עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס משחק באש: ניסיון להצטרף לציר טורקיה -קטאר?

מצרים זועמת על הרש"פ וחמאס על כך שהרחיקו אותה מהתיווך ביניהן על פיוס והעבירו את שיחות המשא ומתן מקהיר לטורקיה • הרש"פ וחמאס סיכמו על עריכת בחירות בשטחים ללא הסכמת ישראל,למרות ההתקרבות לציר של טורקיה וקטאר הרש"פ וחמאס אינן יכולות לוותר על הקשר עם מצרים

משהו לא טוב קורה ביחסים של הרש"פ וחמאס עם מצרים. אחרי שחמאס הרחיקה את המודיעין המצרי לפני כחודש מהתיווך בינה לבין ישראל על הבנות הרגיעה החדשות והעניקה את התפקיד לשגריר הקטארי, מוחמד אלעמאדי, היא החליטה הפעם, בתיאום עם הרש"פ, לקיים את שיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס באיסטנבול שבטורקיה תחת חסותו של הנשיא ארדואן, במקום בקהיר שאירחה באופן מסורתי מאז 2007 את השיחות האלה.

המצרים זועמים. סימן ראשון לכך ניתן בתחילת השבוע שעבר כשאמצעי התקשורת המצרים הרשמיים חידשו, לאחר הפסקה של 3 שנים, את ההתקפה התקשורתית על חמאס והאשימו אותה בטרור, שחיתות, צביעות והתנגדות לכל פיתרון ראוי לבעיה הפלסטינית.

ההתנהגות של מחמוד עבאס ביחס למצרים איננה ברורה. הוא איננו יכול להרשות לעצמו לריב עם הנשיא א-סיסי, האם הוא עושה זאת בגלל שיריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן, יועצו של יורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד, הוא חביבו של הנשיא א-סיסי?

העיתון המצרי "אלאח'באר" דיווח ב-26 בספטמבר כי מצרים זועמת על הרש"פ שפנתה לטורקיה כדי שתיתן את חסותה לשיחות הפיוס בין פת"ח וחמאס ובכך פגעה במעמדה של מצרים.

הרש"פ העבירה ביוזמתה בסוף השבוע הסברים למצרים על מה שקרה, אך על פי דיווח בעיתון המצרי "אליוום א-סאבע", מקורביו של הנשיא א-סיסי זועמים על הרש"פ וחמאס.

המו"מ בטורקיה. האם עבאס וחמאס יגיעו להסכמה על בחירות?
המו"מ בטורקיה. האם עבאס וחמאס יגיעו להסכמה על בחירות?

גורמים מדיניים בכירים אמרו לעיתון כי ההתקרבות לטורקיה תביא להגברת הסכסוכים באזור ותדרדר את מעמדה של הרש"פ בעיני הקהילה הבינלאומית.

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב, שהניב עד כה שני הסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות, הביא להתרחקות של חמאס והרש"פ ממצרים והתקרבותן לציר טורקיה-קטאר, המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", הפועל לחזק את השפעתו באזור.

הרש"פ זנחה את הקשר שלה עם הציר הערבי המתון הכולל את מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות והיא מפלרטטת עם ציר "האחים המוסלמים": הכולל את טורקיה וקטאר, חמאס ממשיכה בקשר שלה עם איראן אך מטפחת גם את הקשר עם טורקיה וקטאר, היא רוצה להרוויח מכל הכיוונים.

השלכות הסכמי הנורמליזציה

תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ומוסלמיות נמצא בתנופה והביא לשתי התפתחויות מיידיות:

התקרבות בין פת"ח לחמאס והגברת המעורבות של טורקיה וקטאר בבעיה הפלסטינית.

לראשונה, מאז 2007 לאחר שתנועת חמאס השתלטה על רצועת עזה, אירחה טורקיה בשטחה מפגש פיוס גדול בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס, עד כה אירחה מצרים באופן מסורתי בקהיר במשך 14 שנים רצופות את שיחות הפיוס האלה והיא הייתה נותנת החסות הראשית שלהן.

