עבור לתוכן העמוד
Menu

צעדים ראשונים של ישראל מול הרש"פ

ישראל נקטה בצעד ראשון נגד בכירים ברש"פ המובילים מהלכים נגדה בבית הדין הבינלאומי בהאג • גורמי הביטחון שללו את תעודת האח"מ של שר החוץ הפלסטיני וצפויים צעדים נוספים

לפני כשבועיים נפגש ראש השב"כ נדב ארגמן במוקאטעה ברמאללה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והזהיר אותו מפני ה"השלכות המסוכנות" של המשך הפניות הפלסטיניות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בדרישה לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה".

עבאס התעלם מהאזהרה הישראלית ושיגר את שר החוץ שלו ריאד אל-מאלכי להאג לפגישה עם התובעת הכללית פאטו בנסודה כדי להאיץ ולזרז את החקירה נגד ישראל.

לכן, ישראל החלה ב-21 במרץ בפעולה הראשונה נגד בכירי הרש"פ שמובילים את המהלכים הפלסטינים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג.

ישראל עיכבה את שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, במעבר גשר אלנבי. זאת לאחר ששב אמש לשטחים מביקור בבית הדין הפלילי בהאג, בהוראת השב"כ ובאופן חריג, ביטלה ישראל את תעודת המעבר מסוג VIP שברשות אל-מאלכי.

בעקבות הביטול עבר שר החוץ הפלסטיני חיפוש במעבר, והמשלחת שלו נלקחה לחקירה על ידי גורמים בשב"כ.

כידוע, תעודת המעבר של בכירים פלסטיניים מאפשרת מעבר מהיר בלי צורך בבידוק.

בתגובה מסר משרד החוץ הפלסטיני כי הוא מתכוון "לעדכן את שותפינו ברחבי העולם לגבי הסנקציות הישראליות. המהלך הזה מוכיח שישראל היא מדינה נקמנית שלא מסוגלת לפתור את בעיותיה בדרכים חוקיות ונאלצת להשתמש באיומים, הפחדות וסנקציות".

גורמים מדיניים בכירים בישראל אמרו כי "ריאד אל מלאכי מוביל את המהלכים הפלסטינים מול בית הדין בהאג שתכליתם, בין היתר, היא לפגוע בחופש התנועה של בכירים ישראלים ואף לסכן את ביטחונם". עוד מסרו כי "מהלכים לעומתיים אלה עולים בקנה אחד עם מערכת היחסים הקיימת בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית. על רקע פעילותו זו של אל מלאכי, שיועדה לפגוע בישראל, הוחלט כי אין מקום שהוא יהנה עוד מזכויות יתר בעת מעברו במעברי גבול. יודגש כי מדובר, כאמור, בזכויות יתר וכי כל זכויותיו כתושב הרשות נותרו כפי שהן ולא חלה בהן כל פגיעה".

הרש"פ ממשיכה במהלכים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, במקביל לדחייתה של הבקשה הישראלית לבטל או לדחות את הבחירות בשטחים מחשש שהדבר יחזק את תנועת חמאס בשטחי הגדה.

לפני כשבועיים  אמר ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתייה, כי הרש"פ תשתף פעולה עם בית הדין הפלילי בהאג ותגיש לו את כל המסמכים שיש בהם כדי לסייע בהאצת החקירה "כדי להביא את מבצעי הפשעים הישראלים לדין צדק".

בישיבת הממשלה ברמאללה בירך א-שתייה על ההחלטה לפתוח בחקירה נגד הפשעים הישראלים, ואמר כי " איש לא יחמוק מהפשעים האלה שלא חלה עליהם התיישנות".

נראה כי יו"ר הרש"פ מנסה להגביר את הלחץ המדיני על ישראל ולגרור אותה שוב לעימותים בזירה הבינלאומית כשהוא מעודד מחילופי הממשל בארה"ב. על פי גורמים ברש"פ, מחמוד עבאס מתכוון להעלות את נושאי ההתנחלויות והריסות הבתים במזרח ירושלים בשיחה הטלפונית הצפויה בקרוב עם הנשיא ג'ו ביידן.

הפלסטינים מאוכזבים עד כה מהתנהלותו של הממשל החדש בנושא הפלסטיני ומכך שהנשיא ג'ו ביידן שוחח טלפונית עם ראש הממשלה נתניהו  ועד כה התעלם מבקשתו של מחמוד עבאס לשיחת טלפון דומה.

ישראל מנסה כעת להתנהל בזהירות בכל מה שקשור לנושאי ההתנחלויות בגדה והבניה במזרח ירושלים. גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי בדיון במל"ל לפני כמה ימים גובשו כמה עקרונות כדי שישראל לא תיקלע למצוקה מדינית. סוכם כי תהיה התנהלות זהירה בכל מה שקשור להמשך הבניה ביהודה ושומרון, בשלב הזה לא יפונה המאחז הפלסטיני בחאן אל-אחמר למרות החלטת בג"ץ בנושא וישראל תדגיש במסרים המדיניים שלה לקהיליה הבינלאומית כי נוצרה הזדמנות לחידוש המו"מ עם הרש"פ.