עבור לתוכן העמוד
Menu

קאני מתחיל לעבוד בעיראק

איראן מתאוששת מחיסולו של קאסם סולימאני וממשיכה במדיניות ההתפשטות שלה במזה"ת אסמעיל קאני, מפקד כוח "קודס" החדש נכנס לנעליו של קודמו והגיע לעיראק כדי לדון בהקמת הממשלה החדשה ולהכין את המליציות השיעיות לעימות צבאי עם ארה"ב

למרות מגיפת הקורונה הקשה הפוקדת את איראן משטר ההיאתולות לא מוותר על מדיניות ההתפשטות שלו במזרח התיכון,על יצוא אידיאולוגיית המהפכה הח'ומיינסטית ועל ההתבססות הצבאית שלו בסוריה.

התקיפה המיוחסת לישראל בסוריה ב-31 במרץ על מטרות איראניות בשדה התעופה אלשאעיראת ושדה התעופה 4-T  מעידות על המשך התבססות הצבאית האיראנית וגם על הנחישות הישראלית להילחם במגמה הזו, במקביל למאמץ הצבאי האיראני בסוריה, ולחידוש המאבק בין המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן, לסעודיה באמצעות תקיפות הטילים הבילסטים.

איראן מתחילה להתאושש מחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" לשעבר ב"משמרות המהפכה" שהיה אדריכל המדיניות הזו.

קבלן הביצוע החדש הינו יורשו בתפקיד ומי שהיה סגנו, הגנרל אסמעיל קאני, אשר מתחיל להיכנס לנעליו ולהנחות ולתאם בין כל השלוחות האיראניות ברחבי המזה"ת: חזבאללה בלבנון ובדרום סוריה, המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, המורדים החות'ים בעיראק וארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

 

 

 

המעורבות של אסמעיל קאני בעיראק

למרות חיסולו של קאסם סולימאני, איראן ממשיכה לבחוש במצב הפנימי בעיראק כאשר השליח לעניין זה הוא קאני.

המליציות הפרו איראניות ממשיכות לתקוף את חיילי צבא ארה"ב בבסיסים האמריקנים בעיראק כדי לאלצם לסגת מן המדינה ויש להן הצלחות.

עיראק נתונה במצב כלכלי קשה, הפגנות המחאה שהתחילו באוקטובר שעבר נגד השחיתות נמשכות, מחירי הנפט ירדו ומגיפת הקורונה פקדה גם אותה, את עיראק מנהלת ממשלת מעבר בראשותו של עאדל עבד אלמהדי הפרו איראני שנאלץ להתפטר בלחץ ההמונים, מאז נמשכת האנדרלמוסיה הפוליטית ואיראן מטרפדת מינוי כל ממשלה חדשה שאיננה  מייצגת את האינטרסים שלה.

הנשיא ברהם צאלח הטיל באחרונה על חבר הפרלמנט ומושל מחוז נג'ף לשעבר, עדנאן א-זרפי, להרכיב את הממשלה החדשה.

אולם, איראן רואה בו גורם פרו אמריקני המסכן את האינטרסים שלה בעיראק שיש למנוע ממנו להרכיב את הממשלה החדשה, הנשיא הטיל עליו את הרכבת  הממשלה לאחר שהשיג את הסכמתם של חלק מהגורמים השיעים במדינה, עדנאן א-זרפי פועל גם, באמצעות מתווכים, לרכך את מתנגדיו השיעים ורק אחר כך להשיג את תמיכת הסונים והכורדים שצפויים לתמוך בו.

המצב כעת בפרלמנט העיראקי, הוא שישנם 329 חברים התומכים בא-זרפי ו-170 המתנגדים לו.

המליציות השיעיות הפרו איראניות מתנגדות לעדנאן א-זרפי וגם הסיעות הפוליטיות השיעיות הבולטות בפרלמנט העיראקי.

לפני הטלת תפקיד הרכבת הממשלה החדשה על עדנאן א-זרפי, ניסה  מועמד אחר בשם  נעים אלסוהייל להרכיב ממשלה, אך נכשל במשימתו.

