עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס מנסה לחסל את סיכוי דחלאן להתמודד

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מנסה למנוע בכל דרך את השתתפות "הזרם הרפורמיסטי" בראשות מוחמד דחלאן בבחירות לפרלמנט • בכירי פת"ח, מרוואן ברגותי ונאצר אל-קידווה, מתרחקים מכל קשר לדחלאן מחשש שהדבר יפגע בכוחם הפוליטי,אולם, מקורביו אומרים כי עדיין מוקדם להספידו

הזירה הפוליטית הפלסטינית סוערת וגועשת בעקבות החלטתו של נאצר אל-קידווה, בכיר פת"ח ואחיינו של יאסר ערפאת, להקים רשימה עצמאית שתתמודד בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, מחוץ לרשימה הרשמית של תנועת פת"ח ושתתמוך גם במועמדותו של מרוואן ברגותי, יריבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס, בבחירות לנשיאות.

נותרו עדיין כשבועיים עד להגשה הרשמית לועדת הבחירות המרכזית של הרשימות וצריך לראות האם אכן אל-קידווה לא יחזור בו בעקבות האיומים שהוא מקבל מבכירי פת"ח.

אולם, מסתבר, שלמרות שמוחמד דחלאן תומך ברשימה של נאצר אל-קידווה, התנער ממנו האחרון באופן פומבי מחשש שהדבר יפגע ברשימתו החדשה.

במסיבת עיתונאים באמצעות "זום" שכינס נאצר אל-קידווה ב-4 מרץ התייחס נאצר אל-קידווה למוחמד דחלאן ואמר:

"קשה לנו לתמוך במוחמד דחלאן בגלל העמדה העממית שמתנגדת לו נוכח מה שעשה איחוד האמירויות. החבורה של דחלאן איננה מקובלת על העם הפלסטיני בגלל מה שעשה איחוד האמירויות", הוא הסביר.

אל-קידווה התכוון לעובדה שאיחוד האמירויות חתם על הסכם נורמליזציה עם ישראל. מוחמד דחלאן משמש כיועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי, ושמו נקשר בכך שביקר בחשאי בישראל והיה מעורב ברקימת ההסכם.

ההתנערות הפומבית של נאצר אלקידווה ממוחמד דחלאן איננה מבשרת טובות לגבי סיכוייו של דחלאן לצבור כוח פוליטי לגיטימי באמצעות הבחירות שאותו הוא יוכל לנצל לאחר ירידתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מן הבמה הפוליטית הפלסטינית.

גם מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בגין רצח ישראלים, התנער בשבוע שעבר, באמצעות מקורביו, מכל קשר למחמד דחלאן למרות שדחלאן פעל רבות למען שחרורו מן הכלא הישראלי.

דחלאן עצמו איננו יכול להתמודד אישית בבחירות מכיוון שהוא הורשע בשחיתות בבית דין פלסטיני והוא מבוקש על ידי הרש"פ בחשדות לרצח ומעשי שחיתות נוספים.

דובר פת"ח מוניר אלג'ארוב הבהיר בשבוע שעבר ששום דבר לא השתנה ומחומד דחלאן עדיין מבוקש על ידי הרש"פ בשל מעשי רצח ושחיתות.

מוחמד דחלאן אמר באחרונה בראיון לערוץ MBC הסעודי כי הוא מתכוון להקים רשימה שתכלול אישים מ"הזרם הרפורמיסטי" שבראשו הוא עומד או אישים עצמאייים שיתמודד ברשימה עצמאית בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי, "כדי לתת לדור הצעיר אפשרות לבחור ולהתמודד בבחירות".

אולם, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מתכוון לעשות למוחמד דחלאן חיים קלים, ההתמודדות של "הזרם הרפורמיסטי" של דחלאן בבחירות לפרלמנט עומדת בפני קשיים משפטיים רבים, הנושא יובא לדיון בוועדת הבחירות המרכזית בראשותו של ד"ר חנא נאצר, מקורבו של מחמוד עבאס ולבית הדין המיוחד לענייני הבחירות שעל הקמתו הורה בשבוע שעבר מחמוד עבאס, באמצעות פירסום צו נשיאותי, על פי הסיכום עם תנועת חמאס.

אימאן נאצר, ראש בית הדין לענייני הבחירות אמרה בשבוע שעבר כי " גורלה של רשימה הנתמכת על ידי אדם שמבוקש משפטית על ידי הרש"פ מחייבת החלטה של ועדת הבחירות המרכזית, אם היא תחשוב כי הדבר הוא הפרה של חוק הבחירות הפלסטיני היא תקבל את ההחלטה בהתאם", היא הבהירה.

גורמים בפת"ח מעריכים כי יו"ר הרש"פ זומם לחסל כל סיכוי של מוחמד דחלאן לצבור כוח פוליטי לגיטימי באמצעות הבחירות תוך שימוש בתירוצים משפטיים.

תעמולת בחירות

מקורביו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מאשימים את מוחמד דחלאן כי הוא מנסה לעשות תעמולת בחירות על גבה של הרש"פ. ב-21 בפברואר הגיעו לרצועת עזה 20 אלף חיסונים נגד קורונה מסוג "ספוטניק" ששלחה איחוד האמירויות. דחלאן הציג את עצמו כמי שיזם ודאג למשלוח הזה והבטיח בקרוב משלוחים נוספים כדי להבליט את העובדה שהרש"פ מנותקת מתושבי הרצועה ואיננה מסייעת להם.

מקורביו של דחלאן דוחים על הסף את הטענות האלה. לדבריהם מוחמד דחלאן מגיש סיוע הומניטארי לתושבי רצועת עזה עוד זמן רב לפני שפרצה מגיפת הקורונה וכי מדובר בטענה שקרית של הרש"פ.

בכל מקרה, מצבו הפוליטי של מוחמד דחלאן הוא מורכב. עשרות מאנשיו הגיעו באחרונה לרצועת עזה, באישור תנועת חמאס, כדי להכין את הבחירות, אך נראה שיקשה עליו מאוד לעקוף את המכשולים המשפטיים שהציב בפניו מחמוד עבאס כדי למנוע ממנו "דריסת רגל" פוליטית רשמית בשטחים.

גם מצרים שדחלאן מקורב להנהגתה נקטה משנה זהירות ולא הזמינה את נציגיו של "הזרם הרפורמיסטי" למפגש הפלגים הפלסטינים על הבחירות בחודש שעבר כדי שלא להרגיז את מחמוד עבאס. המצרים ניסו לתווך בין מחמד דחלאן לבין יו"ר הרש"פ, אך נכשלו במשימה.

מוחמד דחלאן ידוע בשטחים כמי שאיננו מוותר בקלות וכמי שגילה בעבר יכולות מוכחות להפתיע את המערכת הפוליטית הפלסטינית, לכן הוא קיבל את הכינוי "עוף החול".

המערכת הפוליטית הפלסטינית מתחממת למרות שמחמוד עבאס עדיין מתלבט אם לקיים את הבחירות בגלל הפיצול בתנועת פת"ח ולמרות שישראל עדיין לא אישרה את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות.