עבור לתוכן העמוד
Menu

איום חזבאללה לא הוסר

חשיפת תוכנית המנהרות הסודית של חזבאללה ועצירתה היא הישג חשוב של ישראל אך האיום העיקרי הינו האיום הרקטי של 150 אלף רקטות המכוונות לישראל • יש למנף את חשיפת המנהרות בזירה הבינלאומית כדי לנסות ולמנוע את פרוייקט דיוק הרקטות של חזבאללה, נראה כי לא יהיה מנוס מפעולה צבאית

בלבנון עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות בגבול עם ישראל, אחר מבצע "מגן צפוני" של צה"ל ואחרי האזהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. למרות שצבא לבנון פרסם הודעה מרגיעה, הציבור הלבנוני חושש שצה"ל יזום פעולה צבאית וינחית מכה מקדימה על ארגון חזבאללה, דבר שעלול להביא למלחמה חדשה.

נשיא לבנון מישל עוון מקיים התייעצויות עם ראש הממשלה סעד אלחרירי, עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי  ועם רמטכ"ל הצבא הלבנוני ג'וזף עון.

מבצע "מגן צפוני" של צה"ל לגילוי מנהרות חזבאללה בשטח ישראל בצפון על הגבול עם לבנון הוא מבצע חשוב שיימשך כמה שבועות. הוא יחשוף, ככל הנראה, את כל המנהרות החודרות לישראל, אך לא יסכל את תוכניתו של ארגון הטרור "לכבוש את הגליל".

לקריאה נוספת:

הקשר הצפון קוריאני למערך המנהרות של החיזבאללה

קופרווסר: "לא לעמוד עם סטופר על צה"ל" 

"נצראללה יושב עכשיו בביתו ומחזיק את הצלעות שלו" 

מדובר בהישג מודיעיני של ישראל ובמשימה הנדסית חשובה שצה"ל צריך לסיים בהקדם בגבול עם לבנון.

המבצע פוגע ביכולות המבצעיות של חזבאללה בתחום המנהור, למעשה, המודיעין הישראלי הצליח לחדור עמוק לתוך ארגון חזבאללה ולחשוף את התוכנית הסודית שלו להקמת מנהרות חודרות לשטח ישראל.

אולם, ההישגים האלה לא מסירים את האיום. לחזבאלה יש 15 פלוגות "רדואן" של לוחמים מיומנים שהיעוד שלהן הוא לחדור לישראל בעימות הבא ולנסות לכבוש מוצב או ישוב ישראלי.

זו הסיבה שצה"ל עוסק כבר כמה חודשים בהקמת מכשול בגבול עם לבנון הכולל חומות בגובה של 10 מטרים ויותר בנקודות מאוימות ובקרבת ישובים כדי למנוע שליטה טופוגרפית באש, בתצפית או ב"שטחים מתים" שמסייעים לייצר נתיבי חדירה.

החומות האלה מוקמות בקרבת ישובי צמודי גבול כמו מטולה ומשגב עם כדי להקשות על פלוגות "רדואן" של חזבאללה לפעול ולחדור לישראל.

צריך להסתכל על מבצע "מגן צפוני", כמבצע שאיננו מסוכן מאוד מבחינה ביטחונית. בניגוד למבצעי חישוף מנהרות שעשה צה"ל ברצועת עזה, בצד הפלסטיני של הגבול, מבצע החישוף מתקיים בצד הישראלי של הגבול הלבנוני, ישראל לא מעוניינת לחצות את הגבול עם לבנון כדי שלא לתת עילה לחזבאללה לתקוף אותה.

סביר להניח כי בעקבות המבצע לא ישנה חזבאללה את התוכניות ההתקפיות שלו, הוא פשוט ימשיך לאמן את כוחותיו בחדירה לישראל מעל פני הקרקע ולא באמצעות מנהרות מתחת לאדמה.

למבצע "מגן צפוני" יש חשיבות לקראת העתיד, הוא יכול להיות שלב מכין בדרך לתקיפה ישראלית של מפעלי דיוק הרקטות שמקים חזבאללה בלבנון בסיוע איראני.

איראן החלה להעביר בשבועיים האחרונים ישירות ללבנון, באמצעות מטוסי תובלה שנחתו בשדה תעופה ביירות, ערכות לשדרוג הרקטות של חזבאללה.

חיסול המנהרות החודרות הוא שלב שיאפשר לישראל לגשת בעתיד למבצע השמדת מפעלי הדיוק לרקטות מבלי חשש שארגון חזבאללה יפתיע אותה באמצעות מנהרות החודרות לשטחה.

