עבור לתוכן העמוד
Menu

שיקום עזה: מצרים נוטה לכיוון דרישות חמאס

מתיחות חריפה התגלעה בין מצרים לרש"פ על רקע המאמצים לשקם את הרצועה ולפייס בין חמאס לפת"ח • גורמים ברש"פ אומרים כי מצרים מאמצת חלק מעמדות חמאס בגלל האינטרסים של הביטחון  הלאומי המצרי על חשבונה של הרש"פ וכי מחמוד עבאס לא יאפשר פגיעה במעמד אש"פ

משלחת של הרש"פ בראשות סגן ראש הממשלה הפלסטיני, זיאד אבו עמרו, יצאה למצרים כדי לדון בשיקום רצועת עזה, אולם גורמים בכירים ברש"פ  מאשרים כי קיימות מתיחות בין מצרים לרש"פ על רקע המגעים המדיניים של מצרים לייצב את הפסקת האש, לשקם את רצועת עזה ולהשיג פיוס לאומי בין פת"ח לחמאס.

 

מצרים נאלצה בעקבות המתיחות הזו לדחות עד להודעה חדשה את שיחות הפיוס בהשתתפות כל הפלגים הפלסטינים שהוזמנו לקהיר, המצרים הבינו שהפערים גדולים מאוד בעמדות בין חמאס לפת"ח ושקיום הדיאלוג כעת יביא לפיצוץ.

 

מצרים זועמת על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שהתחמק מההזמנה של הנשיא א-סיסי לבוא לקהיר כדי להשתתף אישית בדיאלוג, מחמוד עבאס חשש ממלכודת בדיונים מול חמאס ושיגר משלחת בראשותו של ג'בריל רג'וב ועמו תנאים מקדימים לכל הסכמה בין פת"ח לחמאס.

 

הרש"פ חוששת מהכוונות של חמאס, שחש עצמו כשחקן אזורי חשוב בעקבות מלחמה אחרונה, להשתלט על הרש"פ ואש"פ באמצעות בחירות למועצה הלאומית של אש"פ (המל"פ).

פגישה בין שר המודיעין המצרי לסינוור בעזה
פגישה בין שר המודיעין המצרי לסינוור בעזה

חמאס דורש במסגרת הפיוס לקיים תחילה בחירות למל"פ בשטחים ובמדינות ערב ומצרים תומכת בדרישתו, למורת רוחה של הרש"פ.

גורמים ברש"פ אומרים כי מצרים החלה לנטות בעמדותיה לטובת חמאס מכיוון שהוא התחזק מבחינה צבאית והיא רוצה שקט ב"חצר האחורית" שלה שהיא רצועת עזה. היא חוששת שחמאס יחזור לדרכיו הנלוזות ויחבור לתנועת "האחים המוסלמים" במצרים ולשלוחת דאע"ש בצפון סיני כדי לבצע פיגועים נגד שלטונו של הנשיא א-סיסי.

 

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, עמד בהתחיבויותיו למצרים, הוא הקים אזור חיץ באזור "ציר פילדלפי" ברפיח ומונע הסתננות של מחבלים תומכי דאע"ש מרצועת עזה לצפון סיני.

 

המודיעין המצרי מרוצה ממנו  ורוצה לחזק את מעמדו על חשבון היחסים עם הרש"פ, כך טוענים ברמאללה.

 

יו"ר הרש"פ גם זועם על מצרים על שהיא תומכת בדרישת חמאס לשחרר, במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה עם ישראל, את יריבו הפוליטי המר מרוואן ברגותי ואת אחד ממתנגדיו הבולטים, אחמד סעאדאת, ראש ארגון החזית העממית.

 

גורמים ברש"פ אומרים כי מדובר בפגיעה ישירה במעמדו של מחמוד עבאס שמסכנת גם את יציבותה של הרש"פ ומביעים פליאה על מצרים שתומכת בעמדת חמאס בעת שהיא מבינה היטב את המשמעות הפוליטית של מהלך כזה.

 

הרש"פ פנתה בבקשה למצרים לעצור הכנסת חומרי בניה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח ללא פיקוח, גם ישראל פנתה למצרים בבקשה דומה, ישראל חוששת שהחומרים האלה ילכו בעדיפות לשיקום המנהרות של חמאס שנהרסו במלחמה.

 

הרש"פ רוצה שהכל יעבור דרכה: כספים לשיקום ותוכניות לשיקום וחומרי בניה, עמדתה נתמכת על ידי ממשל ביידן וישראל, אך מצרים איננה מרוצה, היא רוצה להכתיב את הדברים, היא הודיעה כי תעצור רק באופן זמני בלבד את הכנסת חומרי הבנייה ממצרים לרצועת עזה.

 

גורמים בכירים בחמאס אומרים כי עבאס רוצה שרצועת עזה תהייה תלויה בו כדי שיוכל להעניש אותה ולסחוט אותה כל אימת שבא לו.

שיקום עזה על ידי מצרים
שיקום עזה על ידי מצרים

מחמוד פהמי כרים שהיה השגריר המצרי הראשון ברש"פ אמר ב-  12ביוני לבטאון חמאס "אל-ריסאלה" כי הרש"פ אף פעם לא הייתה מרוצה מתפקידה של מצרים ברצועת עזה וכי היא חששה כל הזמן מהתפקיד שמצרים ממלאת ברצועה, "למרות זאת, הרש"פ איננה יכולה לקלקל את התפקיד של מצרים שדואגת ל-2  מיליון פלסטינים ברצועה" הוא הסביר.

 

המתיחות בין הרש"פ למצרים בנושא שיקום הרצועה והפיוס הלאומי בין פת"ח לחמאס פוגעת ביוזמה המצרית לייצוב הפסקת האש ושיקום הרצועה, הנשיא ג'ו ביידן יושב  לנשיא מצרים על הראש כדי שיביא לרגיעה בין ישראל לחמאס והנשיא א-סיסי רוצה לספק את הסחורה וליישר את ההדורים עם ממשל ביידן שזועם עליו בגלל הפרות זכויות האדם במצרים.

 

עבאס מנסה כעת להפחית את המתיחות עם ישראל ומנסה לתאם עימה עמדות כדי להחליש את חמאס,הוא הורה לאנשיו להכיל את התקרית החמורה שבה נהרגו בשבוע שעבר 2 אנשי ביטחון פלסטינים על ידי כוח מסתערבים של מג"ב שעסק במעצר מבוקשים בעיר ג'נין ולא לפגוע בתיאום ביטחוני עם ישראל.

 

המתיחות בין הרש"פ למצרים עלולה לפגוע במאמצים להשיג רגיעה אבל מחמוד עבאס הבהיר למצרים כי לא יסכים לשום מהלך שיפגע במעמדו של אש"פ.

 

במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי ארגון חמאס לא ימתין זמן מדי כדי שהמצרים יזרזו את  שיקום הרצועה ויסתפק באיומים ואזהרות בלבד, הוא רוצה לראות הישגים בשטח בכל הקשור לשיקום הרצועה, בינתיים הכל מתנהל בעצלתיים דבר שמגביר את הסיכויים להפרת הפסקת האש מצד חמאס.