עבור לתוכן העמוד
Menu

  אבו דיס או רמאללה?

האם מחלחלת לפלסטינים התחושה כי אולי לא יהיה מאבק על ירושלים

מחמוד עבאס דוחה על הסף את הרעיון כי  אבו דיס או רמאללה ישמשו כבירה הפלסטינית בהסדר בין ישראל לפלסטינים, למרות שהאפשרות הזו נדונה בעבר בהרחבה והרש"פ אף הקימה את בניין הפרלמנט הפלסטיני באבו דיס.

הרש"פ תרמה רבות להחלשת מעמדה במזרח ירושלים וייתכן שברגע שיוחלף מחמוד עבאס כיו"ר הרש"פ ישובו השמות אבו דיס ורמאללה להיות רלוונטים להסדר בין ישראל לפלסטינים.

ב-6 בינואר התכנסה בעמאן "ועדת ירושלים" של הליגה הערבית בראשות המזכ"ל אחמד אבו אלריט לדון בהשלכות הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

עפ"י גורמים בפתח', בישיבה פרץ ויכוח חריף בין שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי לבין שרי החוץ הערבים האחרים, אלמאלכי דרש כי הועדה תקבל שלוש החלטות חשובות:

א.סיום התפקיד האמריקני בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

ב.דחיית כל תוכנית או יוזמת שלום אמריקנית עד שהנשיא טראמפ יבטל את הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל.

ג. ישום החלטות ועידת הפסגה הערבית משנת 1980, דהיינו נקיטת סנקציות נגד כל מדינה שתעביר את השגרירות שלה לירושלים.

דרישותיו של שה"ח הפלסטיני נדחו על הסף.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-7 בינואר כי סעודיה ומצרים ביקשו בנימוס משר החוץ הפלסטיני שלא לבקש מהן לקבל שום החלטה נגד ארה"ב. בתגובה החרים ריאד אלמאלכי את מסיבת העיתונאים של מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אלריט ושל אימן ספדי שר החוץ הירדני.

כמה דקות לפני מסיבת העיתונאים הוסר במפתיע הפודיום השלישי שנועד עבור ריאד אלמאלכי. נדמה כי הרש"פ נחלה תבוסה קשה בדיון ב"ועדת ירושלים".

לפלסטינים אין ספק כי הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל נועדה להנמיך אצלם את הציפיות כי ירושלים תהייה בירתם במסגרת התוכנית המדינית החדשה שהוא מגבש.

לאחר ההכרזה הזו הגיעו פרסומים בעיתון "ניו יורק טיימס" כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן דרש ממחמוד עבאס להסכים כי אבו דיס תהייה הבירה הפלסטינית בהסדר הקבע ופרסום נוסף כי בהנחיית הנשיא א-סיסי תדרך קצין מודיעין מצרי כמה שדרי טלוויזיה מצרים מקומיים לשכנע את הציבור המצרי כי יש ללחוץ על הפלסטינים לקבל את רמאללה כעיר בירתם.

הפרסומים האלה הוכחשו בצורה נמרצת ע"י סעודיה ומצרים והוגדרו כספינים תקשורתיים שמטרתם לפגוע בנשיא מצרים וביורש העצר הסעודי, אבל, הרחוב הפלסטיני משוכנע כי יש דברים בגו על אף ההכחשות החד משמעיות.

חודש חלף מאז הכרזת טראמפ בעניין ירושלים והרחוב הפלסטיני והנהגות חמאס והרש"פ עומדות כאחד ומשתאות אל מול הרפיסות של המשטרים הערבים שמלבד הודעות גינוי ואזהרות אינם מוכנים להתעמת עם ממשל טראמפ בנושא ירושלים למענם של הפלסטינים.

האינתיפאדה הפלסטינית החדשה מקרטעת והרחוב הפלסטיני מתחיל לשמוע שמות ישנים-חדשים כמו אבו דיס או רמאללה כתחליף לירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.

גורמים בכירים בפתח'   אומרים כי למרות ההתנגדות העזה של הרחוב לוותר על ירושלים המזרחית כבירה הפלסטינית העתידית, השמות אבו דיס ורמאללה מתחילים לחלחל לתודעה הפלסטינית.

רמאללה משמשת כבר כיום כעיר הבירה של הרש"פ. במוקאטעה ברמאללה ממוקמת ההנהגה הפלסטינית בראשותו של מחמוד עבאס  ובעיר פועלים כל משרדי הממשלה הרשמיים ומוסדות אחרים של הרש"פ.

הכפר אבו דיס חוזר לכותרות פעם נוספת, הוא כבר הוזכר בשנת 1995 כאפשרות להוות את הבירה הפלסטינית במסגרת ההבנות בין יוסי ביילין למחמוד עבאס.