בראש המשלחת פת"ח לשיחות הפיוס באיסטנבול עמדו ג'בריל רג'וב ורוחי אלפתוח ובראש משלחת חמאס אסמעיל הנייה וסגנו צאלח אלעארורי.
השיחות עסקו בניסיון נוסף להביא לפיוס לאומי, בצל תהליך הנורמליזציה ו"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, וליישם את ההמלצות של ועידת ביירות מלפני יותר משבועיים.

לקראת השיחות באיסטנבול שוחח יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בטלפון עם נשיא טורקיה ארדואן וביקש את עזרתו לסייע לשתי המשלחות להגיע להסכם שיאפשר עריכת בחירות בשטחים.

האם חמאס והרש"פ איבדו את אמונן במצרים אחרי שהנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי בירך על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות?
קשה להאמין, הרש"פ וחמאס קשורות באינטרסים שונים למצרים ויקשה עליהן מאוד להתנתק ממנה, הן רוצות להרוויח מכל הכיוונים.

חמאס ופת"ח כבר הגיעו להסכמה על פתיחה ב"התנגדות עממית" נגד ישראל בשטחי הגדה המערבית והסכימו על הקמתה של "הנהגה מאוחדת" של כל הפלגים הפלסטינים שתכווין אותה. השיחות באיסטנבול עסקו בניסיון להגיע להסכמה על מתווה הבחירות וצירוף חמאס והג'יהאד האסלאמי לאש"פ ולמוסדותיו.

הסכמה על עריכת בחירות בלבד

למרות ההתנגדות המשותפת של פת"ח וחמאס לתהליך הנורמליזציה ו"עסקת המאה" של טראמפ וההתקרבות ביניהן, קשה עדיין לראות אותן מגיעות להסכמה מלאה על פיוס לאומי.

קיימת חשדנות הדדית וחוסר אמון גדול בין שני הצדדים. בחמאס חוששים כי יו"ר הרש"פ משתמש בשיחות הפיוס כדי להשיג לגיטימציה למעמדו, אך בפועל הוא לא יהיה מוכן להתחלק עם חמאס בעוגה השלטונית.

מאידך גיסא בפת"ח חוששים כי חמאס חותרת להשיג דריסת רגל בשטחי הגדה כדי שתוכל להפיל את שלטון הרש"פ כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007 וכי היא תזייף את תוצאות הבחירות ברצועת עזה מכיוון שהיא שולטת בה בכוח הנשק.

 

המו"מ בטורקיה. האם עבאס וחמאס יגיעו להסכמה על בחירות?
המו"מ בטורקיה. האם עבאס וחמאס יגיעו להסכמה על בחירות?

השיחות בין פת"ח לחמאס באיסטנבול הסתיימו בהודעה משותפת על הגעה להסכמה על "שותפות שלטונית" ולהבנות על עריכת בחירות כלליות.

זהו הנושא היחיד שנדון בשיחות מכלל נושאי הפיוס האחרים, למשל, לא נדונו נושאי חזרת הרש"פ לרצועת עזה ופירוק הזרוע הצבאית של חמאס מנשקה.

בעוד דוברי חמאס והרש"פ היללו ושיבחו את ההבנות שהושגו באיסטנבול, שום מדינה ערבית לא מצאה לנכון לברך עליהן.

בתום השיחות באיסטנבול יצאה משלחת פת"ח לדוחא כדי לעדכן את שליטי קטאר על השיחות.
ההבנות שהושגו באיסטנבול בנושא הבחירות צריכות עדיין לקבל את הסכמת כל הפלגים הפלסטינים. מנהיג חמאס אסמעיל הניה הודיע כי הנהגת ארגונו תתכנס לדיון מיוחד בהבנות שהושגו.
בתחילת החודש הבא יכנס יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס את כל המזכ"לים של הפלגים הפלסטינים לאישור ההבנות ולטענת בכיר אש"פ צאיב עריקאת הוא יפרסם צו נשיאותי על מועד הבחירות.

ההבנות בין פת"ח לחמאס קובעות כי יתקיימו בחירות בהדרגה, תחילה, עריכת בחירות למועצה המחוקקת (פרלמנט), אחר כך בחירות לנשיאות ואחריהן בחירות למל"פ, כל התהליך הזה אמור להתבצע בתוך 6 חודשים.

