עבור לתוכן העמוד
Menu

נסראללה מאותת: לבנון לא תגרר למלחמת אזרחים

היעד האסטרטגי של חיזבאללה ושל איראן הוא לשמור על היציבות הפנימית ולהמשיך לשלוט בלבנון באמצעות המוסדות הלגיטימיים של המדינה • בעיניה של איראן נותרה חיזבאללה ההצלחה הגדולה ביותר של מדיניות החוץ האיראנית במזרח התיכון והיא נחושה להגן ולשמר אותה • למרות מאמצי חיזבאללה שלא להביא להידרדרות אלימה, עלול המתח שנוצר ומלובה על ידי "הכוחות הלבנונים" לצאת משליטה

מאז אירוע הדמים ב-14 אוקטובר 2021 בביירות שבו נהרגו שבעה ונפצעו שישים אנשי חיזבאללה ואמל מאש צלפים, במה שכונה "The Tayyoumeh Massacre", שבו הואשמה מפלגת "הכוחות הלבנוניים" בראשות סמיר ג'עג'ע, פעלה חיזבאללה להכיל את האירוע ולמנוע כל פעולת תגובה אלימה או נקמה.

בדרך לעסקה הבאה? עשור ל”עסקת שליט”

היעד של חיזבאללה שהתקבל בהחלטה משותפת עם איראן היה למנוע בכל דרך אפשרית המשך תקריות אש שידרדרו את המצב לכדי מלחמת אזרחים בלבנון. Mohammad Raad, ראש הגוש של חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, הבהיר זאת באופן חד משמעי בכינוס פוליטי פנימי של התנועה בדרום לבנון. רעד הדגיש:

"That Hizbullah's keenness with, its full will, remain on civil peace among Lebanese so that what happened during civil war will be avoided" adding that "they reached an understanding with largest Christian component in Lebanon, the free patriotic movement in 2006 in order to preserve civil peace".

במקביל אפשרה חיזבאללה לצבא לבנון לפרוס את כוחותיו בקו המגע ולשירותי הביטחון והמודיעין של לבנון לטפל באירוע. ואכן Central Security Council  המאגד את כל ראשי גופי הביטחון והמודיעין התכנס מיידית למטרה זאת.

חסן נצראללה שהאשים אישית את סמיר ג'עג'ע בניסיון לגרור את לבנון למלחמת אזרחים, שתביא לשינויים דמוגרפיים וליצירת קנטונים נוצריים שיהיו בשליטתו, הבהיר כי חיזבאללה לא הגיבה לניסיון לגרור אותה למלחמת אזרחים.

נאום נסראללה
נאום נסראללה

הוא האשים את סמיר ג'עג'ע מבלי להזכיר את שמו בסכנה הגדולה ביותר לנוצרים והדגיש כי חיזבאללה איננה אויב של הנוצרים. תיאור זה, ציין נצראללה, הוא an illusion and unfairness כיוון שחיזבאללה תמכה בנוצרים בסוריה, סייעה להם במלחמה נגד דאע"ש וג'בהת אלנוסרה והקריבה לוחמי עילית שלה בקרבות אלה. כך היה גם אחרי הנסיגה הישראלית מלבנון ב-2000, כאשר חיזבאללה אסרה על לוחמיה ועל לוחמי אמל להכנס לכפרים הנוצריים ודרשה שלא לפגוע בנוצרים ששיתפו פעולה עם ישראל. אלה הוסגרו לצבא לבנון שהביא אותם לדין.

ביקור אחמדינג’אד באקספו: רב הנסתר

נצראללה חשף שלרשות חיזבאללה כוח צבאי המונה 100 אלף לוחמים, מאומנים, מאורגנים ומצויידים בנשק מגוון כנגד אויבים ולא מאומנים למלחמת אזרחים. "אמנו אותם להגן על אדמתנו על הגז והנפט שלנו הנגזלים מול עיניהם של הלבנונים, כדי להגן על הכבוד והריבונות של לבנון מפני כל תוקפנות וטרור ולא למען מלחמה פנימית… אנחנו חושפים בפעם הראשונה את מספר הלוחמים שלנו כדי למנוע מלחמת אזרחים ולא כדי לאיים במלחמה כזאת. לכוחות הלבנונים ולמנהיגה אני אומר: אל תטעו בחישובים שלכם… לכשתפרוץ מלחמה האם ישראל, ארה"ב או סעודיה יתמכו בכם?" תמה נצראללה.

נראה שנצראללה נקב במספר מוגזם כדי להעצים את כוחה הצבאי של חיזבאללה, אך בכך הוא נתן תוקף לקביעה שלבנון היא מדינה בתוך חיזבאללה יותר מאשר חיזבאללה היא מדינה בתוך לבנון.

היעד האסטרטגי של חיזבאללה ושל איראן הוא לשמור על היציבות הפנימית ולהמשיך לשלוט בלבנון באמצעות המוסדות הלגיטימיים של המדינה. בעיניה של איראן נותרה חיזבאללה ההצלחה הגדולה ביותר של מדיניות החוץ האיראנית במזרח התיכון והיא נחושה להגן ולשמר אותה. במסגרת זאת גם לא לאפשר לשופט החוקר את אסון פיצוץ הנמל בביירות לפגוע במעמדה של חיזבאללה ולהאשימה במחדל שהביא לאסון. על כן היא תובעת את פיטוריו. במקביל דורשת חיזבאללה להעמיד לדין את האחראים להרג האזרחים השיעים. במצב זה האיום על היציבות הפנימית בלבנון נותר בעינו. למרות מאמצי חיזבאללה שלא להביא להידרדרות אלימה, עלול המתח שנוצר ומלובה על ידי "הכוחות הלבנונים" לצאת משליטה.