עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: אישור התקציב והמהומה

הנשיא הגיע אל מג'ליס על מנת לאשר את התקציב ועורר מהומה • נאומו הופסק מספר פעמים על רקע משבר המים • הודה כי הסנקציות מקשות על הכלכלה

הנשיא חסן רוחאני הודה היום (שלישי) בעת הגשת הצעת התקציב למג'לס, כי המשטר האיראני עמד בחורף שעבר מול קשיים לא קלים (כתוצאה מההפגנות שפרצו ביותר מ-100 ערים באיראן). לדבריו, מאז פרוץ ההפגנות של האזרחים,  "האמריקאים התחזקו באשליותיהם שכאילו ניתן להביא לסילוק המשטר האיראני, וכדי לעודד את התהליך, יצאו מהסכם הגרעין עם איראן, אך תקווה זו היא איננה אלא אשליה שלא תתממש אפילו לאחר הלחצים הכבדים של ארה"ב על כלכלת איראן".

רוחאני הודה כי שוק המט"ח של איראן וכתוצאה מכך, המצב הכלכלי והמדיני של איראן, עברו תקופה קשה וערך הריאל האיראני ירד לשפל היסטורי מול מטבעות הזרים. הנשיא הוסיף כי ממשלתו והנגיד החדש הצליחו למגר את הקצב המסחרר של ההתדרדרות בערך הריאל וגרמו להתאוששות רצינית במטבע המקומי. הוא הביע תקווה כי היציבות היחסית בשוק המט"ח מול הריאל, ישפר את יתר הנתונים.

הנתונים הכלכליים הרשמיים של הימים האחרונים מעידים כי מצרכי היסוד עלו ב-60% ביחס לשנה שעברה . חלק ממצרכי היסוד עלו אף עד כ-150%.

הנתון הרשמי האחרון מצביע על שיעור של כ-35% באינפלציה. הוצאות דיור הוכפלו במאות אחוזים תוך שנה וזאת במקביל להחמרה נוספת באבטלה הגואה. מעל הכול מתנוסס הנתון החשוב ביותר – הכנסות איראן מנפט, ירדו יותר ממחצית ביחס לפני מספר חודשים. איראן מייצרת פחות נפט ומייצאת מיליון חביות פחות נפט ביום, כתוצאה מהסנקציות.

ישנה תמימות דעה בין הכלכלנים באיראן והכלכלנים הגולים ממוצא איראני המופיעים בתקשורת בפרסית  במערב, כי רוב מוחלט מהנתונים המוזכרים בהצעת התקציב לא אמיתים ולכן ההכנסות שהממשלה מקווה להגיע אליהם ממיסים, נפט וייצוא אינן ריאליות.

הצעת התקציב נסגרה לפי בסיס של 54 דולר לחבית נפט, זאת בשעה שרק מספר מדינות מצומצמות זכו לפטור אמריקאי לרכוש נפט מאיראן, והפטור שניתן ב-5.11.2018 הוא רק לשישה חודשים בלבד.

למרות שאין נתונים רשמיים, אך לפי דברי מוחמד באק'ר נובחת, סגן הנשיא העומד בראש אגף התקציב במשרד הנשיאות, הכנסות המדינה יהיו קטנות מאוד ביחס לעבר ולכן חל צמצום של לפחות 10% בתקציב הצבאי.

לדוגמה בשנה הנוכחית תקציב הצבא עמד על 12-16 מיליארד דולר, לפי דברי מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן, כפי שאמר בראיון במאי 2018 לעיתון "אלערבי אלג'דיד".

לפי הצעת התקציב שרוחאני הגיש למג'לס, שכר פקידים, מורים וכוחות הביטחון יעלו בשנה הפרסית הקרובה ב-20% וזאת בשעה שהערכה עומדת כי שיעור האינפלציה יגיע ל-80%.

הדיון על הקציב עורר מהומה בפרלמנט. סיעות של חברי המג'לס ממחוזות שונים מוחים מזה תקופה ארוכה על העדר תקציב לאספקת מים.

סיעת חברי המחוז אספהאן במג'לס (18 חברים) הגישה כבר לפני חודש התפטרות במחאה על המצב אם כי הם נכחו היום בדיון בגלל חשיבות התקציב.

היום כשהנשיא הגיע בכדי להגיש את הצעת התקציב, חברי הסיעות מהמחוזות כמו אספהאן וחוזסתאן, הפריעו למהלך הנאום שלו בצורה שדבריו נקתעו מספר פעמים.

המהומות בפרלמנט של איראן על רקע הצעת התקציב
המהומות בפרלמנט של איראן על רקע הצעת התקציב

ראשי המשטר מאשרים כי השנה הקרובה תהיה אחת השנים הקשות ביותר עבור המשטר והעם האיראני ולפי דברי כלכלנים בתוך איראן, הקיפאון הכלכלי הגובר יחד עם האינפלציה המתמשכת, לא משאירים כל תקווה לשיפור המצב עבור מיליוני איראנים. אחד המגזרים שנפגעו ביותר הוא הפועלים במפעלים שמספרם כמובטלים עולה בגלל סגירת מפעלים וחוסר מקומות עבודה.

שכר המינימום של הפועלים (שמתייחס רק ל-5% מפועלי איראן) הוא רחוק מאוד מקו העוני המוחלט בשעה שמאות אלפי פועלים כבר לא יכולים לאכול פעם אחת ביום. מצב הפועלים שלא נחשבים רשמיים ומהווים כ-95% מכלל פועלי המדינה, הוא חמור עוד יותר.

 

המהומות בפרלמנט של איראן על רקע הצעת התקציב
המהומות בפרלמנט של איראן על רקע הצעת התקציב

כל אלה קורה בשעה שהתקציב החדש לא מתייחס כלל להשלמת פרויקטים שהוזנחו ולמשבר המים ההולך ומחמור מיום ליום ומתעלם גם מזיהום האוויר ועוד נושאים חיוניים של איכות הסביבה כי אין תקציב ראוי לכך. האייתוללה עלי ח'אמנאי הורה לפני כשלושה שבועות לנשיא רוחאני לתקן את הצעת התקציב שהוא וממשלתו הכינו להגשה לפרלמנט, וקרא להם להוריד סעיפים "לא חיוניים" "ולא בוערים" כי  הכסף המעט של המדינה צריך להתרכז על דברים רציניים.