עבור לתוכן העמוד
Menu

שובו של ראיד צלאח לזירה

השיח' ראיד צלאח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שוחרר מהכלא וחידש את הפעילות הפוליטית-דתית שלו במגזר הערבי ובערים המעורבות • גורמי הביטחון רואים בו גורם מסוכן הנאבק נגד השלטון הישראלי ביחד עם גורמים אסלאמיים קיצוניים, נאסר עליו לצאת מן הארץ וההערכה כי מעצרו מחדש הוא רק עניין של זמן

ישראל מתמודדת עם שני קטבים של התנועה האסלאמית בישראל. בחודשים האחרונים מתמקדת תשומת הלב הציבורית והתקשורתית בעיקר בפלג הדרומי של התנועה, הנחשב ל"מתון" וביו"ר רע"מ מנצור עבאס שהצטרף לקואליציה, בעוד הפלג הצפוני של התנועה שנחשב לקיצוני ביותר ומזוהה עם האידיאולוגיה של חמאס ו"האחים המוסלמים" ירד ל"מדרון אחורי" לאחר שהוצא מחוץ לחוק בנובמבר 2015 ומנהיגו השיח' ראיד צלאח הוכנס לכלא.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

השיח' ראיד צלאח, המכונה ע"י תומכיו "שיח' א-אקצא", הורשע בהסתה ובחברות ב"התארגנות בלתי חוקית" בעקבות כינוסים שערך לאחר הפיגוע בהר הבית שביצעו צעירים תושבי אום אלפחם ושבו  נהרגו שני שוטרים. הוא טען במשפטו שהאישומים נגדו התבססו על פרשנות מעוותת לפסוקים מהקוראן,בית המשפט לא קיבל את גירסתו, צריך גם לזכור שהשיח' ראיד צלאח הינו אבי הנרטיב השקרי ש"מסגד אל-אקצא בסכנה"  שהפך לקמפיין קבוע של הזרם הצפוני של התנועה האסלמית שהופץ בעולם הערבי, הנרטיב הזה טוען שישראל שואפת להרוס את מסגד אלאקצא ולהקים תחתיו את בית המקדש השלישי.

בחודש דצמבר שעבר שוחרר השיח' ראיד צלאח מן  הכלא והחל לחזור בהדרגה לפעילות ציבורית ודתית, תוך שהוא נזהר מאוד בהתבטאויותיו באמצעי התקשורת מחשש שיואשם בהסתה. נראה כי המאסר שלו גרם לו להפנים שגורמי הביטחון הישראלים עוקבים אחרי כל התבטאות שלו וכי הם הם יבואו עמו חשבון אם יגלוש ללשון  הסתה.

בראיון שהעניק  לעיתון "אלקודס אלערבי" ב-15 בדצמבר שעבר הביע השיח' ראיד צלאח צער על הצטרפות מפלגת רע"מ בראשותו של מנצור עבאס לקואליציה וטען כי מדובר ב"שגיאה" אך נמנע מלתקוף אישית את יו"ר רע"מ.

הוא האשים את מדינת ישראל באחריות לפשיעה והאלימות בחברה הערבית בכך שהיא מאפשרת את תופעת הפצת הנשק הבלתי חוקי.

 

חזרה לפעילות אנטי ישראלית

מאז שחרורו מכלא החל השיח' ראיד צלאח בחזרה לפעילות אינטנסיבית בקרב המגזר הערבי בישראל, במזרח ירושלים ובשטחי הגדה.

עד כה  הוא נקט בשורה של פעולות שמלווה בסיקור תקשורתי תוך נקיטת אמצעי זהירות והימנעות מהפרת החוק.

א.ביקור ותפילה במסגד אל-אקצא בהר הבית, לראשונה מאז 15 שנה.

ב.ביקור בעיר חברון וניסיון להשכין שלום בין חמולת אל-עוויווי לבין חמולת אלג'עברי שסכסוך דמים ביניהן משתק את החיים בחברון והביא לכך שהרש"פ כבר הרימה ידייים מהסיכוי להשיג שקט בעיר.השיח' ראיד צלאח הקים גוף הנקרא "הועדה להפצת השלום" שמטרתו ליישב סכסוכים  אלימים בקרב החברה הערבית בישראל ובשטחי הגדה.

