עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: "אין קשר בין חתימה על הסכם הגרעין לבין שיקום הכלכלה"

נשיא איראן: "איראן לא תוותר על זכויות האומה בכל פגישה ומו"מ וכי חלק משמעותי מדרישותיה של טהראן מכמה מדינות כבר התקבל"

בעוד שרבים מכלי התקשרות של איראן, הן מתומכי הממשלה השמרנית והן המתנגדים, באיראן מעריכים, כי התחזקה יותר מתמיד האפשרות להשגת הסכם חדש עם המערב בסוגיית הגרעין לאחר תשובת איראן להצעה הסופית האיחוד האירופי (15 אוגוסט), הרי שמנהיג איראן והמפקדים הבכירים של משמרות המהפכה ממשיכים לשמור ככלל על שתיקה בסוגיה.

תשובתה של איראן נבחנת עתה על ידי האיחוד האירופי וארצות הברית ואיראן ממשיכה לטעון, עדין כחלק מהמשא ומתן, כי לאחר שהשיבה לאיחוד האירופי "הכדור מצוי עתה במדרש האמריקני" וכי בכל מקרה אין כל קשר בין הסכם הגרעין לתוכנית השיקום הכלכלית של איראן ולכלכלת ההתנגדות של מנהיג איראן, בה נקט בשנים האחרונות אל מול הסנקציות.  איראן גם קוראת לארה"ב לגלות גמישות בשלוש סוגיות המחלוקת המרכזיות : הסרת הסנקציות, ערבויות לשרידות ההסכם החדש וההטבות הכלכליות לאיראן גם אם יתחלף הממשל בארה"ב והמשך חקירות  ופיקוח סבא"א.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הנשיא האיראני מצידו (21 אוגוסט) שב ומדגיש, כי טהראן "לא תוותר על זכויות האומה בכל פגישה ומו"מ וכי "חלק משמעותי מדרישותיה של איראן מכמה מדינות כבר התקבל" הוא הדגיש , כי טהראן לא תכרוך את רווחת העם האיראני לשום גורם חיצוני ותמשיך לעשות כל מאמץ לפתור את הבעיות (הכלכליות) בפניהן היא ניצבת"[1] ללא קשר לשום גורם חיצוני "כיום המלחמה היא מלחמה של כוח הרצון והעם האיראני נחוש להביס את אוייביו…אני צופה עתיד מזהיר למרות האיומים והסנקציות".

בניגוד למשא ומתן שהוביל לחתימת הסכם הגרעין בתקופת הנשיא רוחאני, צוות המו"מ נהנה כלל מרוח גבית מצד הנהגת איראן, אם כי לעיתים הוא נתקל בביקורת מצד גורמים שמרניים, אם כי זו, או לפחות חלקה, נועד לתמוך במשא ומתן ולהציג ויכוח פנימי נוקב באיראן וויתורים לכאורה מצד המשטר.

"הסכמת ארה"ב לדרישות איראן תאותת על בגידה"

הגנרל אמיר עלי ח'אג'יזאדה, מפקד חיל החלל-האוויר של משמרות המהפכה, אמר לאחרונה בתגובה לכתב איראני כי "כולם צריכים לאפשר לצוות המשא ומתן להמשיך בעבודתו". הצהרתו של ח'אג'יזאדה התפרשה כתמיכה של הקצונה הבכירה של משה"מ בצוות המו"מ, בעוד שהצוות של הממשלה הקודמת בעת נשיאותו של חסן רוחאני, נתקל בביקורת נוקבת מצד בכירי משה"מ. אתרים שמרניים המזוהים עם משמרות המהפכה שיבחו את צוות המו"מ האיראני והדגישו כי תהיה התוצאה אשר תהיה, הצוות הוכיח כי המשטר יכולה לעמוד על עקרונותיה המהפכנים בשיחות (במשתמע, בניגוד לממשלת חסן רוחאני, הנשיא לשעבר) ולא ויתרה על הערכים האמיתיים מול מערב.

שתיקתו של ח'אמנהאי נובעת ככל הנראה מהסכמתו לחתימה על הסכם חדש בייחוד לאחר שהמועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן, שבה ידם של הגורמים השמרנים המייצגים את דעותיו על העליונה , הכינה את הנייר הרשמי של תגובת איראן להצעות האחרונות של האיחוד האירופי. לפי התקשרות האיראנית, תשובתה "החיובית" של איראן לחלק גדול מהצעות אירופה הפתיעה את הגורמים האירופיים.

