עבור לתוכן העמוד
Menu

אותה גברת בשינוי אדרת

המגמה הפלסטינית להתעמת עם ממשל טראמפ ולבנאם את הסכסוך נמשכת * המבוי הסתום בתהליך הפיוס והאפשרות להקדמת הבחירות בישראל עלולים להביא לקיפאון ארוך בתהליך המדיני

 

לא היה בנאומו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במועצת הביטחון של האו"ם ב-20 בפברואר כל חדש למרות ההבטחות של דוברי הרש"פ כי מדובר ב"תחילת שלב חדש במאבק הפלסטיני".

מחמוד עבאס שיכלל את האסטרטגיה שלו לבינאום הסכסוך ושוב הציע בנאומו לכנס ועידת שלום בינלאומית במחצית השנה, בחסות בינלאומית כוללת ללא מונופול של ארצות הברית על החסות לתהליך השלום.

יו"ר הרש"פ חזר על דרישתו כי האו"ם יקבל את "פלסטין" כחברה מלאה בארגון ועל הדרישה להקים מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים.

הנקודה העיקרית שמנגנוני ההסברה הפלסטינים הרשמיים מציגים כהישג היא כי יו"ר הרש"פ הצליח "להפריך" ,לדבריהם, את הטענה של "צוות השלום" של ממשל טראמפ כי הפלסטינים אינם מעוניינים במשא ומתן.

מחמוד עבאס חזר על "הקווים האדומים" של הפלסטינים, על התנגדותם להכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ועל הצורך לשבור את המונופול האמריקני על החסות לתהליך השלום והחלפתו במנגנון רב לאומי.

נאומו של יו"ר הרש"פ במועצת הביטחון מסמל את המשך העימות של מחמוד עבאס עם ממשל טראמפ, התשובה שנתנה לו ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם כי אין חזרה מהכרזת טראמפ בנושא ירושלים מסמלת את נחישות הממשל להמשיך קדימה בקו שהתווה הנשיא האמריקני.

מה צפוי כעת לאחר הנאום?

עפ"י דברים שאמר הנציג הפלסטיני באו"ם ריאד מנצור לרדיו "קול פלסטין"ב-21 בפברואר נראה כי צרפת היא זו שמתכוונת להרים את הכפפה שזרק מחמוד עבאס בנאומו במועצת הביטחון , ללמוד את המנגנונים החדשים שהוא הציע למשא ומתן וליזום כינוס ועידה בינלאומית בפאריז או במוסקבה.

גם הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) תדון באפשרות הרחבת תפקידה בתהליך השלום אולם יש לקחת בחשבון את ההתנגדות האמריקנית הנחרצת ואת התנגדותה של ישראל לשנות את מסגרת המשא ומתן שהייתה נהוגה ב-20 השנים האחרונות.

ללא הסכמת ישראל וארה"ב, הקהילה הבינלאומית למעשה משותקת ואיננה יכולה לאמץ את הרעיונות הישנים-חדשים של מחמוד עבאס, למעשה, מדינות אירופה איננן מוכנות להתעמת עם ממשל טראמפ  רק בגלל הפלסטינים, יש להן גם את האינטרסים שלהן.

צריך לזכור כי ברקע קיימת התוכנית המדינית החדשה שמגבש הנשיא טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני המכונה"עסקת המאה".

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר לפני כמה ימים כי גיבושה נמצא בשלבים מתקדמים, נאומו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס היה ניסיון פתטי לסכל את התוכנית הזו, אבל זה לא יעזור לו, כפי שהדברים נראים הנשיא טראמפ דבק בכוונתו  להמשיך בהכנת התוכנית ולפרסמה.

ישנם עוד גורמים שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס צריך לקחת בחשבון, האחד, כי מדינות העולם עוקבות בדאגה אחר המתרחש ברצועת עזה מבחינת המשבר ההומניטארי והמבוי הסתום בתהליך הפיוס הפנים פלסטיני שמעצים את המשבר בגלל הסנקציות שיו"ר הרש"פ מטיל על הרצועה.

עפ"י דיווחים שהגיעו לירושלים בצינורות דיפלומטים, גם במסדרונות האו"ם שואלים נציגים של מדינות רבות כיצד מתכנן מחמוד עבאס להתפייס עם מדינת ישראל בתהליך של משא ומתן כאשר הוא לא מצליח להתפייס אפילו עם בני עמו.

הגורם השני, האפשרות להקדמת הבחירות בישראל, דבר שאם יקרה יקפיא למעשה את כל אפשרות חידוש התהליך המדיני עד להקמת ממשלה חדשה בישראל.

מחמוד עבאס ממשיך לאבד זמן יקר בהתעקשותו להתעמת עם ממשל טראמפ ובסירובו לדון בתוכנית המדינית החדשה שלו, התקווה של יו"ר הרש"פ כי הנשיא טראמפ יודח מתפקידו איננה נראית ריאלית והוא יצטרך להחליט האם הוא ממשיך בעימות או מחפש סולם  מדיני כדי לרדת ממנו.

היעד המדיני החשוב הבא הינו ועידת הפסגה הערבית שתתקיים בחודש הבא בסעודיה, גם מדינות ערב אינן מעוניינות בעימות עם ממשל טראמפ וייתכן כי יופעלו שם לחצים על יו"ר הרש"פ למתן את עמדותיו.