עבור לתוכן העמוד
Menu

"קרב המוחות" המודיעיני בין חמאס לישראל

ארגון הטרור מנצל את חודש הרמאדאן כדי להילחם בתופעת משתפי הפעולה עם ישראל • בעקבות סבב הלחימה האחרון ברצועה, ארגון חמאס מודאג משיטות הפעולה המוצלחות של המודיעין הישראלי

"מלחמת המוחות" המודיעינית בין ארגון חמאס למודיעין הישראלי נמשכת במלוא העוצמה למרות חשיפת הכוח המיוחד של צה"ל שפעל באזור ח'אן יונס לפני כמה חודשים ושעסק, לטענת חמאס, בפעילות מודיעינית מיוחדת.

גורמים בתנועת פת"ח ברצועת עזה אומרים כי בעקבות סבב הלחימה האחרון, ארגון חמאס מודאג מאוד מהמודיעין המדויק שהיה בידי צה"ל והביא לפגיעה במטרות של הארגון ושל ארגון הג'יהאד האסלאמי.

לטענתם, המודיעין הזה הגיע מידי סוכנים ומשתפי פעולה פלסטינים שפעלו בשטח והעבירו מידע למודיעין הישראלי. ישראל מצליחה להפעיל סוכנים ברצועת עזה למרות העונשים הכבדים שמטיל ארגון חמאס על כל מי שמשתף פעולה עם ישראל, בדרך כלל מדובר במשפט צבאי מהיר והוצאה להורג למען יראו ויראו.

ארגון חמאס מנצל לנצל את חודש רמאדאן לטובתו כדי "לנגן" על הרגשות הדתיים של משתפי הפעולה עם ישראל הגרים ברצועת עזה.

האתר הביטחוני של הארגון הנקרא "אלמג'ד" פירסם ב-17 במאי קריאה לכל משתפי הפעולה לחזור בתשובה ולשוב לחיק העם הפלסטיני.

 

שיטת גיוס סוכנים מתוחכמת

 

נראה שמה שמטריד מאוד את ארגון חמאס היא השיטה המתוחכמת שמפעיל המודיעין הישראלי לגיוס סוכנים ומשת"פים ברצועת עזה "ללא טביעת אצבע" ומבלי שהם יודעים כי הם עובדים למען מדינת ישראל.

אתר "אלריסאלה" של חמאס פירסם ב-19 במאי מאמר מפרי עטו של ראמי אבו זבידה תחת הכותרת "הייה עירני לגבי הגיוס מאחורי הקלעים!".

המאמר מפרט את שיטות ההונאה של המודיעין הישראלי שבו הוא מגייס תושבים ברצועת עזה שסוברים לתומם כי הם אינם מעבירים מידע המשרת את מדינת ישראל, המגויסים מעבירים את המידע ברשתות החברתיות או באתרי מחקר ומסחר.

לדברי הכותב, המודיעין הישראלי מפעיל סוכנים באופן שהוא משטה בהם, משלם להם כסף והם בטוחים כי הם עובדים עבור הגופים הבאים.

א. ערוץ טלוויזיה כלשהו או אתר חדשות.

ב. מכון מחקר.

ג. ארגון סיוע הומניטארי.

ד. ארגון בינלאומי.

ה.קמפיין חיובי באינטרנט.

 

הגיוס נעשה באמצעות צד שלישי תחת סיסמאות "נעימות לאוזן".

שיטת "הבלדר המשוטה" או "הסוכן המשוטה" אינה חדשה, לא רק המודיעין הישראלי משתמש בה אלא גם ארגוני מודיעין בכל רחבי העולם וקשה לחשוף אותה אם היא מתוכננת היטב מראש.

בניגוד לגיוס סוכנים ומשתפי פעולה בשיטות רגילות, בהן המגוייס יודע  היטב כי הוא קשור לגוף מודיעיני מסויים שהוא פועל עבורו ומקבל כסף עבור שירותיו, בשיטת "הסוכן המשוטה" הוא איננו יודע דבר ופועל בתום לב, לכן כשהוא נחשף הוא בהלם גדול ולומד מאלה שלכדו אותו כי שימש כסוכן ללא ידיעתו.

בהחלט אפשרי כי המודיעין הישראלי הגביר את השימוש בשיטה הזו של גיוס הסוכנים בעקבות מסע המעצרים הגדול שעשו מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה כדי לאתר את רשת משתפי הפעולה שסייעה לכוח המיוחד של צה"ל שפעל באזור ח'אן יונס.

"המודיעין האנושי", או ה"יומינט" בעגה המודיעינית, הינו שיטת איסוף מודיעין שלא ניתן לוותר עליה ואי אפשר להסתפק רק באמצעים אלקטרוניים או חזותיים או מודיעין גלוי שמופיע באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות כדי לבנות את תמונת המודיעין המלאה בדרך להתמודד בהצלחה עם ארגוני הטרור ברצועת עזה.

המודיעין הישראלי מנצל, מטבע הדברים, כל פרצה כדי לאסוף מודיעין מדוייק על ארגוני הטרור ברצועה, דוגמא בולטת לכך הינה הסיכול הממוקד של חאמד חודארי ,חלפן הכספים ואיש הזרוע הצבאית של חמאס, שחוסל במהלך סבב הלחימה האחרון בעת שנסע במכוניתו במרכז העיר עזה.

לפעמים,המידע המודיעיני הפשוט ביותר שמספק "הסוכן המשוטה" ללא ידיעתו הוא שקובע את הצלחת המבצע המודיעיני.

כותב המאמר באתר "אלריסאלה" מזהיר במאמרו את תושבי עזה שלא למסור מידע חינם ברשתות החברתיות שמשרת את האויב הישראלי,אולם על פי גורמים ביטחוניים יודעי דבר, קל מאוד להוליך שולל ברשתות החברתיות בעלי חשבונות בפייסבוק ובטוויטר באמצעות פיתויים שונים.