עבור לתוכן העמוד
Menu

נשיא איראן: נמשיך לדבוק בהסכם הגרעין למרות התנגדות מבית

הנשיא רוחאני תקף את מתנגדי ההסכם והתייחס גם להתנקשות בפרחיזאדה

נשיא איראן, חסן רוחאני. קיים מסיבת עיתונאים בשולי כינוס National Task Force Against Coronavirus במהלכה הגן על מדיניות ממשלתו בצל האתגרים הכלכליים בפניהם נצבת איראן ומגפת הקורונה. הוא הדגיש,  כי ממשלתו הצליחה לממש ,לבסס ולהפוך את זכויותיה (הבינ"ל) של איראן בתחום הגרעין לחוקיות החל מחתימת הסכם הגרעין ב-2015 ואילך.

בנוסף, השיב רוחאני למבקריו, כולל מתנגדי הסכם הגרעין, וטען כי ממשלתו פועלת תמיד לרווחתו של העם האיראני "מטרתו של הנשיא טראמפ הייתה להרוס את הסכם הגרעין, הוא לא הצליח. ברור כי כמה אנשים מבית רצו כי ההסכם ייכשל". הנשיא אמר כי  ישראל עומדת מאחורי ההתנקשות במדען הגרעין וכי  "איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקום במקום ובזמן שהיא תבחר. בינתיים ממשיכה איראן במצוד אחרי מבצעי ההתנקשות.

רוחאני אמר כי איראן עשתה כמיטב יכולתה לשמור על הסכם הגרעין כדי שיוכל למלא את תפקידם (לסייע לכלכלת איראן), כמובן שההסכם אינו מושלם ומובנים בו כשלים, רק אללה אינו טועה, בכל מקרה "מדובר בהסכם היסטורי ותקדימי עבור איראן והאזור…איני סבור כי יש מדינה היכולה לנהל מו"מ עם שש מעצמות ולהצליח בעודה נתוניה תחת סנקציות".

בכוונו למתנגדי ההסכם הוסיף רוחאני, "כמה אנשים רצו להרוס את הסכם הגרעין כדי שלא יתממש, אך ממשלת איראן שמרה עליו, הסכם זה קרא תיגר על הנשיא טראמפ באו"ם שלוש פעמים והשפיל את ארצות הברית. רוחאני אמר כי הוא סבור כי המצב עם כניסת ממשל ביידן יהיה שונה וכי בכל מקרה איראן חותרת לשיפור היחסים עם מדינות המערב ואירופה ועם שכנותיה האזוריות.

בהתייחסו לסנקציות הבהיר הנשיא רוחאני, לקראת אפשרות חידוש המו"מ עם ממשל ביידן, כי ממשלת איראן לא תאפשר לאף אחד לעכב את הסרת הסנקציות "יש הרוצים לעכב את הסרת הסנקציות, אנו לא נסכים ולו לרגע אחד ונעמוד נגד כל מי שינסה לכפות זאת…יש לשבור את הסנקציות וזוהי זכותו של העם…על ארה"ב לחזור ולמלא את התחייבויותיה ברגע שכל אחד יחזור למלא את התחייבויותיו אנו נחזור למלא את התחייבויותינו".

במסגרת שאלות העיתונאים הוסיף הנשיא:  "אם (P4+1)   חברות מועבי"ט, (ללא ארה"ב שפרשה מההסכם וגרמניה) או P5+1 (חברות מועב"יט וגרמניה) ימלאו אחר התחייבויותיהם ממשלת איראן, תעשה זאת אף היא באופן מיידי  , הסנקציות הכלכליות, למשל על הנפט שהטיל ממשל טראמפ יוסרו". יחד עם זאת רוחאני שב והבהיר כי איראן לא תהיה מוכנה לפתוח מחדש את סעיפי הסכם הגרעין ובעיקר לא תסכים לדון בתוכנית הטילים שלה. "ההסכם חתום ואין לשוב ולדון עליו על כל אחד לדבוק בהתחייבויותיו" וביידן מכיר את זה.

רוחאני הגדיר  החלטת המג'לס להקשיח את עמדת איראן בעקבות ההתנקשות בפח'ריזאדה "כמהלך אסטרטגי להסרת הסנקציות ולא להמשך קיומן, האם החוק (לו התנגדה הממשלה וציינה כי אינו מועיל) ישיג את מטרתו?  זוהי כבר שאלה אחרת". רוחאני הזכיר כי במסגרת הפעימה החמישית של תהליך שחיקת מחויבותה של איראן להסכם הגרעין אמרה איראן כי לא תהיה עוד מגבלה על העשרה ומחקר ופיתוח ורמז למעשה כי בהצעת החוק אין משום חדש.

בנוגע להתנקשות בפח'ריזאדה, מראשי תוכנית הגרעין האיראנית הצבאית, אמר רוחאני, כי מטרתו של המשטר הציוני  שעמד מאחורי ההתנקשות הייתה ליצור חוסר יציבות  ולדחוף למלחמה אזורית בימיו האחרונים של ממשל טראמפ". הוא הוסיף, "ממשלת איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקום את מותו של פח'ריזאדה, אך היא תהיה זו שתקבע את הזמן והמקום ולא תאפשר לאחרים לעשות זאת…בה בעת לאיראן חשובה היציבות האזורית היא שותפה ל Hormuz Peace Endeavour ונכונה לכל דיון בנושא שמירת היציבות במפרץ הפרסי עם המדינות השוכנות לחופיו, התוכנית אף הוצגה באו"ם".