עבור לתוכן העמוד
Menu

עיראק: האם הכאוס ישוב לשלטון ולרחובות?

איראן משחקת משחק כפול ומנסה להסתיר את אחריותה לניסיון ההתנקשות בראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי • איראן פועלת להבטיח את המשך השפעתה בעיראק באמצעות המליציות החמושות למרות שנחלו הפסד בבחירות לפרלמנט וחוששת שהנשיא ביידן יעכב את הנסיגה מעיראק

לקראת חידוש שיחות הגרעין בוינה בסוף החודש, ממשל ביידן מפגין יחס סלחני לאיראן ומתעלם מהניסיון של כוח "קודס" של "משמרות מהפכה" להתנקש, באמצעות מל"טים של אחת המליציות השיעיות, בחייו של ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי, הנשיא ביידן אינו רוצה לספק לאיראן תירוצים שלא להגיע לשולחן הדיונים.

גורמים רשמיים בארה"ב השמיעו הצהרות כי ייתכן שאיראן איבדה את השליטה המלאה שהייתה לה על המליציות החמושות בעיראק, איראן מנסה לטשטש את הכישלון שלה היא חוששת שניסיון הנפל לפגוע במוצטפא כאט'מי דווקא עלול לחזק את מעמדו בעיראק, כאט'מי שואף לקדנציה נוספת כראש ממשלה ורוצה לעמוד בראש הממשלה החדשה שצפויה לקום בעיראק.

לכן, כמה שעות אחרי כישלון ניסיון ההתנקשות בכאט'מי, שיגרה איראן לעיראק את הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס", הוא נפגש עם מוצטפא כאט'מי וטען כי ידה של איראן לא הייתה במעל, למרות שמדובר במל"טים שאיראן סיפקה למליציות "אלחשד א-שעבי".

הוא גם נועד עם מפקדי המליציות החמושות הנאמנות לאיראן ודרש מהן להרגיע את המצב ולהשלים עם תוצאות הבחירות לפרלמנט.

הפלגים השיעים התאגדו לאחר הבחירות במסגרת חדשה הנקראת "מסגרת התיאום" של הכוחות הפוליטיים השיעיים ,הם טוענים שהבחירות לפרלמנט זוייפו והגישו מאות ערעורים על תוצאות הבחירות וספירה ידנית של הקולות, אולם עד כה לא נמצאה שום הוכחה משפטית כי אכן הבחירות זוייפו.

ביטול הבחירות יגרור את עיראק לכאוס גדול יותר בהרבה מהמצב שבו היא נמצאת עכשיו.

במקביל, דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, גינה את ניסיון ההתנקשות בחיי ראש הממשלה כאט'מי ואמר כי "איראן תומכת בביטחון וביציבות בעיראק".

ניסיון ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת עיראק כאט'מי הסלים את המתיחות בין הממשלה לבין המליציות החמושות של "אלחשד א-שעבי" שהפסידו שני שליש מכוחן בבחירות לפרלמנט, ראש הממשלה כאט'מי נשבע ללכוד את אלה שניסו להתנקש בחייו.

אין מקום לאופטימיות, המליציות השיעיות החמושות מנסות להישאר במשחק הפוליטי, לרוקן מתוכן את תוצאות הבחירות ולהשפיע על הרכב הממשלה החדשה בעוד הזרם של האימאם השיעי מוקתדא צדר, שזכה במספר הרב של המושבים בפרלמנט, מתעקש להרכיב את הממשלה הבאה.

גורמים עיראקים פרו איראנים טוענים כי ביקורו של הנגרל אסמעיל קאא'ני בבגדאד מייד לאחר ניסיון ההתנקשות במוצטפא כאט'מי היה מוצלח מכמה בחינות:

א.הוא הרגיע את כל הצדדים והפחית את המתיחות בין ראש הממשלה כאט'מי למליציות החמושות.

ב.הוא הצליח לשכנע כי איראן איננה עומדת מאחורי ניסיון ההתנקשות בכאט'מי.

ג. הוא ייעץ לכל הצדדים שהפסידו בבחירות לפרלמנט לקבל את תוצאות הבחירות בדרכי שלום ולהקים ממשלה חדשה בהסכמה.

איראן בטוחה שהשפעתה בעיראק תישמר, יהיו תוצאות הבחירות אשר יהיו, וזאת בזכות המליציות החמושות שנאמנות לה.

כל מי שיקבל בעיראק את המנדט להקים ממשלה ייתקל בקשיים גדולים, הוא ייצטרך לקבל את התנאים של כל המפלגות שמעורבות בתהליך הפוליטי, במקרה הטוב תקום "ממשלת הסכמה" חלשה שמנסה לרצות את כל הצדדים.

ממשלה כזו לא תוכל לשקם את עיראק, לבנות מחדש את התשתיות שנהרסו, להפסיק את תופעות השחיתות ולהעמיד לדין את אלה שפתחו באש חיה לעבר המפגינים,ממשלת שיתוק חדשה בעיראק משרתת את האינטרסים של איראן שתמשיך למשוך בחוטים באמצעות המליציות החמושות כפי שהיא עושה בלבנון באמצעות ארגון חזבאללה.

ממשלה כזו לא תוכל לפרוק את המליציות החמושות מנשקן ומסגרת הגג של "אלחשד א-שעבי" שבה מאוגדות המליציות תישמר עוד זמן רב, בדיוק על פי התרחיש האיראני.

 

האם ארה"ב תסיג את כוחותיה מעיראק?

בחודש יולי האחרון הודיע הנשיא ביידן כי ארה"ב תסיג את כוחותיה הקרביים מעיראק עד סוף השנה וכי בעיראק יישארו רק כוחות שיעסקו באימונים, חילופי מודיעין ובייעוץ לצבא עיראק.

עדיין לא ברור האם הנשיא ביידן יעמוד בהבטחתו נוכח חוסר היציבות הביטחונית בעיראק בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט והניסיון להתנקש בחייו של ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי.

ההתפתחויות האחרונות מצביעות על כך  שבעיראק יש כאוס ביטחוני ופוליטי וכי היא מתקשה בניהול ענייניה, הכל בגלל המליציות החמושות הנתמכות על ידי איראן.

הניסיון לרצוח את מוצטפא כאט'מי מזכיר לרבים בעיראק את ההתנקשות בחיי ראש ממשלת לבנון רפיק אלחרירי ב-2005, אילו היה נרצח כאט'מי הייתה עיראק שוב נגררת למעגל דמים.

האם וושינגטון הסיקה מסקנות מהנסיגה החפוזה שלה מאפגניסטן? לא ברור, נותר עוד כחודש ימים כדי לדעת אם הנשיא ביידן יעמוד בהבטחתו ויסיג את הכוחות הקרביים של ארה"ב מעיראק.

תומכי איראן מפיצים שמועות בעיראק כי הנשיא ביידן עלול לעכב את הנסיגה המתוכננת בנימוק של חוסר יציבות ביטחונית בעיראק כדי להגן על האינטרסים של ישראל שאיננה רוצה בנסיגת צבא ארה"ב מעיראק