איום המנהרות החודרות היה איום משני שישראל מצאה לו פתרון מודיעיני וטכנולוגי וחשפה אותו. האיום העיקרי שנותר מצדו של חזבאללה הינו הימצאות כ-150 אלף רקטות בידי הארגון המאיימות על ישראל.

מאז תום מלחמת לבנון השנייה, העדיפה ישראל את השקט ונמנעה מלהתעמת עם ארגון חזבאללה ולמנוע את התעצמותו, כתוצאה מכך גדל מספר הרקטות שברשותו מ-30 אלף לכ- 150 אלף רקטות.

ברור שהארגון צובר את הרקטות כדי לירות אותן בשלב כלשהו לעבר ישראל ולא כדי שהן יחלידו במחסנים.

ההתעצמות של חזבאללה לא מותירה בידי ישראל אלא את האופציה להנחית מכה מקדימה על הארגון כדי למנוע ממנו לצבור רקטות נוספות ולשדרג את הרקטות שברשותו לרקטות מדוייקות יותר.

 

השתיקה של חסן נצראללה

 

עד כה שומר ארגון חזבאללה על דממה מוחלטת ומפגין אדישות לגבי הפרסומים על מבצע "מגן צפוני". הכל על פי הוראתו של מנהיג הארגון, חסן נצראללה לשמור על עמימות מוחלטת.

סביר להניח שחזבאללה ממתין לשעת כושר שצה"ל יעשה טעות ויחצה את הגבול כדי להשמיד מנהרות בצד הלבנוני כדי שתהייה לו עילה מספקת כדי להגיב צבאית על מבצע "מגן צפוני".

מנהיג חזבאללה איננו נכנס להתכתשויות מילוליות עם ישראל. הוא מכיל את גלי הפרסום ומעריך ששתיקתו תביא לכך שהנושא יירד מסדר היום התקשורתי בתוך כמה ימים.

ההערכה במערכת הביטחון היא שהסיכוי הוא קטן שחזבאללה יגיב לפעולות חישוף המנהרות כל עוד הן בשטח הריבוני של ישראל ולא מתקרבות לאזורי מחלוקת או לצעד השני של הגבול.

צריך לזכור גם את הקשיים הכלכליים של הארגון וההשלכות של המלחמה בסוריה על הארגון שמפחיתות את המוטיבציה שלו כרגע להיכנס למלחמה עם ישראל.

עפ"י גורמי מודיעין בישראל, כשליש מהכוח הלוחם של חזבאללה נפגע במהלך הלחימה שלו בסוריה. 2,000 לוחמים הרוגים ועוד כ-10 אלפים פצועים, דבר שגרר ביקורת בתוך לבנון על הארגון כי הוא התערב במלחמה שאיננה שייכת לו ונגרר אחרי איראן פטרוניתו.

גם לסנקציות הכלכליות של ארה"ב על איראן יש השלכה על ארגון חזבאללה, הסיוע הכספי השנתי של איראן העומד על כמיליארד דולר יפגע, דבר שיערים קשיים על פעילותו.

 

למנף את המבצע

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו על הטלת סנקציות נוספות על ארגון חזבאללה, ספק רב אם יש לסנקציות האלה השפעה ממשית על הארגון.

המלחמה נגד ארגון הטרור חייבת להימשך גם במישור המדיני ואסור לשכוח את חלקם של ממשל לבנון וכוחות יוניפי"ל של האו"ם שבחדלונם עשה חזבאללה בדרום לבנון ככל העולה על רוחו.

המנהרות החודרות לתוך שטח ישראל נחפרו מתחת לאפם של חיילי כוח יוניפי"ל והם הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701.

ממשלת לבנון היא הריבון גם בדרום לבנון והיא שנושאת רשמית באחריות.

ישראל תגיש תלונה למועצת הביטחון של האו"ם ותדרוש דיונים במוסדות האו"ם, הלחץ המדיני הוא חשוב כדי להכניס ללחץ את ממשלת לבנון וליצור ויכוח פנימי בתוך לבנון על כך שחזבאללה גורר שוב את המדינה למלחמה שתמיט אסון על לבנון.

בסופו של דבר, מנהיג הארגון, חסן נצראללה, איננו מורתע מהפעילות הזו ומבין רק את שפת הכוח. אסור לישראל לאפשר את תחילת העבודות במפעלי דיוק הטילים המוקמים בלבנון בסיוע איראן מכיוון שהדבר יגדיל באופן משמעותי את הסיכון לביטחונם של אזרחי ישראל, כפי שהדברים נראים כרגע לא יהיה מנוס מפעולה צבאית בקרוב כדי לצמצם משמעותית את איום הרקטות והטילים על ישראל.