עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר הקורונה מעצים את קרב הירושה ברש"פ

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה מנצל את משבר הקורונה כדי לחזק את מעמדו כיורשו של מחמוד עבאס • א-שתייה זוכה לפופלאריות גדולה בעקבות טיפולו במשבר הקורונה וההסתה שלו נגד ישראל אך בכירים בפת"ח כבר פועלים להדחתו מתפקידו.

קרב הירושה ברש"פ תופס בימי משבר הקורונה תאוצה גדולה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-84, היושב ספון בביתו ברמאללה מחשש שידבק בנגיף הקורונה, עסוק בשמירה על מעמדו כיו"ר הרש"פ באמצעות ציר הנאמנים שהקים בראשו עומדים הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, וחוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחים ברש"פ.

לשניים יש קשרים הדוקים עם גורמי הביטחון הישראלים והאמריקנים והם המוציאים והמביאים בצמרת הרש"פ.

על פי גורמים בפת"ח, הם פועלים בימים האחרונים לשכנע את ישראל וארה"ב כי שחרורו של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בגין רצח אזרחים ישראלים, יפגע במעמדו של מחמוד עבאס ויסכן את התיאום הביטחוני והמלחמה בטרור.

קרב הירושה ברש"פ מתעצם והופך שוב לשיחת היום בשטחים, לא רק בגלל אפשרות חזרתו של מרוואן ברגותי, הזוכה לפופלאריות רבה ברחוב הפלסטיני, לזירה הפוליטית, אלא גם בגלל  "הכוכב החדש" ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה.

מעמדו של א-שתייה התחזק

על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מעריך כי יצליח לטרפד את שחרורו של מרוואן ברגותי מן הכלא במסגרת עסקת חילופי שבויים. הוא כבר מנע את שחרורו במסגרת עסקת שליט ב-2011.

הדרג המדיני בישראל ומערכת הביטחון מבינים שחזרתו של ברגותי לזירה הפוליטית הפלסטינית תפגע במחמוד עבאס ואינם מעוניינים בכך.

מה שמדאיג יותר את מחמוד עבאס הוא התחזקות מעמדו של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה בעקבות משבר הקורונה.

האירוניה בדבר היא שהציר המוביל בצמרת הרש"פ בראשות מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' הוא זה שדאג במשך תקופה ארוכה לשכנע את מחמוד עבאס למנות את א-שתייה לתפקיד ראש הממשלה, עכשיו הם פועלים להדיחו לאחר שהגיעו למסקנה כי "הגולם קם על יוצרו" ומהווה סכנה פוליטית למחמוד עבאס ולמעמדם בצמרת הרש"פ ולכן יש להיפטר ממנו במהירות האפשרית.

מוחמד א-שתייה בן 62, כלכלן במקצועו וחבר הוועדה המרכזית של פת"ח, זוכה לפופולאריות בשטחים בעקבות טיפולו במשבר הקורונה, כיאה לפוליטיקאי מיומן, הוא ניצל היטב את העובדה שמחמוד עבאס וצמרת פת"ח מרותקים לבתיהם בגלל נגיף הקורונה,הוא נכנס את תוך הוואקום המנהיגותי ושעט קדימה כשהוא מלווה את  המאבק הפלסטיני במגיפת הקורונה בסיקור תקשורתי צמוד שהפך למסע יחסי ציבור אישי תוך שהוא מאפיל על מחמוד עבאס, בדיוק כפי שעושה יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, שמנצל את שהותו של אסמעיל הניה השוהה בחו"ל לצבור נקודות בדעת הקהל העזתית.

א-שתייה נעזר באברהים מלחם, דובר הממשלה הפלסטינית,שמתדרך את אמצעי התקשורת מדי יום על מצב המאבק בקורונה בתחומי הרש"פ. מלחם משבח מדי פעם את מחמד עבאס אך דואג לתדרך את מי שצריך כי מוחמד א-שתייה הוא המוביל את המאבק.

מוחמד א-שתייה פוזל לעברה של תנועת חמאס כדי לחזק את מעמדו, הוא הודיע על ביטול הפנסיה המוקדמת של אלפי פקידים ברצועת עזה שנכפתה עליהם לפני 3 שנים ע"י מחמוד עבאס וזכה לתגובות חיוביות מצד חמאס, הוא מנסה להצטייר כמי דואג גם לתושבי הרצועה ולא רק לתושבי הגדה,דהיינו "ראש הממשלה של כולם".

בעקבות הדברים, התקשר אליו מחו"ל מנהיג חמאס אסמעיל הניה ושיבח את פועלו בתחום המאבק נגד הקורונה.

מקורביו של א-שתייה מתדרכים את אמצעי התקשורת המקומיים והזרים כי  יש לו את הכישורים הדרושים לחלץ את הכלכלה הפלסטינית מהמשבר הכלכלי הקשה בעקבות מגיפת הקורונה,הוא עמד בעבר בראש מוסד "פקדאר",המועצה הכלכלית לפיתוח ולבניה, ויש לו דוקטורט בכלכלה מאוניברסיטה בבריטניה.