ההבנות כללו  הצעה להרחיב את הגבולות המוניציפאליים של ירושלים ולהקים מועצת עיר עליונה ולספח את אבו דיס ואת הכפר עיזרייה הסמוך לה ולקרוא להן בשם הערבי "אלקודס".

הכפר אבו דיס מרוחק מרחק של 1.5 ק"מ בקו אווירי ממסגד אלאקצא ומנהיג חמאס אסמעיל הניה טען לפני כשבועיים כי בידיו מידע שעפ"י התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ ייבנה גשר עילי מאבו דיס למסגד אלאקצא כדי שהמוסלמים יוכלו להגיע באופן חופשי לתפילות במסגדים על הר הבית.

אבו דיס הוא נקודת החיבור בין צפון הגדה לדרומה והשער המזרחי של ירושלים שממנו אפשר לרדת לבקעת הירדן.מעמדו בהתאם להסכמי אוסלו מוגדר כשטח B הנתון לשליטה ביטחונית ישראלית ולשליטה אזרחית פלסטינית.

כבר ב-1996 הוקם בכפר אבו דיס בניין המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) מה שמוכיח כי לא תמיד התנגדו הפלסטינים באופן מוחלט לרעיון הזה כי הכפר אבו דיס ישמש לפחות באופן זמני כבירת המדינה הפלסטינית.

שליש מבניין המועצה המחוקקת הפלסטינית הוקם על אדמות השייכות לתחום המוניציפאלי של ירושלים.

בעצם החתימה על הסכמי אוסלו החליש אש"פ את דרישותיו לגבי ירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית העתידית, עפ"י ההסכמים אסור לרש"פ לקיים שום פעילות במזרח ירושלים.

חלק מהמוסדות הפלסטינים  במזרח ירושלים סגרה ישראל שהמפורסם בהם הינו האוריאנט האוז ("בית א-שרק") שממנו פעלו בכיר אש"פ פייצל אלחוסייני וצוותו.

הרש"פ סגרה בעצמה מוסדות ואיגודים שפעלו במזרח ירושלים כמו אגודת העיתונאים הפלסטינית,האיחוד הכללי של הפועלים, מערכות העיתונים "אל-פג'ר" ו"א-שעב" והשבועון הפלסטיני "אל-עוודה".

מוסדות פלסטינים אחרים, קטנים יותר, סגרו בעצמם את שעריהם בהיעדר מימון כלכלי, השב"כ ומשטרת ישראל דאגו להרחיק מהעיר המזרחית פעילים של מנגנוני הביטחון הפלסטינים שפעלו בניגוד להסכם אוסלו.

כרגע האפשרות כי אבו דיס ורמאללה ישחקו תפקיד חשוב בהסדר עתידי בין ישראל לפלסטינים נראית כבלתי אפשרית, גל המחאה הפלסטיני והערבי עדיין לא דעך לגמריי וייתכן שהפלסטינים זקוקים לתמריצים כדי להתחיל ולהסתגל לאפשרות כזו, לא סתם אמר הנשיא טראמפ כי ישראל הייתה צריכה לשלם מחיר עבור הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל.

ממשל טראמפ מקיים מגעים עקיפים עם הרש"פ כדי לנסות ולרכך את התנגדותה להכרזת טראמפ בנושא ירושלים, ככל שמדינות ערב ימסמסו יותר את הנושא כך תבין ההנהגה הפלסטינית כי היא נותרה לבדה בעניין ירושלים, כרגע אין על הפרק שום כינוס ערבי בנושא ירושלים וייתכן שהדיון העיקרי בהכרזת טראמפ יתחדש רק בועידת הפסגה הערבית בסעודיה בחודש מרץ.

הכרזת טראמפ נגעה באחד "הקווים האדומים" החשובים לישראל ולפלסטינים שהינו מעמדה של  ירושלים ומנהיגי ערב לא נפלו מהכיסא, בשטח אין שינוי שינוי מעשי והממשל העביר לרש"פ מסרים כי הוא יהיה מוכן לדון בגבולות של מזרח ירושלים אם הפלסטינים יחזרו לשולחן המשא ומתן.

כרגע, מחמוד עבאס מפגין קו נוקשה בנושא ירושלים יותר מאשר עשה בזמנו יאסר ערפאת, עבאס עבר כבר את גיל 82 והחלה הספירה לאחור של הקריירה הפוליטית שלו.

לא מן הנמנע שמי שיירש אותו בעתיד יגלה יותר פרגמטיות ממנו ויסכים להסדר ביניים ארוך טווח לתקופה של 10-15 שנים כדי לעקוף את המוקשים הכבדים של הסדר הקבע, במקרה כזה השמות אבו דיס ורמאללה עשויים להיות שוב רלוונטים במסגרת הסדר בין ישראל לפלסטינים.