עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן מתחמק מקיום בחירות בשטחים

גוברים הקולות באיחוד האירופי וברחוב הפלסטיני לעריכת בחירות כלליות  כדי להביא לשינוי במצבם של תושבי השטחים •  ד"ר נאצר אלקידווה הציע יוזמה חדשה שתביא לשינוי במערכת הפוליטית הפלסטינית •  יו"ר הרש"פ אבו מאזן מתנגד לבחירות בעיתוי הנוכחי מחשש לתבוסה, הוא רוצה להשלים את תהליך העברת השלטון למקורביו ועמדתו נתמכת על ידי ישראל, ארה"ב ומדינות ערב

"האיחוד האירופי דורש עריכת בחירות בשטחים באופן קבוע ורואה צורך לקבוע מועד לקיומן בהקדם האפשרי", כך הודיע שאדי עותמאן, דובר משלחת האיחוד האירופי בשטחים ב-1 באוגוסט.

הוא הוסיף כי הבחירות בירושלים צריכות להיערך בהתאם להסכמים החתומים בין ישראל לאש"פ שקובעים כי לתושבי מזרח ירושלים יש זכות להציג את מועמדותם בבחירות ולהיבחר.

נושא עריכת הבחירות בשטחים שוב צובר תאוצה על רקע קרב הירושה בצמרת הרש"פ. יו"ר הרש"פ אבו מאזן הגיע לגיל 87 והוא החל למנות את מקורביו לתפקידי מפתח בצמרת אש"פ כדי לקבוע עובדות בשטח ללא בחירות.

 

 

הבולט בהם הינו חוסיין א-שיח',מקורבו של אבו מאזן שאותו הוא מינה למזכ"ל הועד הפועל של אש"פ ושאותו הוא מכשיר להיות יורשו.

אבו מאזן משמש בתפקיד יו"ר הרש"פ מאז שנת 2005 , מאז לא התקיימו בחירות לנשיאות בשטחים מסיבות שונות שהעיקרית בהן היא הפיצול בין הגדה לרצועה והשתלטות תנועת חמאס בכוח על רצועת עזה וגירוש הרש"פ כשהיא מתרצת זאת בניצחונה בבחירות לפרלמנט הפלסטיני בשנת 2006.

בקיץ 2021 היו אמורות להתקיים בחירות לנשיאות ולפרלמנט, בהסכמה שהושגה בין פת"ח לחמאס , אך אבו מאזן ביטל אותן בתירוץ כי ישראל מתנגדת לעריכת בחירות במזרח ירושלים, האמת היא שהוא חשש מתבוסה אישית שלו בבחירות מול בכיר פת"ח מרוואן ברגותי ומכישלון חוזר של תנועת פת"ח מול חמאס בבחירות לפרלמנט.

בכירי תנועת פת"ח שתמכו בזמנו בהחלטת אבו מאזן לבטל את הבחירות מכים היום על חטא נוכח מצבה הרעוע של הרש"פ, השחיתות שפשטה במנגנוניה, הדיקטטורה שהיא מנהיגה ברחוב הפלסטיני וההתנגדות העממית העזה להמשך שלטונו של אבו מאזן. על פי סקרי דעת קהל פלסטינים יותר מ-70 אחוזים מתושבי השטחים דורשים שאבו מאזן יפרוש מתפקידו לאלתר.

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רגו'ב אמר בגלוי בהופעה בטלוויזיה הפלסטינית לפני כמה שבועות כי "ביטול הבחירות בשנה שעברה היה טעות".

תייסיר אלצוברי, חבר המועצה המרכזית של אש"פ מארגון החזית העממית קרא לתושבי השטחים לצאת לרחובות בשטחי הגדה ולדרוש בחירות מקיפות למערכת הפוליטית הפלסטינית נוכח השחיתות והמצב הכלכלי המתדרדר.

תייסיר אבו סנינה, בכיר פת"ח וראש עירית חברון אמר כי "ביטול הבחירות הוא בריחה מהמושחתים כדי שימשיכו במעשי השחיתות שלהם."