ג. ביקור בערים המעורבות בישראל שבהן היו התנגשויות בין יהודים לערבים במהלך מבצע "שומר החומות", בין היתר ביקור אצל משפחתו של מוסא חסונה בעיר לוד שנהרג במבצע "שומר החומות".

חסונה נהרג מירי של 5 אזרחים יהודים שירו לאחר שהותקפו ע"י עשרות ערבים באבנים, הפרקליטות החליטה לסגור את התיק הפלילי נגדם בשל חוסר אשמה.

ד.ביקור בכנס תמיכה בירושלים שארגנה תנועת חמאס בעיר שכם. במהלך ביקורו אמר השיח' ראיד צלאח כי "מי שיגיש ויתורים בעניין הר הבית למעשה גוזר על עצמו התאבדות".

ה. פעילות מול מגזר הבדואים בנגב שנחשב למעוז העיקרי של מפלגת רע"מ, השיח' ראיד צלאח וסגנו השיח' כמאל ח'טיב, המואשם בהסתה, תקפו בראיונות לאמצעי התקשורת בערבית את יו"ר רע"מ  מנצור עבאס על כך שאינו מצליח לפתור את בעיות הבדואים בנגב.

השיח' כמאל חטיב אמר כי העימותים בנגב על רקע הנטיעות של קק"ל סמוך לישובי הבדואים הם "המשך לנכבה".

הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בראשותו של השיח' ראיד צלאח, שביקר בכמה ישובים בדואים בנגב מאז שחרורו מהכלא, מנסה להתבלט על חשבון רע"מ כמי שמגן על הציבור הבדואי מפני פעולות ממשלת ישראל.

על פי גורמי ביטחון בישראל, השב"כ עוקב בקפדנות אחרי כל הפעילות של השיח' ראיד צלאח מאז שהוא שוחרר מהכלא הישראלי.

ח"כ אבי דיכטר, שהיה ראש השב"כ, מתח ביקורת קשה על שחרורו מהכלא של השיח' ראיד צלאח בעיתוי הנוכחי, גם גורמי ביטחון אחרים  טוענים כי היה צריך להכניסו למעצר מנהלי ברגע שסיים לרצות את עונש המאסר שגזר עליו בית המשפט.

השיח' ראיד צלאח שולל את קיומה של מדינת ישראל, יש לו קשרים עם תנועת חמאס, גורמים ביטחוניים אומרים כי מאז שחרורו מהכלא הוא בעצם "פצצת הסתה מתקתקת" וכי למרות שהוא זהיר בדבריו,עצם ביקורו במקומות רגישים כמו הר הבית או מוקדי חיכוך בערים המעורבות או בנגב נותן השראה לפעילות בניגוד לחוק, לכן אין מנוס מלהגביל את תנועותיו או לעצור אותו כצעד מנע  כדי לשמור על הסדר הציבורי.

שרת הפנים איילת שקד חתמה ב-14 בפברואר על צו איסור יציאה מהשיח' ראיד צלאח לאחר שגורמי הביטחון המליצו לה למנוע את נסיעותיו לחו"ל כדי לפגוע במאמציו לחדש ולהרחיב את פעילותו ופעילות התנועה האסלאמית.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי מעצרו של השיח' ראיד צלאח הוא רק שאלה של זמן, כל הסימנים מעידים על כך שהוא נחוש לחדש את פעילותו כקדם וברגע שיצטברו אצל השב"כ ההוכחות המודיעיניות המספיקות הוא יעצר במעצר מנהלי ואף יותר מכך.

לדברי גורם ביטחוני בכיר,מדובר בדמות אסלאמית קיצונית הנאבקת נגד מדינת ישראל ומשתפת פעולה עם גורמים אסלאמיים קיצוניים ועויינים לישראל, לחזרתה לפעילות בשטח עלולה להיות השלכות מסוכנות על המצב הביטחוני בהר הבית, על הרגיעה הזמנית בקרב הבדואים בנגב ועל יחסי יהודים-ערבים בערים המעורבות, לכן מקומו מאחורי סורג ובריח.