עבור לתוכן העמוד
Menu

נחשפת פעילות איראן והחיזבאללה באירופה

האיחוד האירופי הודיע לראשונה על הטלת סנקציות נגד ארגונים ובכירים איראנים המעורבים בריגול ובניסיונות התנקשות • שר החוץ ההולנדי "מידע ודאי" על פעילות איראן במדינה

שר החוץ של דנמרק, אנדרס סמולסן Anders Samuelsen)), הודיע כי האיחוד האירופי הסכים להשית סנקציות משרד  על מיניסטריון המודיעין האיראני (Vezarat-e Ettela'at Jomhuri-ye Eslami-ye Iran)  ושני איראנים שעמדו מאחורי תכנון סדרת ההתנקשויות על אירופה[1].  שר החוץ הגדיר את  ההחלטה "יום חשוב למדיניות החוץ של האיחוד".

דובר משה"ח האיראני, בהראם קסאמי, אמר, כי איראן תנקוט בצעדי התגובה הנדרשים על החלטת האיחוד האירופי להטיל סנקציות על אגף במשרד המודיעין. קאסמי גינה את "הצעד הלא הגיוני והמפתיע המצביע, לדבריו, על חוסר הכנות של מדינות אירופה בכל הקשור למאבק בטרור". בהמשך לדברי, שר החוץ ט'ריף גינה הדובר את האיחוד האירופי על חופש הפעולה שהוא מעניק לארגוני האופוזיציה המג'האדין ח'לק ו ASMLA, שראשיהם מהווים יעדים למדניות החיסולים האיראניים על אדמת אירופה.

קונקרטית, הסנקציות כוונו נגד אישים באגף במשרד המודיעין. אחד מהם הוא סעיד האשמי מקדם, סגן שר המודיעין ונגד אסדאללה אסדי, מרגל איראני המרצה תקופת מעצר נוכח מעורבותו בניסיון פיגוע נגד כינוס המג'האדין ח'לק בצרפת בו נכח רודי ג'וליאני ובעבר השתתפו בו גם בכירים אמריקנים דוגמת ג'ון בולטון, יועצו של טראמפ לענייני ביטחון לאומי.

אסדי נעצר ביולי 2018 בעיר Aschaffenburg בגרמניה לאחר מעצר מספר אנשים ממוצא איראני בבלגיה עם חומרי נפץ במכוניתם.

במהלך שנות ה-90 בצעו גופי המודיעין האיראניים סדרה ארוכה של התנקשויות נגד אירגוני  אופוזיציה איראנים שונים הפועלים באירופה, אך בשנים האחרונות נמנעה טהראן מביצוע התנקשויות בניסיון לשפר את יחסיה עם מדינות אירופה ובניסיון לרתום אותן למאבק בסנקציות שהוטלו עליה ולשפר את תדמיתה. במהלך השנה שעברה הגבירו גורמי המודיעין האיראנים את פעילותם ברחבי אירופה נגד מתנגדי המשטר.

יעד ההתנקשות בגינו הוטלו סנקציות על איראן היה פעיל איראני-ערבי, ראש הסניף בדנמרק של ארגון האופוזיציה "תנועת המאבק הערבית לשחרור אהואז Arab Struggle Movement for the Liberation of Ahvaz (ASMLA). הארגון פועל לכינון מדינה עצמאית למיעוט הערבי במחוז ח'וזסטן העשיר בנפט באיראן.

במהלך החקירה נעצר בשבדיה (והוסגר לנורבגיה)  אדם נורבגי ממוצא איראני כחשוד במעורבות בניסיון ההתנקשות. בסוף אוקטובר 2018 הודיע דנמרק כי העצור הינו איש משרד המודיעין האיראני וקראה לשוב ולהטיל סנקציות על איראן.

"חיזבללה" מגייס גורמי פשיעה לביצוע התנקשויות

שר החוץ ההולנדי, סטף בלוק ( (Stef Blok,  חשף לראשונה (8 ינואר) כי "בידי הולנד יש מידע מוצק" לפיו איראן מעורבת ברצח שני גולים איראנים ממוצא הולנדי על אדמתה. בעקבות ההתנקשות גרשה הולנד שני דיפלומטים איראנים. על פי המידע איראן שכרה גורמי פשיעה הולנדים הקשורים ל"חיזבאללה" הלבנוני, לביצוע ההתנקשויות.  "חיזבאללה" מקיים קשרים עם גורמי פשיעה הולנדיים בתחומים שוני ובהם סחר בסמים.

