותר". עוד הודגש, כי ארה"ב היא שמובילה את התוכנית להקמת רשת הגנה משולבת באזור, אך ישראל ("המשטר הרשע של האזור") היא המנהלת הסמויה ומי שעומדת מאחורי התוכנית.

עלי אכבר ולאיתי, יועצו של ח'אמנהאי לעניינים בינלאומיים, אמר[2] בסוף שבוע בראיון לסוכנות האיראנית, איסנ"א, כי הקמת נאט"ו של מזרח התיכון היא "רעיון לא הולם שאינו משרת את האינטרסים הביטחוניים באזור וכי כל מדינה, בין אם מדובר באיחוד האמירויות או כל מדינה אחרת, שתרצה לתמוך בו תגרום נזק כבד לביטחון האזור". ולאיתי, אשר שימש 16 שנה כשר החוץ ובין היתר בשמונה שנות המלחמה בין איראן לעיראק, אמר גם באותו הראיון כי איראן "לא תאפשר לנאט"ו להיות פעיל לאורך גבולותיה".(ולאיתי : לא נאפשר לנאט"ו לפעול לאורך הגבול האיראני) אסמאעיל ח'טיב ((Esmail Khatib , שר המודיעין בממשלת אבראהים ראיסי, אמר[3] ב-9.7 בכנס בטהראן כי הצעדים שהאזור עד להם בשנים האחרונות תחת המאמץ לשיפור קשרי מדינות ערב וישראל אינם רק נאומים או הסכמים, אלא הם מסמלים את חזרתה של ארה"ב למנהיגות אזורית כשלישראל ("המשטר הציוני") תפקיד מרכזי ומוביל בתהליך . הוא אמר, כי הסכמי אברהם משקפים אל נכון את תמיכתה של ארה"ב בישראל. שר המודיעין הוסיף, כי אויביה של איראן "מכירים בכוחה ובעוצמתה של איראן" וביקור ביידן נועד גם לבלום את התפשטותה של המהפכה האסלאמית באזור וכי על רקע זה בכוונתם גם לערער את יציבות המשטר בטהראן ולזרוע ייאוש בקרב העם האיראני ולצורך משקיעים ארגוני המודיעין במערב הון עתק העולה על התקציב האיראני.

לא מן הנמנע כי במהלך ביקור ביידן באזור תפעל איראן באמצעות שלוחיה בתימן או בעיראק לפגוע במדינות המפרץ באמצעות שיגור מל"טים וטילים לעבר אזורים שונים. במאי 2017 שעות ספורות לפני ביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה שגרו החות'ים טיל סקאד לעבר ריאצ' שעות ספורות טרם הגעתו של הנשיא למקום.