נדרשת ערנות מול "הרמאות האמריקנית"

העיתון כיהאן, שופרו של מנהיג איראן,  קורא למשטר לשמור ערנות מול הרמאות האמריקאית. בניגוד לרוב העיתונים באיראן, העיתון השמרני כיהאן במאמר מערכת (20.8) שב וקרא [2] להנהגת איראן "לשמור על ערנות מול הרמאות האמריקאית". לדעת העיתון ההסכם עבור המערב הוא בבחינת  "חיים או מוות" בכל הקשור לאספקת אנרגיה לקראת החורף המתקרב.  על רקע זה קרא כיהאן ל"צוות המכובד האיראני בשיחות" לעמוד איתן ולהתעקש על המטרות, הקווים האדומים והאינטרסים הלאומים של איראן, ורק כך אירופה וארה"ב ייאלצו בסופו של דבר להתכופף מול איראן.

 

"הסרת משה"מ מרשימת הטרור מעולם לא היתה תנאי איראני"

בהקשר זה צייץ מחמד מרנדי, יועץ צוות המו"מ של איראן בשיחות וינה, בתגובה לדיווח של סי אן אן [3]אשר טען כי טהראן חדלה להתעקש להסיר את שמם של משמרות המהפכה מרשימת הטרור,[4]  (19.8) כי "הסרת משה"מ  מרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה"ב (FTO) מעולם לא הייתה תנאי מוקדם או דרישה מרכזית מצד איראן וכי היא תשאיר את CENTCOM ברשימת הטרור שלה…אם ארה"ב רוצה לטעון כך כדי לשווק את העסקה זה עניינה בלבד". לדברי מרנדי , נראה שארה"ב רואה צורך להדגיש על השקר של "הויתור" האיראני כדי להקנות לעצמה יוקרה בזירה הפנים אמריקאית.

 

פריידון עבאסי, ראש הארגון לאנרגיה האטומית לשעבר של איראן והמדען הבכיר, שניצל מהתנקשות בחייו בשנת 2010, אמר[5]  (20.8) לסוכנות איסנ"א, כי המלחמה באוקראינה האיצה במערב לחתור להסכם חדש נוכח מצוקת האנרגיה אליה נקלעה אירופה והחורף המתקרב. הוא סבור,  כי "הסכם טוב" צריך לאפשר לאיראן לייצא נפט לכל מדינה שהיא רוצה ולהכיר בסחר החוץ של המשטר. הוא קרא לעם האיראני "לא לתלות יותר מדי תקוות", כי ההסכם העתידי ישפיע באופן מיידי ומוחשי על חיי אזרחים.

לדבריו, גם אם ייחתם לא צפוי כל שינוי ביחס לאיראן  שכן המערב "לפי האידיאולוגיה והעקרונות שלהם מעוניין להביא להרס איראן ולהגביל את פעילותה המהפכנית ברחבי העולם ובעיקר באסיה ובאפריקה ולכן ימשיכו לעשות כל צעד כדי לשמור על מנופי הלחץ הכלכלי הכבדים על טהראן ועל העם האיראני. עבאסי סבור גם ביטחון שאפילו אם ההסכם יאפשר לחברות שונות מהמערב לחזור לפעול באיראן, אף חברה רצינית לא תעשה זאת בגלל העתיד המעורפל והחששות העמוקים מפני הממשל הבא של ארה"ב.

 (מרנדי : השקר האמריקני בדבר ויתור איראני) מקור
(מרנדי : השקר האמריקני בדבר ויתור איראני) מקור

לדבריו, הצוות האיראני לשיחות הגרעין עשה טעות גדולה בכך שלחץ על הוספת תנאי בכתב להסכם אשר יאפשר לחברות מהמערב לעזוב את איראן תוך שנתיים אם ארה"ב שוב תצא מההסכם. עבאסי הדגיש כי תנאי כזה לא היה צריך להעלות בכלל במשא ומתן והיה צריך לפעול בצורה שההזדמנות לפרישת ארה"ב מההסכם תישלל ממנה בכלל.

"ההשפעה הישראלית"

סוכנות הידיעות איסנ"א בפרשנות [6] על תהליך שיחות הגרעין, הביעה חשש על כך ש"האיחור" שחל במתן התשובה האמריקאית על הנייר האחרון של טהראן, נובע מהמשך המעורבות וההשפעה הישראלית על ארה"ב בכל הקשור למרכיבי ההסכם ובעיקר לקווים האדומים שהציבה ארה"ב.. איסנ"א הדגישה, כי איראן לא ביקשה שום פיצוי  ובכלל זה פיצוי כלכלי על פרישה אפשרית של הנשיא הבא של ארה"ב יפרוש מההסכם החדש.

סוכנות הידיעות הוסיפה כי אומנם דרישה לקבל פיצויים על ההפסדים הכלכליים היא הגיונית אך בשלב זה של המשא ומתן טהראן לא העמידה דרישות חדשות כלשהן ובתשובתה האחרונה לנייר של האיחוד האירופי לא מוזכרת כל בקשה חדשה איראנית.