גורמים בכירים בפת"ח חוששים כי התסיסה הגוברת בקרב מגזרים שונים בחברה הפלסטינית בשטחי הגדה הזועקים לשינוי תביא להתפרצות עממית ברחובות שתערער את יציבות הרש"פ.

 

יוזמתו של ד"ר נאצר אל-קידווה

יותר מ-600 אישים פלסטינים בולטים חתמו עד כה על היוזמה המדינית שהשיק בשבוע שעבר ד"ר נאצר אל-קידווה, חבר הועדה המרכזית של פת"ח לשעבר, אשר הודח מהתנועה בשנה שעברה על ידי אבו מאזן על רקע מחלוקות בנושא הבחירות ולאחר שא-קידווה הקים רשימה עצמאית שתרוץ בבחירות לפרלמנט.

נאצר אלקידווה הינו אחיינו של יאסר ערפאת, הוא היה שר החוץ הפלסטיני ונציג אש"פ באו"ם, הוא עומד כיום בראש גוף הנקרא " המועדון הלאומי הדמוקרטי", היוזמה שלו  נקראת " המסמך להצלה לאומית" ומטרתה היא להביא לשינוי נרחב במערכת הפוליטית הפלסטינית ולבנות את מוסדותיה מחדש כדי למנוע את קריסתה.

נאצר אלקידווה קורא ביוזמתו ל"ריפוי לאומי" ושילוב של עוד שחקנים חדשים במערכת הפוליטית הפלסטינית באמצעות הקמת "גוף לאומי זמני" שייועד לכך.

תנועת פת"ח התעלמה לגמרי מיוזמתו של נאצר אל-קידווה אך תנועת חמאס בירכה עליה.

ד"ר אלקידווה הביע תקווה שהנהגת הרש"פ תקבל את יוזמתו ותפתח בדיאלוג לאומי כדי להביא לשינוי במצב.

הוא קרא לעריכת בחירות כלליות ובנייה מחדש של מוסדות אש"פ והקמת מועצה לאומית פלסטינית( מל"פ) חדשה ששני שלישים מחבריה ייבחרו בתהליך בחירות בשטחים ובחו"ל והשאר ימונו לתפקידם.

אלקידווה סבור שיוזמתו יכולה להצליח רק אם תהייה לה תמיכה עממית רחבה.

הסיכוי שיוזמתו של ד"ר אלקידווה תתקבל על ידי יו"ר הרש"פ אבו מאזן הוא אפסי, אבו מאזן היה זה שגירש אותו מתנועת פת"ח ויש דם רע בין שניהם.

האישים שחתמו על היוזמה הם חסרי כוח פוליטי וגייסות בשטח, הם לא יוכלו לכפות אותה על תנועת פת"ח או חמאס.

יו"ר הרש"פ חושש מאוד מהפסד של תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט ומהפסד אישי שלו בבחירות לנשיאות.

 

 

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי קיימת הבנה בין ממשל ביידן לאבו מאזן ולישראל מצרים וירדן כי בשנתיים הקרובות לא יתקיימו בחירות בשטחים וזאת כדי לאפשר ליו"ר הרש"פ אבו מאזן לעשות העברת שלטון מסודרת למקורביו כדי שתשמר היציבות ברש"פ, רק אחר כך אפשר יהיה לקיים בחירות כלליות בשטחים.

אין צפי לשינוי קרוב במצב בשטחי הרש"פ, אבל בהחלט צריך לקחת בחשבון אפשרות של התפרצות עממית על רקע היעדר אופק מדיני לפלסטינים ותסכול עמוק מאופן תפקודה של הרש"פ בכל התחומים, הרש"פ החלה לאבד משילות בכמה מקומות בגדה, בחברון, בג'נין ובשכם, האנרכיה הביטחונית גוברת וזהו תהליך מסוכן שעלול לערער את יציבותה.