עבור לתוכן העמוד
Menu

אחמדינג'אד נגד קאסם סלימאני

המאבק הפנים איראני ממשיך • הנשיא לשעבר פרסם מספר מכתבים פתוחים נגד הגנרל המוערך

נשיא איראן לשעבר מחמד אחמדינז'אד ממשיך למתוח ביקורת חריפה על מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה,  קאסם סלימאני,  על שהאחרון לא נחלץ להעיד לטובת כמה ממקורביו ובהם סגן הנשיא לשעבר חמיד בק'אאי. המרצה עונש מאסר של 15 שנה.

במסגרת שגר, נשיא איראן לשעבר, פרסם מספר מכתבים פתוחים  לסלימאני,  אחד האנשים החזקים והמוערכים ביותר באיראן ששמו הפך כבר לאגדה במדינה. באחרון שבהם הוא קובל על כך שמפקד כח אלקדס נחלץ לעזרת מהדי ג'הנג'ירי אחיו של סגן הנשיא לשעבר אסחק ג'הנגירי ( Eshaq) Jahangiri) והצליח להביא לשחרורו לאחר שכבר נעצר באשמת מעורבות בפרשת שחיתות. מהדי ג'הנג'ירי עמד בראש לשכת המסחר של טהראן ובראש בנק התיירות. זאת בעוד  נגד בק'אאי "הנאמן והטהור", הופנו כנגדו האשמות כוזבות לפיהן קבל מידו סכומי כסף ונעשה לו עוול משווע. מעבר לזאת, סלימאני גם התעלם מבקשות ופניות חוזרות ונשנות מצידו[1].

לקריאה נוספת:

פרויקט – 40 שנים להפיכה האסלאמית

 

במכתב אחר במרץ 2018  איים אחמדינג'אד לחשוף פרטים על סוגיה פיננסית מעוררת מחלוקת בה מעורבים בק'אאי וסלימאני. הוא כתב "אתה משקיע אמץ כה רב במלחמה בחוסר הצדק בסוריה ובמקומות אחרים אז מדוע אתה שותק נוכח חוסר צדק גדול יותר המתרחש בארצך[2].

בק'אאי הואשם על ידי בית המשפט כי ב-2013 קיבל מידי כוח אלקדס של משמרות המהפכה, האמון על בפעילות חתרנית של איראן מחוץ למדינה, סכום של 3.5 מיליון יורו אותו אמור היה לחלק בין כמה מדינות באפריקה. הוא הורשע בכך שעשה שימוש לא ראוי בכסף.

במהלך תקופת נשיאותו  (2005-2013)זכה הנשיא אחמדינז'אד לתמיכה רחבה מצד ראשי המשטר האיראני, אולם לאחר מכן ניכרת מתיחות רבה בינו  ומקורביו לבין הממסד הפוליטי-דתי-צבאי באיראן ומספר מקורבים שלו ובהם אספנדיאר רחים משאעי  שהיה עוזרו (בתו של משאעי נשואה לבנו בכורו של אחמדינז'אד) שמשפחתו הואשמה בשחיתות  והם נשלחו לתקופות מאסר.

משאעי נשפט בשנה שעברה לשש וחצי שנות מאסר לאחר שהורשע בסדרת האשמות ובהם שחיתות, פגיעה בביטחון הלאומי והעלבת בית המשפט. גם יועצו של אחמדינז'אד לענייני תקשורת על אכבר ג'ואנפקר נשלח לארבע שנות מאסר

 

 (בתמונה: אחמדינז'אד ומשאעי) מקור : רדיו פרדא
(בתמונה: אחמדינז'אד ומשאעי) מקור : רדיו פרדא

(בתמונה: אחמדינז'אד ומשאעי) מקור : רדיו פרדא

על מעצר מקורביו  מתח אחמדינז'אד במספר הזדמנויות ביקורת על ראש הרשות השופטת באיראן האיתאללה צאדק אמולי לריג'אני, ואף קרא, במכתב לח'אמנהאי, להדחתו. מועצת שומרי החוקה, המסננת מועמדים לקראת הבחירות באיראן, פסלה ב-2017 את מועמדותם של אחמדינז'אד ובק'אאי מלהתמודד לנשיאות בה זכה בסופו של דבר חסן רוחאני.

 

[1] https://www.radiofarda.com/a/ahmadinejhads-letter-to-ghasem-soleimani-about-mehdi-jahangiri/29707348.html

[2] http://www.bbc.com/persian/iran-43431223