חשש מגל פיגועי נקם

העיתונות הפרו-רפורמיסטית באיראן מביעה תקווה לחתימת הסכם חדש אך בדומה למדיה המזוהה עם השמרנים מסופקת מאוד שבסופו של דבר יחתם הסכם כזה:

  • -העיתון "ארמאן-ה מלי" במאמר (מיום 20.8) הדגיש כי עדין שוררת אווירת ערפול רצינית על עתיד השיחות חרף האופטימית שההסכם "קרוב מאוד מאי פעם".
  • -העיתון הכלכלי, "אסיא", במאמר מערכת (מ-20.8) תחת הכותרת: הסכם הגרעין, טקטיקה או אסטרטגיה, כתב כי הגורמים האיראנים שלאורך השנים התנגדו להסכם הגרעין של שנת 2015, "נושאים בבושת פנים באחריות להחייאת ההסכם" אך עדיין מנסים לשחרר את עצם מקבלת כל אחריות על תוצאותיו האפשריות של הסכם חדש . העיתון הוסיף, ביקורת על הגורמים השמרנים שהתנגדו להסכם, כי איראן כמעצמה אזורית לא הצליחה עדיין להפנים שניצחונות טקטיים מושגים במחיר של תבוסות אסטרטגיות. ל'שיטתו, טהרן התייחסה להסכם מנקודת מבט של אינטרסים סייעתיים (של השמרנים) במקום להתמודד במלוא הרצינות עם אחד האתגרים החשובים ביותר של מדיניות החוץ שלה אך אפשרה שנושא כבד זה יהפוך למשחקי הפילים והחמורים…עתה רגעי ההכרעה החשובים הגיעו עבור שני הצדדים ומשמעות ההחלטה היא קבלת השלכותיה בזירה הפנימית והחיצונית".
  • עיתון כלכלי עולם הכלכלה (דוניאיי-ה אק'תצאד) התייחס (20.8) למגמת הימים האחרונים של חיזוק הריאל האיראני מול מטבעות הזרים והתנודות החיוביות בבורסה של טהראן בשבוע שחלף, והדגיש כי "השווקים של איראן אומרים: שלום להסכם חדש".

 

האם יגלה ח'אמנהאי שוב "גמישות הירואית"

ארצות הברית ואירופה אמורות להגיב, יתכן עוד השבוע, לתשובה האיראנית. משבר האנרגיה באירופה והרצון מלכתחילה של המערב להגיע להסכם עם משטר האייתולות עלול להביא לחתימה מחודשת על הסכם הגרעין ולהצטרפותה מחדש של ארה"ב אליו, תוך הצגת "ויתורים איראניים" (השארת משה"מ ברשימת ארגוני הטרור). ב-2013 נתן מנהיג איראן  אור ירוק למו"מ  לניהול המו"מ מול המעצמות, שהוביל להסכם ב-2015. ח'אמנהאי הביא אז את דברי האמאם חסן מג'תבא (האמאם השני)  שהפגין "גמישות הרואית" מופלאה להגן על האסלאם בראשית דרכו. ח'אמנהאי המליץ אז ברוח זו לדיפלומטים האיראנים שנהלו את המו"מ לגלות את אותה גמישות הרואית", נחישות ואמונה כדי להשיג את מטרות איראן בהסכם הגרעין וציין כי דרך המו"מ שנהל האמאם חסן מג'תבא עם הח'ליף השני מעאויה מהווה דוגמא היסטורית לדורות לניהול מו"מ מוצלח ולכן מהווה מופת גם בימנו בנסיבות הבינ"ל המשתנות. בשעתו נתפס המושג שטבע ח'אמנהאי כנכונות לגמישות מסויימת.

האם יגלה ח'אמנהאי, השומר לפי שעה על שתיקה, שוב את אותה גמישות הירואית, נוכח מצבה הכלכלי הקשה של איראן, או יעדיף בסופו של דבר לדבוק בכל מחיר בכלכלת ההתנגדות. כך או אחרת איראן תמשיך לקדם את תוכניות הגרעין והטילים. גם אם ייחתם הסכם גרעין חדש, בשנה הבאה (2023) צפוי להתבטל הפיקוח על מרכיבים בתוכנית הטילים של איראן (ניסויים, רכש), ב-2024  יבוטלו חלק מההגבלות על מערך הצנטריפוגות ובטווח  הבינוני יבוטלו הגבלות נוספות על תוכנית הגרעין.

 

 

[1] https://kayhan.ir/en/news/106011/president-iran-will-not-give-up-rights

[2] https://kayhan.ir/fa/news/247860/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8-%D8%A8%D9%84%D9%88%D9%81-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

[3] https://edition.cnn.com/2022/08/19/politics/iran-nuclear-deal-progress/index.html

[4]. https://twitter.com/s_m_marandi/status/1560943007649636352

[5] https://www.isna.ir/news/1401052920786/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C