עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 16

הידיעות שאולי פספתם, והפעם: הנסיך צ'ארלס יטייל בישראל, או שאולי לא.. טראמפ מגיע לביקור, איראן בניסוי צוללת ננסית, ריבלין מבקר את ארדואן וה-BDS נגד אימרי זיו

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספסתם השבוע

  • במדינות המערב לוחצים על המנהיג הפלסטיני מחמוד עבאס לסיים את העברת התשלומים למשפחות של אסירים פלסטינים הכלואים בבתי הכלא הישראליים וכן למשפחות של מי שנהרג בעת תקיפת ישראלים. הנשיא טראמפ העלה את נושא התשלומים בפגישה עם עבאס בבית הלבן, בהתבסס על מחקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. (Wall Street Journal)

  • הנסיך צ'רלס תכנן ביקור לישראל, במטרה לכבד את 16,000 ההרוגים במלחמה הבריטית וחבר העמים, בתקופת מלחמת העולם הראשונה, והצהרת בלפור ההיסטורית. יודעי דבר אומרים שהטיול, שאמור היה להתרחש מאוחר יותר השנה, ירד נכון לעכשיו מהפרק, מבחינת משרד החוץ. יורש העצר אמור היה להיות הראשון לערוך ביקור מלכותי רשמי בישראל, מאז ביום המנדט ב-1948 (SUN-UK)

  • התפקיד הפוטנציאלי של איראן באכיפת הביטחון בדרום סוריה מעלה חששות עבור ישראל,. כך אמר יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, אלוף המטה ג'וסף דנפורד השבוע (שלישי). על פי הסכם שנחתם בשבוע שעבר בטורקיה, כמה אזורים גדולים בדרום ובמערב סוריה יהפכו לאזורים מוגנים, בהם השימוש בנשק, כוללים תקיפות אוויריות, ייאסר. רוסיה, איראן וטורקיה יהיו מוסמכות "לנקוט בכל האמצעים הדרושים" כדי לאכוף את השלום באזורים אלה. אחד מהאזורים יהיה בדרום סוריה לאורך הגבול הסורי-ישראלי, בגולן. דנפורד, שביקר השבוע בישראל, אמר כי גם ארה"ב מודאגת מאפשרות של נוכחות איראנית, או כוחות שמגובים מאיראן, כל כך קרוב לגבול ואמר כי ארה,ב תרצה לוודא גם כן שהחשש הז לא יתממש. (com)

  • נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נפגש עם הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין וולבי במעונו בירושלים (שני). ריבלין בירך בחום הארכיבישוף ואמר, "ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שבה הקהילה הנוצרית פורחת". הנשיא הדגיש את מחויבות ישראל להביא קץ לסכסוך עם הפלסטינים ואמר כי הדרך היחידה להגיע להסדר נדרשת בבניית אמון בין הצדדים. בהתייחסות להערות של הנשיא הטורקי, ארדואן, על ירושלים ועתידה "היהודי" ציין ריבלין כי "במשך 150 השנים האחרונות היה רוב יהודי בירושלים. אפילו תחת האימפריה העותומנית היה רוב יהודי בעיר. אנו ממשיכים לבנות את ירושלים, בירת הנצח של העם היהודי … ונמשיך להבטיח חופש דת בעיר לכל הדתות". (Ynet)

  • השבוע (רביעי) נודע כי איראן ערכה ניסוי בשיגור טיל שיוט מתוך צוללת ננסית, שהמבנה שלה מבוסס על דגם צוללת ננסית של קוריאה הצפונית. צוללת כזו הטביעה כלי שיט דרום קוריאני ב-2010. הדמיון הרב בין דגמי שתי הצוללות הננסיות מעיד על השת"פ ההדוק בין טהראן לפיוניאנג בתחום הטילים וכלי השיט, בנוסף לשת"פ הגרעיני. מסתבר כי איראן וקוריאה הצפונית הן שתי המדינות היחידות בעולם המפעילות צוללות ננסיות, שייחודן בכך שהן מסוגלות לנוע ולהסתתר במים רדודים. (IsraelDefense)

  • לפי מקורות פלסטינים, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ צפוי להכריז על "פסדה משולשת" עם ישראל והפלסטינים, בה גם יגדיר פרק זמן תחום, בין 9 חודשים לשנה, בו על הצדדים להשלים את המו"מ ביניהם. הנשיא האמריקאי צפוי לבקר בישראל ב-22 במאי ולמחרת ברשות הפלסטינית. (NRG)

  • תנועת החרם, ה-BDS, פועלת נגד אימרי זיו: פעילים פרו-פלסטינים יצאו בקריאה "אפס נקודות לשיר האפרטהייד הישראלי באירוויזיון". חברי ה-BDS פועלים בניגוד ל"רוח האירוויזיון" שמבקשת להצביע עבור השירים לפי טעם הצופים, וללא קשר לפוליטיקה, "אפילו אם יגיע מישראל שיר יפהפה, אל תתפתו לתת לו אפילו נקודה אחת – היופי הזה נועד להסתיר כיעור מתועב", כותבים בדף פייסבוק מיוחד שפתחו פעילי תנועת החרם לצורך הנושא. (וואלה!)

  • כוחות הביטחון המסכל הפלסטיני החלו השבוע (רביעי) במבצע רחב היקף לאיסוף אמל"ח. עד כה נאספו יותר מ-700 כלי נשק שונים והם הועברו לרמאללה להשמדה. בין כלי הנשק שנתפסו: רובי סער, מקלעים מסוגים שונים וכן נשקים מאולתרים רבים. הודעת הביטחון המסכל על המבצע פורסמה כשבועיים לפני הגעתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ לביקור מדיני ראשון בישראל, וייתכן ומטרת המבצע היא להראות לנשיא האמריקני שהרשות הפלסטינית עושה מאמצים להילחם בטרור. (MAKO)

  • על רקע הצעת החוק 'טיילור פורס', שדורשת מהרשות הפלסטינית להפסיק את העברת התשלומים למשפחות מחבלים ולאסירים הפלסטינים בישראל, פרסמה תנועת "אגודת ישראל בארצות הברית" הודעת תמיכה בהצעה, הנידונה בקונגרס האמריקני. הרב אבא כהן, סגן נשיא לענייני ממשל ומנהל משרדי אגודת ישראל באמריקה בוושינגטון. הבהיר כי מי שאינו מצדד ביוזמה – כמוהו כתומך בטרור. (ערוץ 7)