עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן פועל להשגת חברות מלאה באו"ם

יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, מנסה לקדם שוב יוזמה מדינית להשגת חברות מלאה למדינת "פלסטין" באו"ם • ישראל מתנגדת בתוקף ליוזמה ופועלת להכשילה •  ההערכה בישראל היא שאבו מאזן ינחול מפלה נוכח התנגדות ממשל ביידן למהלך

נשיא טורקיה, טאיפ ארדואן , המרוצה מהנורמליזציה המחודשת עם ישראל המשרתת את מטרותיו האזוריות וגם האישיות לחיזוק שלטונו, החליט לאזן את את המדיניות שלו והזמין לאנקרה את יו"ר הרש"פ אבו מאזן. ארדואן רוקד על "שתי חתונות פלסטיניות", שכן באיסטנבול הוא מארח את מנהיג חמאס אסמעיל הניה שעבר להתגורר בה באופן קבוע ביחד עם בני משפחתו שעזבו את רצועת עזה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

אבו מאזן הגיע לאנקרה שלשום, כמה ימים אחרי המהומה הבינלאומית שהוא עורר כאשר על אדמת גרמניה הכחיש את השואה והאשים את ישראל בביצוע "50 שואות" בעם הפלסטיני.

אבו מאזן מתקבל על ידי ארדואן
אבו מאזן מתקבל על ידי ארדואן

אבו מאזן מרוצה מההזמנה שהגיעה מארדואן, אחרי הסערה הבינלאומית שעורר בגרמניה, והוא רואה בה תמיכה פומבית של טורקיה בצדקת הבעיה הפלסטינית.

ההזמנה הטורקית של אבו מאזן לביקור היא איתות ברור לרש"פ שהנורמליזציה המחודשת של טורקיה עם ישראל לא תבוא על חשבון הפלסטינים ואיננה פירושה נסיגה טורקית מהתמיכה בפלסטינים.

הביקור שלו בטורקיה גם מסתדר היטב עם הקמפיין המדיני שבו החל לקראת כינוס העצרת הכללית של האו"ם בחודש הבא שבה  הוא יישא נאום וידרוש חברות מלאה של "מדינת פלסטין" באו"ם.

במסיבת עיתונאים עם הנשיא ארדואן אמר אבו מאזן כי הרש"פ פועלת כדי לקבל מעמד של מדינה חברה מלאה באו"ם.

"אנו מבקשים תמיכה של המדינות החברות בעצרת הכללית ובמועצת הביטחון וגם רוצים שמזכ"ל האו"ם יזמין את הצדדים לועידה בינלאומית" אמר יו"ר הרש"פ.

לפלסטינים יש היום מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. ב-2019 הצליחה ישראל לבלום את ניסיונם לקבל מעמד של מדינה חברה באו"ם ובעלת זכות הצבעה, הצטרפות כמדינה חברה באו"ם נקבעת על פי תנאים והליך פרוצדורלי שמופיעים במגילת האו"ם. החלק הראשון מתייחס לתנאים מהותיים מחייבים, ולפיהם המדינה המבקשת צריכה להיות "אוהבת שלום" ומוכנה לקבל על עצמה את החובות המוטלות עליה מכורח המגילה.

החלק השני מתייחס להיבט הפרוצדורלי הדורש המלצה לקבלת הבקשה מצד תשע מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון, ולאחר מכן אישורה בעצרת הכללית על ידי רוב של שני שליש מהמדינות החברות הנוכחות.

הנרטיבים השקריים נגד ישראל

 

העמדה הישראלית היא כי הרשות הפלסטינית אינה עומדת בתנאי המהותי והראשוני של חברות קבועה באו"ם על רקע מדיניותה הברורה בנושא תשלום משכורות למחבלים באופן חודשי וקמפיין ההסתה הפומבי שהיא מובילה נגד ישראל בספרי לימוד וברשתות החברתיות.

שר החוץ הטורקי מוולוד צ'אוגולו הצהיר לפני כמה ימים שטורקיה "לא תוותר על הבעיה הפלסטינית" למרות חידוש הקשרים הדיפלומטים המלאים עם ישראל.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן ביקש גם מהנשיא ארדואן תמיכה ביוזמתו באו"ם להשיג חברות מלאה ל"מדינת פלסטין".

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי אבו מאזן העלה את הנושא בפני הנשיא ביידן במהלך ביקורו האחרון בבית לחם.

אבו מאזן אמר לו כי אם באמת הוא תומך בפתרון שתי המדינות מן הראוי שארה"ב לא תתנגד באו"ם ליוזמה הפלסטינית לקבל חברות מלאה כמדינה ולא תטיל ווטו על בקשתה זו במועצת הביטחון.

החגיגות בעצרת הכללית של או"ם - מהלך ללא משמעות
החגיגות בעצרת הכללית של או"ם – מהלך ללא משמעות

הנשיא ביידן הקשיב ולא ענה.

ההערכה בישראל היא כי יו"ר הרש"פ יתקשה לקדם שוב את הרעיון הזה למרות שהוא נוקט במדיניות של אחד שאין לו מה להפסיד מכמה סיבות:

א. התקרית בגרמניה תקשה ככל הנראה על יו"ר הרש"פ להשיג תמיכה של כמה מדינות נוכח הקמפיין הישראלי-גרמני נגדו בעקבות הכחשתו את השואה.

ב. ישראל נמצאת בתקופת בחירות עד לתחילת חודש נובמבר ומדינות רבות יעדיפו להמתין לתוצאות הבחירות לפני שהן יסכימו למהלך.

ג. הממשל האמריקני מתנגד לצעדים חד צדדים של ישראל או הפלסטינים והנשיא עסוק כעת בבחירות האמצע לקונגרס בחודש נובמבר.

לרש"פ יש רוב בעצרת הכללית של האו"ם, אולם יו"ר הרש"פ יתקשה לחצות את המחסום של מועצת הביטחון שבה ארה"ב יכולה להטיל ווטו על כל הצעת החלטה שאיננה לרוחה.

אבו מאזן שוב צפוי לחזור לנקודת ההתחלה וייאלץ להמתין בסבלנות לתוצאות הבחירות בישראל, הוא עדיין מנופף בנשק  האיומים כי הוא יישם את החלטות המועצה המרכזית של אש"פ בדבר ביטול ההכרה של אש"פ בישראל והקפאת התיאום הביטחוני.