הוא מכיר היטב גם את המערכת הישראלית והיה חבר בצוות המשא ומתן הפלסטיני בתקופתו של יאסר ערפאת.

דרך נוספת שבה פועל א-שתייה לחזק את מעמדו הינה ההסתה נגד ישראל, מאז מינויו הוא פועל להתנתקות כלכלית של הרש"פ מישראל ומוביל קו תקשורתי לוחמני נגדה,הוא יזם את משבר העגלים ובמהלך משבר הקורונה הוא האשים את חיילי צה"ל כי הם פועלים להפיץ את נגיף הקורונה באמצעות יריקות על מכוניותיהם של הפלסטינים ודרש כי ישראל תניח לפלסטינים להתמודד בעצמם עם מגיפת הקורונה מכיוון שמדיניותה היא להחליש את הפלסטינים כדי שלא יוכלו להגן על עצמם.

בכירים אחרים ברש"פ, כמו שרת הבריאות ומושל בית לחם, לקחו אף הם דוגמא מראש הממשלה א-שתייה והאשימו את ישראל בהפצת נגיף הקורונה בשטחי הגדה. 

אתר החדשות הפלסטיני "פלסטין אלאן" דיוח ב-13 באפריל מפי גורם ביטחוני פלסטיני בכיר כי בכירי הרש"פ מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' פועלים להדיח את ראש הממשלה מוחמד א-שתייה מתפקידו וכי תוכניתם תצא לפועל ברגע שיסתיים משבר הקורונה, אז תוחלף הממשלה הפלסטינית כולה.

בינתיים הם עסוקים בלהסית את מחמוד עבאס נגד מוחמד א-שתייה כשהם מנצלים את שיחת הטלפון בין א-שתייה לבין מנהיג חמאס אסמעיל הנייה כהוכחה לכך שהוא חותר תחת יו"ר הרש"פ.

כמו כן הם הצליחו לקצר את תקופת החירום שהוכרזה ברש"פ לחודש אחד במקום 3 חודשים כדי לצמצם את מידת ההשפעה של א-שתייה ולקדם את סילוקו.

 

לאן פני הדברים

כל פעיל בתנועת פת"ח בגדה יודע שמוחמד א-שתייה רואה את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ בדיוק כמו בכירים אחרים בתנועה כמו מאג'ד פרג', חוסיין א-שיח', ג'בריל רג'וב, מחמוד אלעלול, תוופיק טיראווי, מרוואן ברגותי ומוחמד דחלאן.

אלא, שלמוחמד א-שתייה אין גייסות בשטח, לכל אחד מבכירי פת"ח המתחרים בקרב הירושה יש כיום מליצייה חמושה בשטחי הגדה,רגע ההכרעה מתקרב, אם מחמוד עבאס ימות או יכנס למצב של נבצרות תפרוץ מלחמה בשטחי הרש"פ בין המליציות החמושות על הירושה מכיוון שמחמוד עבאס מסרב למנות יורש,לכן המליציות מצטיידות בנשק וכשהחזק מכולם מבחינה צבאית הינו הגנרל מאג'ד פרג' ששולט על אלפי אנשי ביטחון פלסטינים חמושים ומיומנים.

הציר בראשות מאג'ד פרג'-חוסיין א-שיח' הינו מסוכן מאוד עבור מוחמד א-שתייה, הם הלוחשים באוזנו של יו"ר הרש"פ ועל פי גורמים בפת"ח הם אלה שהצליחו להביא להחלפתו של ראש הממשלה הקודם ראמי חמדאללה בגלל שלא יישר קו עמם.

אולם, גם מוחמד א-שתייה איננו קוטל קנים,יש לו מעמד חזק בתנועת פת"ח וקשרים הדוקים עם מדינות ערב ומדינות אירופה וארה"ב.

בינתיים א-שתייה מתנהג באופן עצמאי ואיננו חושש מלהתעמת עם חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי קרב הירושה מתחמם וכי מוחמד א-שתייה יצטרך לחבור לבכירים אחרים בפת"ח ולהקים ציר משלו אם הוא רוצה להפוך ליורשו של מחמוד עבאס, גורמים אחרים בפת"ח אומרים כי מוחמד א-שתייה איננו "לוחם" (מונאדל-בערבית) וכי הוא לא בילה יום אחד בכלא הישראלי, "החליפה והעניבה וההסתה נגד ישראל שהוא משמיע לא יספיקו לו בהתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ."

צריך לזכור, אומר גורם בכיר  בפת"ח כי גם לישראל, ארה"ב ומצרים יש השפעה על השאלה מי יחליף את מחמוד עבאס ויהיה יו"ר הרש"פ הבא,כפי שהדברים נראים, ישראל לא תאפשר למוחמד א-שתייה לנצח בקרב הירושה ותעשה הכל כדי לסכל את האפשרות הזו.