עבור לתוכן העמוד
Menu

ניצחון ראשון לקאא'ני בעיראק?

מצטפא אלכאט'מי הוא המעומד החדש להקמת ממשלה בעיראק • בתוך הפלג השיעי תומך איראן יש המתנגדים למינוי • ימים יגידו אם מחליפו של סולימאני הצליח בביקורו הראשון בבגדאד

הפלגים השיעים הפרו-איראניים בעיראק, הסכימו על בחירת ראש סוכנות המודיעין הלאומית העיראקית (מח'בראת Iraqi National Intelligence Service – INIS) , מצטפא אלכאט'מי ,(Mustafa al-Kadhimi) כמועמד להרכבת הממשלה ראשות ממשלת עיראק ודחו את הצעת הנשיא להטיל את מלאכת ההרכבה על עדנאן אלזרפי.

הנשיא ברהאם צלאח הקציב לאלזרפי (17 מרץ) 30 יום להרכיב ממשלה. אלזרפי אמר כי הממשלה מוכנה והוא ממתין לישיבה שלא מן המניין לאישורה .

שמו של אלכאט'מי, שהיה ממתנגדיו המובהקים של צדאם חסין ופעיל באופוזיציה נגדו, הוזכר כמועמד לראשות ממשלה כבר בסוף 2019. הוא היה ממקימי הקרן לזיכרון עיראק Iraq Memory) Foundation) שתעדה את פשעי משטר צדאם , ושמש כעיתונאי ועסק בעיקר בתחום הרפורמות הנדרשות בעיראק ואף כתב מספר ספרים בנושא.

 

בלבנון חוששים – ישראל פתחה בגל חיסולים נגד חיזבאללה

החלטת הפלגים השיעים על המינוי באה בעקבות סדרה ארוכה של התייעצויות בקרב הפלגים השיעים אותן הובילה הסיעה הגדולה בפרלמנט העיראקי "אלפתח" בראשות האדי אלעאמרי ובסופה נבחר בהסכמה אלכאט'מי ונדחתה מועמדותו של אלזרפי.

חבר סיעת "אלפתח" עמר אלפיאצ' אמר כי איש הדת השיעי רב ההשפעה מקתצ'א אלצדר, העומד בראש הזרם הצדריסטי וקואליציית אלסאא'רון, היה שותף לקבלת ההחלטה. קודם לכן תמכו אלצדר ואלסאא'רון, מפלגת " אלחיכמה" (מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר חיידר אלעבאדי) מפלגת "אלעראקיה", הגוש הסוני וחלקים מהגוש הכורדי במועמדותו של אלזרפי.

הבחירה באלכאט'מי עוררה מחלוקת בתוך הגוש השיעי הפרו-איראני – בעוד "אלפתח" מייצגת הלכה למעשה את "כוחות הגיוס העממי" ("אלחשד אלשעבי"), ארגון-הגג של מיליציות שיעיות , שברובן מזוהות עם איראן הרי , ש"כתאא'ב חזבאללה", החברה בארגון הגג הביעה התנגדות לבחירתו ואף הגדירה אותה "הכרזת מלחמה לאור האשמותיה כי אלכאט'מי היה מעורב בחיסולו של קאסם סלימאני.

שאלת הרכבת הממשלה בעיראק נותרה עדין פתוחה מאז עאדל עבד אלמהדי התפטר (נובמבר 2019) מראשות הממשלה והמחנות השונים מתקשים להסכים על מעמד ראוי ומוסכם. זאת, לאחר חודשים ארוכים של מחאה שדוכאה באכזריות על המיליציות השיעיות המקורבות לאיראן. בסופו של דבר התמעטו ודעכו המחאות על רקע התפרצות מגפת הקורונה והזירה הפוליטית בעיראק נקלעה למבוי סתום אותו נצלה איראן להגביר את לחצה על הבלוק השיעי.

 

הקורונה באיראן: תכנית החזרה לשגרה של רוחאני

מאמץ איראני נמשך בעיראק

בשבוע שעבר ביקר בעיראק מפקד כח אלקדס החדש אסמאעיל קאא'ני, בניסיון לאחד את הפלגים השיעים במדינה סביב דחיית מועמדותו של אלזרפי האם ניתן להחשיב את בחירתו של אלכאט'מי כהצלחתו הראשונה של קאא'ני, לא ברור, שכן במהלך ביקורו בעיראק דווח, כי ניסיונותיו להיפגש עם האיתאללה הבכיר עלי אלסיסתאני ועם מקתצ'א אלצדר נדחו ואף נמתחה ביקורת מצד מספר חברי פרלמנט על ניסיונותיה של איראן להתערב בבחירת ממשלה. בתקשורת הערבית הוצג קאא'ני כמי שאינו מסוגל להיכנס לנעליו הגדולות של קודמו, סלימאני .

 

(קריקטורה בעיתון הבינערבי, הפרו-סעודי, אלשרק אלאוסט" קאא'ני לא נכנס לנעליו ולטבעתו של סלימאני).
(קריקטורה בעיתון הבינערבי, הפרו-סעודי, אלשרק אלאוסט" קאא'ני לא נכנס לנעליו ולטבעתו של סלימאני).

בחודש שעבר ביקר בעיראק עלי שמח'אני, העומד בראש המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן. שמח'אני, הינו מיועציו הצבאיים של המנהיג ח'אמנהאי, שמש בעבר מפקד חיל הים של משמרות המהפכה ושל הצבא האיראני ועמד בראש המכון למחקרים אסטרטגיים של הכוחות המזויינים. במהלך ביקורו בעיראק נפגש שמח'אני עם בכירים עיראקים, עם יו"ר הפרלמנט ובכירים נוספים.

איראן מרכזת מאמץ רב שנים בניסיון להשיג דריסת רגל פוליטית וצבאית בעיראק. אחיזתה הצבאית, באמצעות המיליציות השיעיות הנתונות למרותה, נכרת ועתה היא מרכזת מאמץ מדיני למנות ראש ממשלה עיראקי שיהיה נתון להשפעתה. על רקע זה היא משגרת לעיראק, ובוודאי פועלת מאחורי הקלעים, לכונן ממשלה נוחה. האם ניתן לזקוף את שינוי הכיוון המסתמן של הקואליציה השיעית לכיוון בחירותו של אלכאט'מי כמועמד מוסכם של הגוש השיעי לזכותו של קאא'ני או לביקורו שם של שמח'אני.

בכל מקרה ברור כי איראן תמשיך לגלות מעורבות עמוקה בנעשה בזירה הפוליטית, הצבאית והדתית בעיראק, התופסת מקום מרכזי בשאיפותיה להגמוניה אזורית ודתית, למרות המשך הביקורת נגדה בתוך עיראק ובמערכת הבינלאומית והאזורית.