עבור לתוכן העמוד
Menu

אדישות מתוחה – הפלסטינים ממתינים ל"עסקת המאה"

הממשל האמריקני עדיין לא פירסם רשמית את  תוכנית "עסקת המאה" וברש"פ עוסקים בעיקר בהשמעת איומים כלפי ארה"ב וישראל • מדינות ערב מגלות בינתיים אדישות כלפי הפרסומים על תוכן העסקה, החשש העיקרי של הרש"פ הינו מפני סיפוח מיידי של שטחים בגדה על ידי ישראל והרחבת ההתנחלויות

אמצעי התקשורת הפלסטינים והערביים אינם יוצאים מגדרם כדי לתקוף את תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת  המאה" ואינם מרבים לעסוק בה.

ברש"פ ובמדינות ערב ממתינים לפרסום האמריקני הרשמי של תוכנית השלום. כל הפרטים שפורסמו עד כה על התוכנית החדשה מקורם בגורמים ישראלים. הנשיא טראמפ בעצמו אמר כי "מדובר בספקולציות בלבד", הרש"פ הכחישה את דבריו של הנשיא טראמפ כי קיבלה עדכון על פרטי התוכנית, אולם, למרות ההכחשה הרשמית, גורמים בפת"ח אומרים כי ה-CIA  העביר עדכון על פרטי "עסקת המאה" ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, באמצעות הגנרל מאג'ד פרג', ראש מננגון המודיעין הכללי הפלסטיני.

בעוד מדינות ערביות כמו לבנון ועיראק סוערות בהפגנות של עשרות אלפי בני אדם ברחובות ובכיכרות בכל הקשור לעתידן, הפלסטינים מגלים אדישות למתרחש. מרגע פרסום פרטי "עסקת המאה" בישראל ועד עכשיו לא הייתה אפילו הפגנה אחת בשטחים או במדינות ערב נגד תוכנית השלום האמריקנית.

ארגון חמאס הודיע כי "יכשיל את העסקה" ואילו הרש"פ מפריחה איומים לחלל האוויר, ההנהגה הפלסטינית אמורה להתכנס מייד לאחר הפרסום הרשמי של התוכנית כדי לדון בצעדי התגובה.

בכירים ברש"פ משמיעים עד עכשיו איומים שונים כמו ביטול ההכרה של אש"פ בישראל, הקפאת הסכמי אוסלו וביטול התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי מייד לאחר פרסום התוכנית תקרא הרש"פ לכינוס דחוף של הליגה הערבית ותדרוש ממדינות ערב להתנגד באופן פומבי ל "עסקת המאה".

דאגה מסיפוח מיידי של שטחים

ההערכה ברש"פ היא כי פרסום התוכנית בעיתוי הנוכחי איננו מקרי לאחר שהיא הייתה שמורה במשך כשנתיים בכספות הבית הלבן. לדברי גורמים בכירים ברש"פ, היא נשלפה משם כדי לסייע לראש הממשלה נתניהו בבחירות הקרובות לכנסת בתחילת חודש מרץ,עם זאת, למרות ההערכה שמדובר ב"גימיק בחירות", שנועד לסייע לנתניהו ולטראמפ בקמפיין הבחירות שלהם,יש דאגה רבה מכך שהתוכנית תאפשר לישראל להכריז על סיפוח מיידי של צפון ים המלח, בקעת הירדן וחלקים גדולים משטח C  למדינת ישראל, מדובר בהיקף שטחים של 30 עד 40 אחוזים משטחי הגדה שישראל תוכל לחזק אותו באמצעות הרחבת הישובים,סלילת צירים וקביעת עובדות חדשות בשטח.

לכן כבר עכשיו מכנים הפלסטינים את תוכנית השלום האמריקנית במילים "עסקת הסיפוח".

לאן פני הדברים?

הממשל האמריקני נכשל עד כה במאמציו לקדם את החלק הכלכלי של "עסקת המאה" שנדון לפני כמה חודשים בועידה הכלכלית בבחריין. הרש"פ החרימה את הועידה ושום מדינה ערבית לא הרימה את הכפפה כדי לנצל את הסכום שהוקצה בסך 50 מילארד דולר להשקעות בשטחים.

ממשל טראמפ האוהד מאוד את ישראל נכשל גם בניסיונו לחסל את אונר"א. ישראל קיבלה בינתיים הכרה בירושלים כבירת ישראל, הכרה בחוקיות ההתנחלויות והכרה בריבונותה ברמת הגולן.

מבחינת הפלסטינים, תוכנית "עסקת המאה" נולדה כשהיא מתה ואיננה יכולה לשמש שום בסיס לקידום התהליך המדיני בין הרש"פ לישראל. גם מדינות ערב ובראשן סעודיה שהתגייסו לפני שנתיים לסייע לנשיא טראמפ לקדם את תוכנית השלום נסוגו ממנה והותירו את ארה"ב לבדה.

נראה, על פי ההדלפות על תוכן תוכנית השלום עד כה, כי היא תיתן לישראל לגטימציה מיידית להחיל את החוק הישראלי על שטחים חשובים ביהודה ושומרון ועל בקעת הירדן וזהו דבר חשוב מאוד, אולם צריך לזכור כי מדובר במהלך חד צדדי ישראלי, שהפלסטינים מתנגדים לו  בתוקף ואיננו נתמך על ידי הקהילה הבינלאומית, אם יוחל בישומו הדבר עלול ליצור מתיחות מדינית גדולה עם הרש"פ וירדן ואף להביא להסלמה בשטח, החל מרצועת עזה וכלה בשטחי הגדה ומזרח ירושלים.

התוכנית מדברת גם על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית מפורזת בשטח שלא יסופח לישראל, עם זאת לא ברור כיצד תוקם מדינה כזו אם הפלסטינים דוחים את התוכנית על הסף, בכל מקרה עצם ההסכמה האמריקנית להקמת מדינה פלסטינית בלב יהודה ושומרון היא מסוכנת למדינת ישראל לאור ניסיון העבר של ההתנתקות מרצועת עזה ומדינת הטרור שקמה ברצועת עזה.

ברש"פ טוענים כי התוכנית השלום האמריקנית רק  תאריך את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים והיא תושלך כמו כל התוכניות האמריקניות הקודמות אל פח האשפה של ההיסטוריה,"הפלסטינים לא ירימו דגל לבן", אומר גורם בכיר ברש"פ ו"הם ימשיכו להילחם על זכויותיהם עד להשגת שחרורה המלא של פלסטין".