בכיר פת"ח ג'בריל רג'וב טען כי פת"ח וחמאס דנו בשיחות באיסטנבול באפשרות לרוץ יחדיו בבחירות באמצעות רשימה משותפת וכי הוסכם כי הבחירות יתקיימו על בסיס עיקרון היצוג היחסי.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר לעיתון "אלקודס אלערבי" ב-25 בספטמבר כי "יש גורמים אזוריים שיש להם השפעה גדולה על ההחלטה לערוך את הבחירות".

 

מחמוד עבאס משחק באש

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הנמצא בעמדת חולשה. הוא חש שמדינות ערב בגדו בו והלכו לנורמליזציה עם ישראל, בניגוד להחלטות הליגה הערבית ויוזמת השלום הערבית. עבאס מנסה כעת לקבל גיבוי ועזרה מטורקיה ומקטאר ולאותת לליגה הערבית שבגדה בו כי יש לו אופציות אחרות.

הציפייה שלו היא שקטאר תסייע לו להתגבר על המצוקה הכספית של הרש"פ ותעניק לו הלוואה של 500 מיליון דולר כדי שיוכל לשלם משכורות לעשרות אלפי פקידי הרש"פ.

טורקיה וקטאר מחפשות הישג בדמות הסכם פיוס לאומי בין פת"ח לחמאס כדי לנפנף בו מול מדינות ערב המתונות כמשקל נגד להסכמי הנורמליזציה שבחריין ואיחוד האמירויות חתמו עם ישראל.

מחמוד עבאס משחק באש, ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי מוגדרים כארגוני טרור, החבירה שלו אליהם היא הפרה של הסכמי אוסלו, על פי ההסכמים האלה אסור לארגוני טרור להשתתף בבחירות, ישראל חרגה פעם אחת מההסכמים האלה והתירה ב-2006 לחמאס להשתתף בבחירות לפרלמנט, תחת לחץ של הנשיא בוש, והתוצאה הייתה עגומה, חמאס ניצחה בבחירות וניצלה זאת שנה לאחר מכן להשתלט בכוח על רצועת עזה.

ספק רב אם ישראל תאשר קיום בחירות בשטחים ובמזרח ירושלים כדי שייבחרו נציגים המתנגדים לתהליך הנורמליזציה, לתוכנית "עסקת המאה" ושחלקם מתנגדים אף לקיומה של מדינת ישראל, זו איננה יכולה להיות כתובת למשא ומתן מבחינת ישראל וארה"ב.

קריקטורה - המו"מ בין חמאס לפתח
קריקטורה – המו"מ בין חמאס לפתח

דובר פת"ח, אוסאמה קוואסמה, אמר בטלוויזיה הפלסטינית הרשמית כי פת"ח וחמאס דנות בדרכים לעקוף את ישראל ולקיים את הבחירות גם ללא הסכמה ישראלית, נראה כי מחמוד עבאס מתכונן לאפשרות של עימות עם ישראל בנושא הבחירות בשטחים והעמדתה בפני עובדה מוגמרת.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים בסבירות גבוהה כי למרות ההתקרבות של הרש"פ וחמאס לטורקיה הן לא יעזו להתנתק ממצרים אשר מצידה איננה מתכוונת לאפשר שום פעילות טורקית ברצועת עזה.

טורקיה נחשבת לאוייב בעיני השלטון המצרי, רצועת עזה היא "החצר האחורית" של מצרים ויש לה חשיבות רבה מבחינת הביטחון הלאומי המצרי.
מצרים יכולה להפעיל מנופי לחץ שונים על חמאס כפעולת תגמול על כך שהיא לקחה מהמודיעין המצרי את תיק הפיוס והעבירה אותו לטורקיה, ברצועת עזה כבר חוששים התושבים מכך שמצרים עלולה לסגור את מעבר רפיח שהוא צינור החמצן של רצועת עזה והמוצא היבשתי היחיד לעולם הערבי.

להרחקת המודיעין המצרי מנושא התיווך בין פת"ח חמאס יש גם השלכות על ישראל, חמאס הרחיקה את המצרים ולא ברור כיצד זה ישפיע על תפקידה של מצרים בחיזוק מאמצי הרגיעה ברצועת עזה והתיווך שהיא עושה כדי להגיע לעסקת חילופי שבויים חדשה בין חמאס לישראל.