עבור לתוכן העמוד
Menu

על רקע המתיחות באזור: איראן וארה"ב מחפשות את הדרכים לדיאלוג

משבר במאמצים הדיפלומטים סביב חזרת ארה"ב להסכם הגרעין • איראן מאיימת להסיר לחלוטין את הפיקוח על תוכנית הגרעינית אם סבא"א תאמץ החלטה נגדה

איראן ממשיכה לגלות עמדה בלתי מתפשרת בכל הקשור לחזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין ולסדרת מהלכים מול אירופה ומול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) להתנעתו מחדש של שיתוף הפעולה במסגרת הסכם הגרעין.

קונקרטית, איראן הביעה התנגדות למהלך אמריקני לנסות לרתום את הסוכנות, לקראת כינוסה הקרוב, לאמץ החלטה ש"תביעה דאגתה הרבה של הסוכנות בנוגע להיקף שיתוף הפעולה של איראן עם סבא"א", נוכח השחיקה הנמשכת במחויבויותיה לפיקוח על תוכניותיה הגרעיניות, תקרא לה לחדול מהפרותיה החוזרות ונשנות ולתת הסברים לממצאים האחרונים – חלקיקי אורניום – שנמצאו באתרי גרעין ישנים ולא מוצהרים.

דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, הזהיר , בפגישה שקיים עם חברי הועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, בפרלמנט (מג'לס), כי אם אכן תאומץ החלטה כזו איראן תנקוט "בצעדי תגובה מתאימים" ותהייה לה "השפעה הרסנית" על ההסכם שנחתם בין איראן לבין מנכ"ל סבא"א בביקורו באיראן ובמשתמע היא תפחית עוד את המשך הפיקוח שעוד נותר על תוכניתה הגרעינית שהולך ונשחק במהירות.

לדבריו, טהראן כבר שגרה מכתב ברוח זו למנכ"ל הסוכנות. לפני כשבוע הפסיקה איראן לשתף פעולה במסגרת "הפרוטוקול הנוסף" המאפשר ביקורות פתע על תוכנית הגרעין, בהתבסס על החלטת הפרלמנט האיראני בנושא ההתמודדות עם הסנקציות, אך הותירה פיקוח מופחת לתקופה של שלושה חודשים, במסגרתו תיידע את מנכ"ל סבא"א על פעילותה – אך ללא יכולת של הסוכנות לאמת את הדיווחים לאור ניתוק מצלמות המעקב .

 

(צאלחי מאיים לשחוק עוד את הפיקוח על תוכנית הגרעין)
(צאלחי מאיים לשחוק עוד את הפיקוח על תוכנית הגרעין על איראן)

בתוך כך, ונוכח המבוי הסתום אליו נקלעה הדיפלומטיה האמריקנית במאמציה לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין, טהראן הודיעה ,כי אין זו השעה לשיחות ישירות עם ארה"ב בנושא הסכם הגרעין על פי המתכונת שהציע האיחוד האירופי.

דובר משה"ח האיראני, סעיד ח'טיבזאדה אמר, כי נוכח "עמדותיהן ומעשיהן של ארה"ב ומדינות אירופה, אין זה הזמן המתאים לשיחות ישירות". הדובר האיראני שב והאשים, כי הנשיא ביידן ממשיך לאמץ, כמו קודמו, את מדיניות ה"מקסימום לחץ" על איראן ; "זכרו" צייץ, "טראמפ נכשל בגלל מדיניות זו, כל עוד הסנקציות בתוקף הכישלון יימשך. צנזורה אינה דיפלומטיה. זה לא עובד עם איראן" .

 

 

 

 

הוא הוסיף, כי מבחינת איראן הדרך קדימה ברורה – הסרת כל הסנקציות מעל איראן ועמידה בהתחייבויות קודמות "לצורך כך לא נדרש כל משא ומתן או החלטה של מועצת הנגידים (של סבא"א). בד בבד, ציין הדובר כי איראן תמשיך להתייעץ עם המדינות החתומות על הסכם הגרעין, ועם יו"ר מועצת הנגידים של סבא"א, ג'וזף בורל ועם מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי. דבריו, של ח'טיבזאדה צוטטו בהרחבה בכלי התקשורת האיראנית ובכלל זאת ב PRESS TV ערוץ התעמולה האיראנית בשפה האנגלית .

דבריו, של הדובר האיראני, נאמרו, בין היתר, בעקבות דיווח ב"וויל סטריט ג'ורנל" לפיהם המשטר דחה לפי שעה הצעה של האיחוד האירופי לארגן מפגש ישיר וקרוב עם ארה"ב .

טהראן נחושה להבטיח את הסרת הסנקציות לפני חידוש המו"מ וארה"ב ממשיכה לדבוק בעמדתה כי על איראן לחזור בה קודם מהצעדים שנקטה. המשך פעילותה של איראן בתחום הטרור, ובכלל זאת ירי של מיליציות פרו-איראניות לעבר אינטרסים אמריקניים – צבאיים ואזרחיים בעיראק – במסגרת הלחץ שהיא מפעילה על ארה"ב, מקשים עוד על ארה"ב לחזור למסגרת ההסכם. נוכח ההתקפות האיראניות עליהן הבליגה ארה"ב תחילה, וספגה על כך ביקורת מבית ובקרב בעלות בריתה באזור, בשבוע שעבר תקפה ארה"ב בתגובה יעדי מיליציות פרו איראניות במעבר הגבול אבו כמאל בגבול עיראק – סוריה וחדדה עוד יותר את המתיחות עם איראן. האחרונה גם תקפה השבוע ספינה בבעלות ישראלית בים עומאן והזריקה מימד נוסף למתיחות באזור, זאת לצד המשך התקפות הטילים והמל"טים מצד החות'ים נגד יעדים בסעודיה.