אחמד מולה ניסי,  בכיר ב ASMLA נרצח בנובמבר 2017 באג בפתח ביתו בהאג[2] ומחמד רצ'א קולאהי (Mohammad Reza Kolahi) נרצח באופן דומה ליד ביתו באמסטרדם בדצמבר 2015. קולהאי האשם במעורבות בהטמנת הפצצה בטהראן ב-1981 שהרגה עשרות אנשים ובהם בכירים במשטר האיראני ונחשב למבוקש בכיר. שר החוץ ההולנדי הוסיף כי המידע נשמר בסודיות עד כה כדי לאפשר את מהלך הסנקציות הנוכחי נגד איראן הוא הגדיר את הפעולות האיראנית כ"פגיעה בוטה בריבונות ההולנדית ובלתי מקובלת לחלוטין". בהולנד מתנהל תהליך משפטי נגד שני פושעים מקומיים  המעורבים בחיסול קולהאי.

במהלך השנה שעברה חשפו שרותי המודיעין באירופה, בין היתר, בסיוע המודיעין הישראלי מספר ניסיונות נוספים של איראן לפגוע בפעילי אופוזיציה איראנים על אדמת אירופה. גם אלבניה סלקה מתחומה בשנה האחרונה את שגריר איראן ודיפלומט נוסף שהיו מעורבים,  לטענתה, בנסיונות לפגוע בגורמי אופוזיציה במדינה.

טרור במסווה דיפלומטי

שרותי המודיעין של איראן ובהם משרד המודיעים ומשמרות המהפכה (בעיקר כוח אלקדס הפועל מחוץ לאיראן), משתמשים בכיסויים שונים לצורך פעילות המודיעין והטרור. שגרירויות וקונסוליות ומשלחות איראניות היוצאות לחו"ל משמשות כיסוי לפעילות טרור ואיסוף מודיעין , במקביל, משתמשת איראן בשרותי חבת התעופה איראן-אייר לצרכים דומים. גורמי המודיעין האיראנים פונים גם לארגוני פשיעה וקרטלי סמים (כמו בניסיון שנחשף לרצוח את שגריר סעודיה בארצות הברית ב-2011 באמצעות קרטל סמים מקסיקני )   לביצוע משימות חיסול ואיסוף מודיעין כדי לשמור על יכולת הכחשה.

כבעבר, הפנים המחייכות של איראן, שר החוץ, מחמד ג'ואד ט'ריף, האשים את הולנד, צרפת ודנמרק בכך שהן מארחות בשטחן "אירגוני טרור" דוגמת ארגון האופוזיציה המג'האדין ח'לק[3]. יצויין, כי מש"ח האיראני נאלץ פעמים רבות ל"נקות" את השטח לאחר חשיפת מעורבותם של גורמי טרור ומודיעין בפעילות בחו"ל.

 

 

לא צפוי שינוי דרמטי במדיניות אירופה

הסנקציות המוטלות על איראן וחששה, כי ארגוני האופוזיציה הפועלים בחו"ל ינצלו את חולשתה הכלכלית הגוברת והתגברות המחאה העממית להגביר את פעילותם, מובילה לחידוש  פעילות הטרור האיראנית על אדמת אירופה. זאת, למרות רצונה של איראן לשמר את מחויבותן של מדינות אלה להסכם הגרעין עמה ולתקוע טריז בינן לבין ארצות הברית.

יודגש, כי לאורך השנים, גם כשבצעה איראן התנקשויות במדינות אירופה, המשיכו האחרונות לקיים קשרי מסחר עמה תוך התעלמות מהפרות חוזרות ונשנות של זכויות האדם באיראן. גם עתה למרות הסנקציות שהוטלו על אגף במשרד המודיעין האיראני  האינטרס המוביל של איחוד האירופי הוא להמשיך את קשרי הכלכלה עם אראן למרות המשך הלחצים מצד ממשל טראמפ לשוב ולהטיל סנקציות אפקטיביות על איראן ולחצים מצד הארגונים לזכויות האדם לקשור את סוגיית המשך השת"פ הכלכלי בשיפור התנהלות המשטר בתחום הפרת זכויות האדם.

[1] https://twitter.com/anderssamuelsen/status/1082568315569082368

[2] https://twitter.com/HezbollahWatch/status/928657583950516224

[3] https://twitter.com/JZarif/status/1082689599145570304