עבור לתוכן העמוד
Menu

על חומר נפץ – שבוע גורלי בין ישראל לחמאס

ישראל וחמאס מחליפים מסרים הדדים בשטח, אך המשא ומתן על עסקת חילופי שבויים ושיקום רצועת עזה תקוע • צה"ל נערך לאפשרות של סבב לחימה חדש ברצועת עזה שיתכן שיכלול הפעם פעילות קרקעית רחבה של צה"ל בתוך שטח הרצועה

גורמים בחמאס אומרים כי השבוע הינו שבוע מכריע בכל הקשור לייצוב הפסקת האש ברצועת עזה והתקדמות לקראת שיקום הרצועה.

המודיעין המצרי ממתין לשובה של המשלחת הביטחונית הישראלית לקהיר ועמה תשובות לדרישות חמאס בעניין עסקת חילופי השבויים ושיקום הרצועה.

בכיר חמאס, ח'ליל אלחיה, סגנו של יחיא סינוואר, קרא לישראל להזדרז ולהיענות לדרישות חמאס בנשוא הקלת המצור על הרצועה ושיקומה אם היא רוצה בשקט.

ארגון חמאס עדיין לומד את ההצעה החדשה להעברת חלק מכספי המענק החודשי הקטארי ל-100 אלף המשפחות הנזקקות ברצועה באמצעות האו"ם והבנקים הפלסטינים. חמאס לא הסכים עדיין שמקובלת על ישראל, האו"ם, מצרים, קטאר והרש"פ.

בינתיים ישראל ותנועת חמאס עסוקות בהעברת מסרים הדדיים. חמאס משגר בלוני תבערה לעבר ישובי עוטף עזה וישראל משיבה בהפצצות יעדים של חמאס ברצועה – ישראל מקפידה להפציץ יעדים לא מאויישים כדי שלא להביא לנפגעים ולהסלמה.

המסר הישראלי לחמאס הוא ברור: איננו רוצים בהסלמה, אך התגובה לשיגור בלוני תבערה או רקטות לעבר שטח ישראל תהייה חריפה.

השיחות בקהיר מדשדשות במבוי סתום. ארגון חמאס מתנגד ללינקג' שעושה ישראל בין שיקום הרצועה להחזרת 4 השבויים והנעדרים שמוחזקים בשבי ברצועת עזה ורוצה להפריד בין 2 הנושאים.

על פי דיווח בעיתון הלבנוני אלאח'באר המקורב לחמאס מה-2 ביולי, המשלחת הישראלית הודיעה למודיעין המצרי כי איננה מוסמכת לדון בשחרור מחבלים "עם דם על הידיים" ורק הממשלה מוסמכת לדון בעניין הזה.

המשלחת הישראלית דרשה מידע על מצבם הגופני והנפשי של שני הנעדרים (אברה מנסגיסטו והשאם א-סייד) לפני שממשלת ישראל תדון בעקרונות העסקה, אך תשובת חמאס הייתה כי הדבר כרוך בשחרור נשים וקטינים פלסטינים האסורים בישראל, בדיוק כפי שקרה בשלב הראשון של "עסקת שליט" ב-2011.

ארגון חמאס הבהיר למצרים כי סבלנותו עומדת לפקוע וכי המשך קשירת הקשר מצד ישראל בין שיקום הרצועה להחזרת 4 השבויים והנעדרים הישראלים יביא להסלמה גדולה בגבול הרצועה.

דובר חמאס עבד אלפתאח קאנוע אומר כי "אסירים ישוחררו רק תמורת אסירים" וכי שיקום הרצועה הינו "עניין הומניטרי" שאיננו קשור לעסקה.

מצרים כועסת על תגובת ישראל של שיגור בלוני התבערה לעבר עוטף עזה ואומרת כי הדבר מחבל בשיחות בקהיר. האווירה היא פסימית נוכח המבוי הסתום בכל הנושאים.
בינתיים מעברי הגבול מישראל לרצועה סגורים, מרחב הדיג מצומצם ל-6 מיל בלבד, רצועת עזה תחת מצור מהודק כבר יותר מחודש ימים, הציבור העזתי זועק והנהגת חמאס מתלבטת בשאלה כיצד להמשיך מול ישראל, בהמשכת המגעים לרגיעה או בסבב לחימה נוסף שיחזיר אותה לאותה הנקודה.

לקראת הסלמה?

המגעים בין ישראל למודיעין המצרי שהחלו לאחר ההודעה על הפסקת האש לפני יותר מחודש נכשלו עד כה. דבר שהביא לכך שארגון חמאס חידש את שיגור בלוני התבערה לעבר ישובי עוטף עזה.

בתגובה לכך תקף צה"ל בסוף השבוע שעבר יעד של חמאס שבו מייצרים ומפתחים רקטות.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי ארגון חמאס החל לחדש את ייצור הרקטות בתום מבצע "שומר החומות".

ארגון חמאס מחזיק היום בכ-7,000 רקטות לאחר שהשתמש ביותר מ-4,000 רקטות במהלך מבצע "שומר החומות", ישראל מנסה עכשיו לפגוע בהמשך היכולת שלו לחדש את מלאי הרקטות.

הרמטכ"ל כוכבי ששב מביקור חשוב בארה"ב והינחה את צה"ל להיערך למלחמה ברצועת עזה. ההערכה בצה"ל היא כי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, איננו חושש מסבב לחימה חדש מתוך רצון "לערבב את הקלפים מחדש" נוכח המבוי הסתום בשיחות קהיר וחוסר היכולת של חמאס להגיע להישגים ממשיים בעקבות המלחמה ולהציגם לציבור תומכיו.

במקביל גוברת הקריאה בתוך ארגון חמאס להנהגת הארגון לעמוד בהבטחתה ולממש את המשוואה החדשה "עזה-ירושלים".

הסיסמא הזו מתחילה להישחק בשטח. ביקורי היהודים בהר הבית נמשכים, סוגיית פינוי המשפחות הפלסטיניות בשכונת שיח' ג'ראח עדיין תלויה בערכאות משפטיות ובשטח מתחיל להתעורר מוקד מתיחות חדש בשכונת אלבוסתאן בכפר סילוואן במזרח ירושלים על רקע התוכנית של עיריית ירושלים להרוס עשרות בתים בכפר כדי להתחיל ולהקים את פרויקט "גן המלך".

בארגון חמאס עוקבים בעניין רב אחרי הממשלה החדשה בישראל וההצהרות של ראש הממשלה בנט שדיבר בסוף השבוע שעבר על אופציית פעולה צבאית קרקעית רחבה ברצועת עזה אם יהיה צורך בכך.

החשש בחמאס הוא שצה"ל מכין מהלך הפתעה קרקעי בסבב הלחימה החדש שינחית מהלומה כואבת על הארגון.
צה" הפיק את הלקחים מהמלחמה האחרונה ברצועת עזה בכל הקשור לצורך בשיתוק מהיר של משגרי הרקטות שאותן מתכנן חמאס לשגר לעבר ישראלי ונראה שסבב הלחימה הבא מול חמאס יהיה שונה בתכלית ממבצע "שומר החומות".