החשש של המנהיג האיראני העליון עלי ח'מינאי מהצפוי בעיראק, אם עדנאן א-זרפי יצליח לקבל את אישור הפרלמנט לממשלתו החדשה, והחשש הגובר  מפני התקפה צבאית אמריקנית גדולה על המליציות הפרו איראניות בעיראק הוא שגרם לו לשגר בדחיפות לבגדאד את הגנרל אסמעיל קאני לאחר שבתחילת החודש ביקר בבגדאד מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון לאומי עלי שמח'אני ונכשל בהשגת פיתרון למשבר הפוליטי.

קאני הגיע לבגדאד ב- 31 במרץ בניסיון לטרפד את הרכבת הממשלה החדשה בראשותו של עדנאן א-זרפי ולהכין את המליציות  הנאמנות לאיראן לאפשרות התקפה צבאית אמריקנית וגיבוש דרכי התגובה, הוא פועל באותם דפוסי הפעולה של הגנרל קאסם סולימאני.

אסמעיל קאני נועד בבגדאד עם ארבעת ראשי הסיעות השיעיות העיקריות בפרלמנט והוא אמור להיפגש גם עם המנהיג השיעי מוקתדא צדר.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חזבאללה דיווח ב-1 באפריל כי אסמעיל קאני הודיע להם על התנגדות איראן לממשלה חדשה בראשותו של עדנאן א-זרפי וביקש מהם לבחור במועמד אחר שירכיב את הממשלה החדשה.

מקור ביטחוני עיראקי הזהיר בשיחה עם סוכנות הידיעות "רויטרס" ב-1 באפריל מפני פגיעה אמריקנית במליציות "אלחשד א-שעבי" בעקבות האשמות בכירים אמריקנים כי המליציות האלה עומדות מאחורי התקיפות על הנוכחות האמריקנית בעיראק.

בכיר אמריקני אמר ל"רויטרס" כי למודיעין האמריקני יש מידע על תקיפה אפשרית בתמיכת איראן על הכוחות האמריקנים בעיראק שאפשר לעצור אותה ולא תהייה דומה לזו שהייתה בחודש ינואר בעיראק.

זוהי הסיבה שהנשיא טראמפ צייץ אזהרה חריגה בחשבון הטויטר שלו שאמרה:

"יש לנו מידע שאיראן או שלוחותיה מתכננות התקפות על כוחות ארה"ב או על רכוש אמריקני בעיראק.אם זה יקרה איראן תשלם מחיר כבד מאוד."

דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, אמר כי הפעילות הצבאית האמריקנית בעיראק מנוגדת לדרישות הרשמיות של ממשלת עיראק ועמדות הפרלמנט והעם העיראקי, דבר שעלול לגרור את האזור למתיחות ותוצאות אסוניות.

 

משמעויות 

המעורבות הפומבית של אסמעיל קאני במגעים להרכבת הממשלה החדשה בעיראק מעידה על כך שכוח "קודס" ממשיך למשוך בחוטים בעיראק למרות חיסולו של קאסם סולימאני וכי הוא ממשיך לשלוט בסיעות השיעיות העיקריות בפרלמנט ובמליציות "אלחשד א-שעבי".

בנוסף לכך, הגעתו של אסמעיל קאני לעיראק נועדה כדי להכין בחשאי את המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן לאפשרות של הסלמה והתקפה אמריקנית על בסיסיהן ויתכן שאף ליזום מהלך של "מכה מקדימה" על חיילי צבא ארה"ב בעיראק.

איראן לא מוכנה להסתכן פעם נוספת בהקמת ממשלה חדשה בעיראק בראשות ראש ממשלה פרו אמריקני או ראש ממשלה שנוי במחלוקת, היא רוצה ממשלה בראשות מועמד פרו איראני מובהק שישרת אותה ללא עוררין.

ההערכה בעיראק היא כי לא תוכל לקום ממשלה חדשה ללא הסכמתה של איראן, הבלגן הפוליטי צפוי להימשך ואף להתדרדר למעשי אלימות וחיסולים פוליטיים.

סביר להניח שהנשיא טראמפ מקבל עדכונים שוטפים על פעילותו של אסמעיל קאני, הוא כבר הוכיח כי הוא יודע כיצד לטפל במפקדי כוח "קודס" והמליציות הנאמנות לו.