עבור לתוכן העמוד
Menu

אזרחי איראן חלוקים בנוגע להשפעת הסנקציות

יממה לאחר כניסת הסנקציות לתוקף ונדמה כי באיראן חצויים האזרחים לגבי השפעת הסנקציות • רבים חוששים להמשיך ולהידרדר לעוני

אזרחי איראן שיצאו לרחובות בשנה האחרונה ביותר משלוש מאות ערים ברחבי המדינה במחאה על המצב הכלכלי ובייחוד על האבטלה הגואה בקרב מיליונים מבוגרי אוניברסיטאות וצעדי הדיכוי של המשטר השולט עליהם בארבעים השנים האחרונות, היו חלוקים בתגובתם מול ה"מכה" החדשה שנחתה עליהם – הסבב השני של הסנקציות.

תחנות הרדיו והטלוויזיה של המשטר האיראני, כפי שהיה מצופה, שידרו רק את תגובות הזעם של האזרחים על הסנקציות. אולם מאות אזרחים איראנים מתוך איראן, מצאו מקום להתבטא בתחנות הרדיו והטלוויזיה המשדרות מלונדון, פראג, וושינגטון ולוס אנג'לס לעבר איראן, היו חלוקים לגבי מידת האפקטיביות של הסנקציות על המשטר, אם כי רובם היו בדעה שהמשטר לא ייפגע כל כך, אלא הסנקציות החדשות יגרמו להחמרה דווקא במצב האזרחים, ולדבריהם, מיליוני אזרחים מהשכבות הבינוניות יצטרפו במהירות לשכבות העניות ובך יגדל עוד יותר  מספר האזרחים החיים מתחת לקו העוני.

צופים שנכנסו לשידור #shoma  של בי בי סי בפרסית, הביעו בעיקר חשש מהמצב הכלכלי ומההשפעה של הסנקציות על התנהלות החיים שלהם. סטודנטית איראנית הלומדת בצרפת, הביעה חשש עמוק שחשבון הבנק שלה, שלפי התיאור שלה נפתח לא מזמן לאחר מסע לא קל באחד הבנקים בצרפת, ייסגר והוריה באיראן לא יוכלו לממן לה את הוצאת הלימודים.

איש עסקים צעיר אמר כי חלקי החילוף שהוא קונה עבור המפעל הקטן שלו, התייקרו פי חמש תוך כמה חודשים והוא הפסיד רווחים רבים ועתה הוא חושש שייאלץ לסגור בכלל את המפעל.

צעיר אחר אמר כי הסנקציות לא גורמות לו חשש כלל כי הוא גר וחי באיראן ואין לו שום רכוש מלבד ל-20 מיליון ריאל שכר קבוע והוא ומשפחתו יכולים להתמודד עם ההתייקרויות כתוצאה מהסנקציות והם מבינים שהמולדת שלהם עומדת מול מתקפה עולמית בראשות ארה"ב וישראל.

מצד שני, רוב הצופים שנכנסו לתוכנית של הערוץ הפופולרי manoto  הביעו חשש עמוק שיגיעו בעתיד קרוב ביותר לפת לחם.

אב צעיר, בעל תואר שני מאוניברסיטה היוקרתית ביותר של איראן, ע"ש שריף, אמר לערוץ "מנוטו" כי הוא בכה וכולו רעד בעת קניות בסופר כי לא היה יכול לשלם עבור המצרכים שהיה צריך להביא הביתה ולכן הסתפק במינימום המצרכים עבור התינוק שלו. הוא קרא בבכי לראשי המשטר באיראן "להפסיק לאתגר את ארה"ב, ישראל ויתר מדינות אחרות כדי שהמצב הכלכלי של האזרחים לא יהיה חומר יותר מהיום". הוא אמר עוד: "אני לא רוצה שום חופש, אפילו מוותר על דעתי בנושא חופש האדם בבחירת לבושו, רק רוצה שאוכל להביא הביתה קצת אוכל בכבוד".

צופה אחר העיד כי כבר ביום הראשון של הסנקציות הנוקשות, הוא לא הצליח לעשות פעולה בנקאית פשוטה של "העברת סכום קטן מאוד למקורביו", והיה עד שעוד רבים מהאזרחים נותרו חסרי אונים בפעולות בנקאיות אחרות ואנשים רצו מבנק לבנק. לדעתו זו לא הייתה תקלה זמנית, אלא קרה כתוצאה מניתוק בנקים של איראן ממערכת סוויפט  (סילוק אשראי).

צופים נוספים הביעו ביטחון בערוץ "מונוטו" כי ראשי המשטר לא יקשיבו לזעקה של האזרחים אלא יגבר הדיכוי.

מקצת ממאזיני רדיו "פרדא" הדגישו כי המשטר הוא שהביא את המצב הנוראי על העם וכאשר השלטונות זועקים 40 שנה "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל", ומבזבזים את אוצר המדינה בעידוד הטרור במזה"ת ו"חסן נצראללה משמין מיום ליום בכספים של העם האיראני המסכן", זו התוצאה של מדיניות המשטר ושל הסנקציות חסרות התקדים.

היו מאזינים שהביעו חשש עמוק שגם מצרכי יסוד ובייחוד תרופות שמחיריהם עלו כבר ב-7 החודשים האחרונים, ייעלמו מהשווקים ובתי מרקחת. החשש למחסור ואף העדר מצרכי יסוד גורם לבהלה עצומה בקרב העם, כפי שהשתקפו בדבריו המאזינים של התחנה.

ערוץ טלוויזיה איראן "אינטרנשנאל", שככל הנראה ממומן ע"י סעודים, המשדר מלונדון, בחר בעיקר בתגובות של צופים שמאשימים את ראשי המשטר האיראני במצב החמור של המדינה. בלקט התגובות שנבחרו ע"י תחנה זו, נאמר כי המשטר יבוא  אל סופו כתוצאה מהמצב החדש, אם כי היו צופים ומאזינים שאמרו לתחנות אחרות כי המשטר לא ייפול וימשיך לדכא ביד קשה יותר את העם.

לדעת רבים מהאיראנים כפי שנאמרו בשיחות אלו, גורמים בתוך המשטר שנקראות עד כה פרגמאטיים או פרו מערביים יחסית והיו בעבר בעד דיאלוג אם ארה"ב ומערב, נחלשו בצורה רצינית כתוצאה מהמצב החדש ולדעתם, המשטר בסופו מתחזק לפחות בטווח הקרוב.

היו אחרים שהדגישו כי ארה"ב של העידן הנוכחי לא ראויה לשיחה ויש להמתין לממשל אחר אך אזרחים נוספים היו בדעה כי למשטר לא תהיה ברירה אלא להיכנס לשיחות ישירות עם ארה"ב. רבים  מהם קוראו לראשי השלטון לא לדחות אופציה זו לפני שיהיה מאוחר.

חלק של תגובות היו ברוח הדברים של פקידת ממשלה עם שכר נמוך מטהראן שאמרה לבי בי סי כי היא ומשפחתה מוכנים לסבול את הקשיים הכלכליים לעוד תקופה בתנאי שהמשטר יסולק בסופו של דבר ושאיראנים יזכו למשטר ראוי, פרו מערבי, ומשטר לכל אזרחי איראן ולא רק לטרוריסטים במזה"ת.

 

חלק מן המאמר פורסם במעריב.