עבור לתוכן העמוד
Menu

איך שגלגל מסתובב: עבאס חושש מבידוד מדיני

הרש"פ מחרימה את ביקור הצוות האמריקני בראשות ג'ראד קושנר באזור לקראת קידום "עסקת המאה" • בכירים בפת"ח חוששים כי מחמוד עבאס מוביל את הרש"פ לבידוד מדיני ואולי אף לצעדי ענישה מצד ממשל טראמפ

בקרב צמרת הרש"פ וגם אצל עבאס גובר החשש מהביקור הקרוב של הצוות האמריקני בראשות ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט בישראל ובכמה מדינות ערביות באזור.

בעקבות הצלחתו האחרונה במפגש הפסגה עם שליט צפון קוריאה, נראה כי הנשיא טראמפ נחוש להתקדם בתוכנית "עסקת המאה" להשגת הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הרש"פ עלולה למצוא את עצמה בבידוד מדיני ולאבד את תמיכת מדינות ערב המתונות, בעקבות החרם שהטיל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על הממשל האמריקני לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, ואף להצטייר בעולם כ"סרבנית שלום" אם תמשיך לדחות על הסף את "עסקת המאה" של טראמפ מבלי ללמוד את פרטיה, דבר שישרת את האינטרסים של ממשלת נתניהו.

גורם בכיר בפת"ח מביע חשש כי הנשיא טראמפ עשוי לזכות גם בקדנציה שניה והפלסטינים ישארו מבודדים עוד כמה שנים בגלל מדיניותו של מחמוד עבאס, זאת ועוד, הוא הביע חשש כי ממשל טראמפ ינקוט צעדי ענישה נגד הרש"פ.

צמרת הרש"פ מודאגת מהתיאום המדיני חסר התקדים בין ישראל לממשל טראמפ בשתי הסוגיות העיקריות המעסיקות את המזה"ת, הסכנה האיראנית והסכסוך הישראל-פלסטיני, בעוד התיאום המדיני עם ארה"ב מתהדק ממשיכה ממשלת נתניהו במדיניות ההתנחלויות באין מפריע.

הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, קיצוץ התקציב לאונר"א והתמיכה המדינית האמריקנית התקיפה בישראל באו"ם ובמוסדות הבינלאומיים מהווים נורת אזהרה אדומה לפלסטינים לגבי הצפוי להם מבחינה מדינית.

בתנועת פת"ח חוששים מתרחיש יותר חמור מבחינה מדינית עבור הפלסטינים מהתרחיש בקיץ 2000 כאשר הנשיא קלינטון הטיל על יאסר ערפאת את האחריות לכישלון פסגת קמפ דיוויד.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הצליח להגיע לתיאום מדיני הדוק עם עבדאללה מלך ירדן, החושש כי בעקבות "עסקת המאה" הוא עלול לאבד את מקומה של ירדן כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים עפ"י הסכם השלום עם ישראל מ-1994, אולם הוא חושש מאוד מעמדת מדינות המפרץ בראשות סעודיה התומכות ב"עסקת המאה".

ברש"פ חוששים מכך שיפרוץ משבר בין הרש"פ למדינות המפרץ על רקע תמיכתן ב"עסקת המאה" דבר שיאיץ את התקרבותן לישראל במגעים שמאחורי הקלעים שכבר היום תופסים תאוצה.

עדיין גם לא ברור אם עבדאללה מלך ירדן הסכים למתן את התנגדותו ל"עסקת המאה" בעקבות לחצי מדינות המפרץ והסיוע בסך 2.5 מילארד דולר שהוא קיבל עבור כלכלת ירדן לפני כשבוע מסעודיה, כווית ואיחוד האמירויות.

ברש"פ מבינים כי הסכנה מפניה של איראן היא הדאגה העיקרית של מדינות המפרץ ומרכז ההתענינות שלהן ולא הבעיה הפלסטינית, הן זקוקות לתמיכה של ארה"ב וישראל בנושא הזה ומוכנות לשלם את המחיר המדיני על חשבונם של הפלסטינים.

עד עכשיו, מעבר לסיסמאות שדופות והבטחות, לא קיבל יו"ר הרש"פ סיוע מדיני ממשי ממדינות ערב בקשר לתוכנית "עסקת המאה".

הליגה הערבית היא חלשה ואיננה מעוניינת בעימות עם ממשל טראמפ, ואילו הועידה לשת"פ אסלאמי, שבה חברות עשרות מדינות אסלאמיות, התכנסה פעמיים, ביוזמת נשיא טורקיה ארדואן, מאז הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל מבלי לנקוט שום צעדים מעשיים בשטח.

עבאס נותר לבדו במערכה המדינית, הוא מסרב להתפייס עם תנועת חמאס ולהסיר את הסנקציות שהטיל עליה  ואילו חמאס מצטיירת ברחוב הפלסטיני ובעולם הערבי כמי שמובילה את המאבק הפלסטיני באמצעות קמפיין "צעדת השיבה" וטרור הבלונים ועפיפוני התבערה.

קרב הירושה בצמרת תנועת פת"ח והרצון העז של בכירים בתנועה לרשת את מקומו של מחמוד עבאס מונע מהם לומר לו את האמת בפניו ולהביע את חששותיהם מפני המדיניות  המוטעית שלו כלפי ממשל טראמפ ותוכנית "עסקת המאה", הם חוששים לאבד את תמיכתו במרוץ ויוצאים בהצהרות שקריות בתקשורת כדי להביע תמיכה בעמדותיו אך בשיחות סגורות הם מודים כי מדובר בטעות חמורה שעלולה להשאיר את הפלסטינים מחוץ למשחק ותשרת את ישראל.

ליו"ר הרש"פ כבר לא אכפת, הוא מתקרב לקץ דרכו הפוליטית ורוצה לפרוש מתפקידו תוך עימות עם ישראל וארה"ב  ולהירשם בהיסטוריה כמי שלא ויתר על ה"קווים האדומים" של הפלסטינים.

עד היום דחה מחמוד עבאס את כל הניסיונות של מנהיגי ערב לתווך בינו לבין הנשיא טראמפ מאחורי הקלעים, למרות זאת אי אפשר לפסול את האפשרות כי ברגע האחרון הוא יתרצה ויסכים לשמוע רשמית את פרטי "עסקת המאה" רק כדי להסיר מהשולחן את תדמית "הסרבן", אולם הוא ידחה את התוכנית על הסף מכיוון שהוא כבר קיבל החלטה אסטרטגית בנושא והוא לא ישנה אותה.