עבור לתוכן העמוד
Menu

אולי פספסתם השבוע – 12

סיכום הידיעות שאולי פספתם, והפעם: ישראל ואירופה במספר עימותים דיפלומטים, איראן ממשיכה להתחזק ולעזור בחימוש חיזבאללה וטראמפ מעוניין בקידום כנס אזורי במזה"ת

סיכום הידיעות, מהארץ ומהעולם, שאולי פספתם השבוע

  • משרד החוץ הישראלי זימן את סגן ראש המשלחת של האיחוד האירופי, מארק גלאגהר, לדרוש מהאיחוד האירופי להפסיק את תמיכתו "האובססיבית" בבנייה פלסטינית בלתי חוקית באזור C של הגדה המערבית. בשנים האחרונות, האיחוד האירופי סיפק דיור מודולרי לפלסטינים באזור מעלה אדומים ובדרום הר חברון. משרד החוץ אמר לגלאגר כי האיחוד האירופי צריך לכבד את החוק הישראלי. דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, אמר היום כי "יש 32 משברים הומניטריים בעולם, אך האיחוד בחר להתמודד באופן לא פרופורציונאלי עם המתרחש באזור C, שללא ספק אין זה משבר הומניטארי". (ג'רוזלם פוסט)

  • איראן מציגה תמונות של אמל"ח חדש, בין התמונות ניתן לראות טיל שדומה מאד לטיל הספייק הישראלי תוצרת רפאל. התמונות הוצגו במהלך מפגש בין חברי הועדה לביטחון לאומי של איראן עם שר הביטחון. נזכיר כי איראן הציגה בעבר אמל"ח בפיתוח עצמי שנראה דומה מאד לאמל"ח ישראלי. בין היתר איראן הציגה מל"ט הדומה להרמס 450 של אלביט, מזל"ט הדומה לרוכב שמיים ועוד. על אף התמונות המראות דגם טיל דומה לספייק הישראלי, לא ברור מהן מה היכולות המבצעיות של ההעתק האיראני. (mizanonline.ir)

  • חיל הים הרוסי טוען שהצוללת הגרעינית החדשה "קזאן" היא כלי השיט המודרני בעולם: "טילים למרחק של 2,400 ק"מ". מפקד החיל סיפר שמספר הפטרולים הימיים עלה לתדירות שלא נראתה מאז המלחמה הקרה. (Ynet)

  • בואינג תמכור 30 מטוסי סילון לחברת תעופה איראנית, בסכום המוערך ב-3 מיליארד דולר. זוהי העסקה השנייה של החברה עם איראן בארבעת החודשים האחרונים – ומבחן פוטנציאלי לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בואינג, שהמטה שלה נמצא בשיקגו, חתמה על עסקה למכירת מטוסים לאיראן אייר בדצמבר, בסכום של 16.6 מיליארד דולר. זו היתה עסקה ראשונה מסוגה מאז 1979.(TheMarker)

  • ישראל גינתה השבוע בחריפות את החלטת ועדת המשנה לטקסים של מועצת העיר דבלין באירלנד להניף דגל פלסטין מעל בניין העירייה לאות סולידריות עם העם הפלסטיני ש"חי תחת כיבוש ברוטלי ישראלי". על פי ההחלטה, הדגל יונף מעל בניין ה"סיטי הול", שהפך לסמלה המסחרי של דבלין ב-15 במאי, לציון 50 שנה לכיבוש הישראלי של יהודה ושומרון ועזה. מי שיזם את ההצעה, שעלולה ליצור מתיחות בינלאומית, הוא חבר מועצה מקומי פרו-פלסטיני בשם ג'ון ליינוס. על ההצעה לעבור עוד אישרור של מועצת העיר ב-8 במאי, לפני שתהפוך להחלטה רשמית. אולם, לפי הרכב המועצה, רוב הסיכויים שההחלטה תעבור ברוב גדול כשם שעברה פה אחד בועדת המשנה. (Ynet)

  • מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה השבוע כי ארה"ב מפסיקה את המימון לקרן האוכלוסייה של האו"ם, הגוף של הארגון שאחראי על תכנון המשפחה ובריאות אמהות וילדים ביותר מ-150 מדינות ברחבי העולם. במכתב לבוב קורקר, יו"ר ועידת יחסי החוץ של הסנאט, כתבה מחלקת המדינה כי היא מפסיקה את המימון מכיוון שקרן האוכלוסייה "תומכת, או משתתפת, בניהול תוכנית של הפלה או עקור בכפייה". (הבית הלבן)

  • לפי דיווחים השבוע, איראן בונה מתקנים לייצור רקטות מתקדמות בלבנון, המהווים "איום חדש לגמרי". כך אמר חגי צוריאל, מנכ"ל משרד המודיעין. משמעות הדבר היא שהאיראנים והחיזבאללה מנסים להתגבר על הקושי בהעברת הנשק על הקרקע דרך סוריה ללבנון, על ידי ייצורם באופן מקומי. היום, הנושא האסטרטגי החשוב ביותר באזור עבור ישראל הוא לא היכולת הגרעינית של איראן, אלא "שלוחות איראן באזור", אמר צוריאל. (ג'רוזלם פוסט)

  • גורמים דיפלומטיים מסרו לעיתון "אל-חיאת" כי נשיא ארה"ב ומקבילו המצרי שוחחו על האפשרות לכנס ועידה בנושא תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. לקראת פגישה נוספת מחר עם מלך ירדן, מסבירים חוקרים בכירים בוושינגטון: "טראמפ מפתיע. הוא כנראה מזהה הזדמנות"(וואלה)