עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן – ארה"ב בדרך לעסקת אסירים ?

שתי המדינות מנסות להוריד את הלהבות ולשים את המתיחות בצד • מצעד של דיפלומטים אירופאים יגיע לטהראן השבוע על מנת לנסות ולגשר על הפערים במקביל לניסיון לפתוח ערוצי הדברות • שחרור אסיר לבנוני המתגורר בארה"ב יכול להיות הצעד הראשון

השבוע הקרוב עומד בסימן דיפלומטיה בינלאומית להחייאת הסכם הגרעין, כשברקע מתרבים האיתותים בזירה הבינלאומית והאזורית כי אכן מתנהל מאמץ רציני בכיוון זה. לצד זאת, מכחישים גורמים איראנים בכירים כי איראן תסכים לפתוח מחדש את תיק המו"מ הגרעיני ולדון במסגרתו גם בתוכנית הטילים הבליסטיים של, תוקפים מדינות באירופה המעלות סוגיה זו.

לאיראן הגיע היום (10 יולי)  שר החוץ הגרמני  Heiko Maas לדון בסוגיה זו ובהמשך השבוע צפוי לבקר בה גם שינזו אבה, ראש ממשלת יפן. במקביל ביקור  מאס שוהה בטהראן גם Per Fischer האחראי הגרמני על (Instrument in Support of Trade Exchanges Instex), מנגנון התשלומים המבוסס על עסקאות ברטר בין אירופה לאיראן האמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות. לאחרונה איראן שבה והביעה את אכזבתה מהמנגנון.

(שה"ח הגרמני באיראן – ינסה להציל את שיחות הגרעין) מקור : https://www.mehrnews.com
(שה"ח הגרמני באיראן – ינסה להציל את שיחות הגרעין) מקור : https://www.mehrnews.com

קודם לכן ביקרו שה"ח האיראני בעיראק (שהוזכרה כמתווכת אפשרית)  וסגנו בעומאן (שתיווכה בעבר בין ארה"ב לבין איראן)  ככל הנראה במטרה לפתוח ערוצי תקשורת עקיפים בין טהראן לבין וושינגטון. העיסוק האיראני (שוב) בפתוה של המנהיג ח'אמנהאי לפיה האוסרת שימוש נשק גרעיני בפרט ובנב"ק  (שטרם הוצגה לציבור וקיומה כלל לא ודאי) בכלל מהווה אף הוא חלק מהניסיונות לטהר את האווירה.

נראה, כי בזירה האזורית והבינלאומית ניכר מאמץ להוריד את גובה הלהבות במשבר בין ארה"ב ואיראן. בשל כך נמנעה איחוד האמירויות מלהצביע ישירות על איראן כמי שעמדה מאחורי הפיגוע במכליות הסעודיות וציינה כי "גורם מדינתי" הוא שעמד מאחורי הפיגוע.

איתות נוסף מטהראן

אולי עוד איתות איראני על נכונות לגמישות הוא האפשרות כי מן הכלא באיראן ישוחרר  בקרוב ניזאר זכא  (Nizar Zakka), אזרח לבנוני המתגורר בארה"ב שנעצר באיראן באשמת ריגול . בהקשר זה באיראן כבר שוהה עבאס אבראהים ראש מנגנון המודיעין הלבנוני, בשליחותו של הנשיא עון, לקדם את שחרורו של האזרח הלבנוני. קודם לכן  (4 יוני) משה"ח הלבנוני ציין, כי שגריר איראן בלבנון אמר כי איראן מוכנה לקבל בכל שעה משלחת לבנונית ולהעביר לידיה את זכא. עורך דינו של העצור אמר לתקשורת כי לקוחו צפוי להשתחרר בקרוב לאחר התערבותם של נשיא לבנון, חרירי ושה"ח, ג'בראן בסיל, שבתחילת מאי פנה לעמיתו האיראני בסוגיה.

זכא אינו נחשב אזרח אמריקאי, אך שמו הופיע מאז מעצרו ברשימה של האסירים האמריקאים המוחזקים באיראן כבני הערובה בידי המשטר האיראני. יתכן כי, שחרורו הצפוי של ניזאר יתממש כבר במהלך ביקור  (10 יוני) שר החוץ הגרמני בטהראן כדי לתווך במשבר בין איראן לארה"ב וטרם ביקורו של ראש ממשלת יפן.

ע'לאם חסיין אסמאעילי (Gholamhossein Esmaili) דובר רשות השופטת האיראנית הודיע ביום א' 9 ביוני כי שמו של זכא לא הופיע ברשימה של כ-700 אסירים שהרשות המליצה למנהיג לשחררם לקראת עיד אלפטר.   הסיבה לכך היא כנראה כי עניין החנינה נמצא בבדיקה מיוחדת אצל הרשות אך התנאים לשחרורו טרם נקבעו[1].

67 – המספר שמספר את השחיתות ברש"פ

"סוכן להחלשת חזבאללה"

ניזאר זכא, מומחה אבטחת מידע, היום בן 50, נעצר בספטמבר 2015 לאחר שנכח בכנס בינלאומי שהתקיים בטהראן בהתאם להזמנת סגניתו דאז של הנשיא חסן רוחאני לענייני נשים, ואף נפגש באופן רשמי עם בכירי ממשלת רוחאני. הוא נעצר בדרכו מהמלון לשדה התעופה בדרכו לארה"ב.

שנה לאחר מעצרו, דן אותו בית המשפט המהפכני באיראן, מאחורי דלתיים סגורות, לעשר שנות מאסר ותשלום של ארבע מיליון ומאתיים וחמישים אלף דולר קנס בגין "ריגול לטובת ארה"ב" ובמסגרת "ניסיונותיה של ארצות הברית לחדור לשכבות שונות בציבור האיראני". עוד נכתב כי הוא הוכשר בבסיס Riverside  בעל קשרים עם ה-  CIA והפנטגון והיה הפעיל בלבנון כסוכן השפעה להחלשת "חזבאללה".

עם הגברת המתיחות בין איראן לארה"ב, מחמד ג'ואד ט'ריף, שר החוץ האיראני הציע בביקורו האחרון בניו יורק עסקת חליפין בין האסירים האמריקאים לבין קבוצה של אזרחים איראנים המוחזקים בבתי הכלא של ארה"ב, אשר רובם ככולם נידונו לתקופות מאסר ארוכות יחסית בבתי המשפט האמריקאי באשמת סיוע למשטר האיראני בין היתר באמצעות רכישת חומרים ומכשירים דו-שימושיים שיכולים לסייע קידום תוכניות שונות של המשטר בטהראן.

שחרורו של ניזאר זכא, אם ייצא אל הפועל יהווה איתות איראני נוסף  על נכונות להגמיש את עמדותיה ולהיכנס למו"מ זהיר גם עם ארה"ב . כזכור קרא שר המודיעין האיראני, עלוי, לגלות שוב "גמישות הרואית" נוכח המצב הקשה אליו נקלעה איראן בזירה האזורית והבינלאומית[2]. בנוסף שחרור האזרח הלבנוני גם עלול לחזק את קשריה של טהראן עם הנשיא מישל עון וכפועל יוצא גם את את מעמדו של חזבאללה בלבנון.

 

 

 

 

 

 

[1] https://tinyurl.com/ZakkaFars

[2] https://jcpa.org.il/article/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%aa%d7%92%d7%9c%d7%94-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%a9%d7%95%d7%91-%d7%92%d7%9e%d7%99%d7%a9%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a8%d7%95%d7%90%d7%99%d7%aa-%d7%95%d7%aa%d7%a4%d7%aa/