עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר הקורונה במזרח התיכון – סיכום ביניים

הסברות השונות מדוע מדינות מסוימות נפגעו יותר ומדוע פחות במזרח התיכון ? • כמה בני אדם נבדקו באזור ? • באיזו מדינה נבדקו יחסית הכי הרבה בני אדם ? • סיכום ביניים

מדינות העולם מנסות לגבש "אסטרטגית יציאה" על מנת לשקם את הכלכלה שלהם ולהחזיר אותן למסלול לאחר שרובן הכריזו על סגר כללי וצעדי ריחוק חברתי על מנת למנוע את התפשטות וירוס הקורונה. נכון ל-6 במאי נרשמו בעולם 3,755,599 נדבקו בנגיף הקורונה ו- 259,398 מתו ממנו.

מלבד סין, ארה"ב, איטליה וספרד, במזרח התיכון נדמה כי המגפה לא הצליחה להתפשט למדינות רבות בצורה קשה וזאת לאור מצב מערכות הבריאות באותן מדינות , מצבן הכספי והיכולת והרצון לבצע ולפרסם את מספר הבדיקות שביצעו.

מדענים בירדן טענו כי הגן הערבי מונע מהתושבים באזור להדבק בוירוס וכן כי התופעה של קשיי נשימה כחלק מן הסימפטומים של המחלה לא נראים על תושבי האזור.  סיבה נוספת אפשרית היא הפחד מנידוי חברתי והתדמית כ"חולה קורונה".

אולם שתי מדינות באזור בלטו לרעה  – טורקיה ואיראן (שתיהן מדינות לא ערביות). לדעת רבים איראן, אשר היה נדמה כי ההתפרצות אינה נשלטת במדינה, הצליחה לייצב את גרף הנדבקים לאחר כשלושה חודשים זאת לאחר שלטענת גורמים רבים המידע אותו פרסמה אודות מספר הנדבקים והמתים לא תאם נתונים שהגיעו מן המדינה.

טורקיה שטענה לאורך זמן כי הווירוס אינו נמצא בשטחה החלה בצעדי ריחוק חברתי, סגרים ובדיקות רבות רק לאחר זמן רב. עליית מספר הבדיקות בטורקיה הוביל לכך שהיא חלפה על פני איראן במספר הנדבקים הרשמי במדינה.

אתר https://www.worldometers.info/ האוסף נותנים מרחבי העולם אודות המגפה מאפשר גישה לנותנים מעניינים אודות מדינות המזרח התיכון והתמודדותן אל מול המגיפה. נתונים המאפשרים לבדוק את המצב הרשמי שבכל מדינה בהתאם לנתונים אותה היא מדווחת ל WHO.

סה"כ מספר נדבקים:

     

 

 

נותני האתר מאפשרים לנו לבדוק מספר קטגוריות חשובות על מנת שנוכל לדעת ולקבל את הפרופורציה האמתית של מצב ההידבקויות של בני אדם לנגיף, הן בהשוואה כולל והן בהשוואה למיליון בני אדם.

לפי נתוני השוואה של מדינות המזה"ת ניתן לראות כי בטורקיה ישנם קרוב ל-130 אלף מקרים מאושרים של נדבקים במדינה. מיד אחריה איראן וערב הסעודית, ובפער ניכר קטאר וישראל.

 

 

מספר המתים הכולל:

https://www.worldometers.info/ מראה כי איראן וטורקיה שתיהן (בהתאמה) מציבות עצמן כמובילות במספר המתים מן הנגיף בפער ניכר משאר מינות האזור. שתיהן מציבות נותנים לא מחמיאים של מעל  אלף מתים. לאחר מכן אלג'יריה עם 470 בני  אדם שמתו מנגיף הקורונה, מצרים עם 452 מתים וישראל עם 238 מתים.

אולם כשאנו בוחנים את הסוגיה של סה"כ מקרי הדבקה למיליון איש התמונה משתנה ומסייעת לנו להבין את הנושא מקורב. בראש הרשימה המזרח תיכונית עומדת קטאר. הנסיכות הקטנה המונה 2.78 מ' בני אדם עומדת על מספר שיא 6,238 נדבקים למיליון איש. קטאר לה קשרים טובים עם איראן המשיכה בתחילת המשבר לשמור על קשרי תעופה עם איראן ופועלים רבים שבו למדינה במשך תקופה ארוכה לאחר התפרצות הקורונה באיראן. מיד לאחריה נמצאת בחריין, ישראל וטורקיה.

 

מספר הבדיקות:

 

השאלה אולי החשובה ביותר כאשר בודקים את יחס התחלואה במדינה היא שאלת מספר הבדיקות שנעשו בה לאורך המשבר. מדינות רבות במפרץ הפרסי, פתחו חניוני "הבדק וסע", במדינות אחרות החליטו השלטונות על בדיקות מאסיביות בשכונות מסוימות וסגר כללי בערים גדולות בעקבות עליה חדה במספר החולים. מן הצד השני ישנן מדינות אשר היכולת הכלכלית ומצבם הפוליטי אינו מאפשר לבצע את הבדיקות. תימן וסוריה דיווחו לאורך זמן רב על אפס נדבקים בנגיף, אולם ברור לכול כי לא היה ביכולתן לבצע את הבדיקות או רצון. ישנן מדינות בהן המצב הכלכלי אינו מאפשר לאזרחים להידבק, כמו לבנון לדוגמה. בארץ הארזים עולה בדיקה לאדם פרטי -90 דולר, סכום שלאור המצב הכלכלי של המדינה אין רבים יכולים לעמוד בו.

השוואה : סה"כ בדיקות להדבקות בוירוס הקורונה
השוואה : סה"כ בדיקות להדבקות בוירוס הקורונה

מן הנותנים ניתן לראות כי טורקיה עומדת בראש עם למעלה ממיליון בני אדם שנבדקו לנגיף הקורונה, דבר המסביר אולי את העלייה החדה במספר הנדבקים במדינה בחודש אפריל. עם למעלה מחצי מיליון נבדקים – איראן. לאחר מכן ישראל המתקרבת אל קו חצי מיליון הבדיקות, ערב הסעודית שערכה מבצע גדול ביותר של בדיקות בערים שהיו תחת סגר וכווית ובחריין שפתחו חניונים של ה"בדק וסע".

 

סה"כ בדיקות Per  מיליון איש:

 

השוואה : סה"כ בדיקות שבוצעו / Per 1M
השוואה : סה"כ בדיקות שבוצעו / Per 1M

ואולי על מנת להבין את התמונה הכוללת באזור צריך להביט על הגרף מעל. מדינות שמבצעות מספר רב של בדיקות יחסית לאוכלוסייה שלהן יוכלו לקבל את התמונה הכללית והנכונה שהן ניצבות בפניה. בחריין המונה 1.62 מ' בני אדם, עומדת ביחס מצוין של קרוב למאה אלף בדיוק למיליון איש. מיד אחריה ישראל, כווית וקטאר, בדרך ל-50 אלף בדיקות למיליון איש. מדינות בעלות אוכלוסייה ענקית דוגמת ערב הסעודית, איראן, טורקיה ומצרים אינן מצליחות לעמוד בקצב הדרוש לגדול האוכלוסייה שלהם.

 

https://www.jpost.com/middle-east/jordanian-scientists-claim-arabs-less-likely-to-contract-coronavirus-625959