עבור לתוכן העמוד
Menu

מצפון ועד דרום: הרש"פ מאבדת שליטה

בישראל ובארה"ב גוברת הדאגה מתופעת התרופפות השליטה הביטחונית של הרש"פ בשטחי הגדה והתגברות מעשי האלימות בחברה הפלסטינית • בעיר חברון נמשכים אירועי האלימות על רקע סכסוכים פנימיים ותנועת חמאס מנסה לערער באופן מתוחכם את שלטון הרש"פ

בשבועות האחרונים ישנה התרופפות במשילות של הרש"פ בגדה ואיבוד השליטה של מנגנוני הביטחון על הסדר הציבורי בשטחים הנתונים לאחריותה ולשליטתה הבלעדית של הרש"פ. התופעה הגיעה לשיא בימים האחרונים בעיר ג'נין בצפון הגדה.

עשרות חמושים פלסטינים, לבושים במדי הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם" הופיעו בהלוויתו של בכיר חמאס ווצפי קבהא,השר לשעבר לענייני אסירים, ובהלוויה שבה השתתפו אלפי תושבים הונפו דגלים ענקים של תנועת חמאס, הכל מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של הרש"פ שאמורים לשלוט בעיר ג'נין.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, זעם על האירוע שתמונותיו הופצו בכל רחבי הגדה. הוא הורה לראשי מנגנוני הביטחון של הרש"פ באזור ג'נין לעצור את החמושים של חמאס ומשלא הצליחו לעשות זאת הוא הדיחם מתפקידיהם בצעד חסר תקדים למען יראו וייראו.

גורמים ברש"פ מסרו כי מדובר בארבעה קצינים בכירים בעיר ג'נין:

מוג'אהד עלאוונה מפקד המודיעין המסכל,מוחמד עבד רבו מפקד המודיעין הכללי,טאלב צלאח מפקד המודיעין הצבאי  ובאסם רשיד מפקד הביטחון הלאומי.

בשבועות האחרונים ניכרת התגברות בפעילות הגלוייה של תנועת חמאס בשטחי הגדה, היא מקיימת עצרות גדולות בהן מונפים הדגלים הירוקים של חמאס ועורכת קבלות פנים המוניות לאסירים ביטחוניים שמשתחררים מבתי הכלא בישראל, הצבע הירוק השתלט על שטחי הרש"פ והחליף את הצבע הצהוב של תנועת פת"ח, זוהי הפגנת כוח מכוונת על רקע היחלשות מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני שהחלה לפני כחצי שנה, מאז מבצע "שומר החומות" וגם על רקע המצב הכלכלי הקשה של הרש"פ.

תנועת חמאס מנסה לזעזע באופן מתוחכם את שלטון הרש"פ. גורמי הביטחון בישראל עוקבים בדאגה אחר ההתפתחות הזו, גם ה-CIA עוקב אחריה ועפ"י גורמים בפת"ח, מנגנוני הביטחון של הרש"פ נדרשו לטפל בתופעה.

בשבועיים האחרונים עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ כ-20 פעילים של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי אך הם עדיין רחוקים מהפסקת התופעה.

 

הכאוס הביטחוני מתפשט בגדה

מנגנוני הביטחון של הרש"פ עדיין שולטים בשטח, אבל הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני הם של כאוס ביטחוני בשטחי הגדה ובמיוחד בעיר חברון שבה יש כ-200 אלף תושבים.

על פי נתוני הרש"פ, מתחילת השנה ועד היום היו 26 מקרי רצח על רקע סכסוכים בין חמולות.

בחברון נמשכים אירועי הירי ההדדי בין החמולות המסוכסכות אלעוויווי ואלג'עברי וגם אירועי הצתות בתים, חנויות ורכוש,הסכסוך החל בחודש יולי האחרון בעקבות הרצחו של נהג המונית באסל ג'עברי במרכז העיר חברון שבעקבותיו נאלצה הרש"פ להטיל עוצר על העיר.

הרש"פ איבדה את השליטה במצב הביטחוני בעיר ועל פי גורמים בחברון כמה נכבדים מהעיר אף פנו בבקשה לעבדאללה מלך ירדן שישלח כוחות צבא לעיר להשליט סדר, דבר שאינו מעשי, אך משקף את שנאתם העזה לרש"פ ולעומד בראשה, חברון ידועה כאחד המעוזים של תנועת חמאס בגדה.

הרש"פ נכשלה בכל מאמצי התיווך שלה והמתיחות בעיר חברון לא נרגעת, שתי החמולות ממשיכות בתקיפות הדדיות ומעשי ונדליזם שעלולים להבא לעוד שפיכות דמים למרות שהושגה בעבר הסכמה לרגיעה במצב למשך שנה.

פעילים של פת"ח בחברון איימו בזמנו להציב מחסומים ולמנוע כניסת כוחות הביטחון של הרש"פ לעיר בגלל אוזלת יד שלהם בטיפול בבעיותיה של חברון.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה נאלץ לבקר בחברון בספטמבר האחרון, הוא נועד עם ראשי מננגוני הביטחון הפלסטינים בעיר ועם בכירי המכובדים שלה, אחר כך קיימה הממשלה הפלסטינית ישיבה ואישרה חבילת פרויקטים חדשים בשווי 30 מיליון דולר עבור העיר והגדלת מספר אנשי הביטחון בחברון, אולם שום דבר לא עזר להפיג את המתיחות בין שתי החמולות היריבות.

התרופפות המצב הביטחוני והחלשות מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני מדאיגים כאמור מאוד את ישראל, יש בתופעה הזו פוטנציאל מסוכן ליצור קרקע פוריה להתחזקות נוספת בכוחה של תנועת חמאס בגדה,על פי גורמים בפת"ח הנושא הזה נדון בין היתר בפגישה שהייתה בשבוע שעבר ברמאללה בין ראש השב"כ החדש רונן בר לבין יו"ר הרש"פ ובהשתתפות מאג'ד פרג' ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני.

ישראל עשתה שורה של הקלות כלכליות לרש"פ כדי לסייע לה להתגבר על המשבר הכספי הקשה שלה.

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל ביקשה ממדינות ערביות וממדינות אירופה להעביר כספים לרש"פ כדי למנוע את קריסתה בגלל המשבר הכספי הקשה שלה, קריסת הרש"פ תיצור כאוס ביטחוני בשטחי הגדה דבר שישראל חוששת ממנו מאוד.