עבור לתוכן העמוד
Menu

מפלטו של עבאס: הבחירות בי-ם

מזכיר המדינה החדש של ארה"ב אומר כי ממשל ביידן ימשיך להכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל וכי השגרירות האמריקנית תישאר בירושלים • יו"ר הרש"פ מנסה לפגוע בריבונות הישראלית בירושלים באמצעות דרישה כי תושביה הערבים ישתתפו בבחירות הפלסטיניות, יש לדחות את דרישתו על הסף

אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני החדש בממשלו של ג'ו ביידן, אמר השבוע, בשימוע שנערך בקונגרס לקראת מינויו, דברים חשובים הקשורים למעמדה של ירושלים.

הוא הודיע כי אין בכוונת הממשל החדש לשנות את החלטתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ וכי הוא ימשיך להכיר בירושלים כבירת ישראל. כפועל יוצא מכך, הוא אמר גם שהשגרירות האמריקנית תישאר בירושלים ולא תוחזר לתל אביב, שם ממשיך לפעול סניף של השגרירות.

בלינקן לא התייחס לידיעות שהופצו באמצעי התקשורת האמריקנית בחודשים האחרונים כי ממשל ביידן צפוי להחזיר למזרח ירושלים את הקונסוליה האמריקנית שהייתה שם עד להכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

ברש"פ העריכו כבר לפני כמה שבועות כי זו תהייה המגמה של הממשל החדש וכי הוא יתקשה מאוד לסובב את הגלגל לאחור בכל הקשור להכרת ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל. אולם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מנסה עכשיו לכרסם במעמדה של ירושלים באמצעות הפעלת לחץ על ממשל ביידן ועל האיחוד האירופי כדי שידרשו מישראל לאפשר ל-300 אלף תושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות הפלסטיניות.

בכירים ברש"פ מאיימים כי אם ישראל תדחה את הדרישה הזו הם יבטלו את הבחירות והאשמה לפגיעה ב"תהליך הדמוקרטי" הפלסטיני תיפול על ישראל.

קיום הבחירות הפלסטיניות מחייב את הסכמת ישראל להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, ללא הסכמתה הבחירות לא יתקיימו.

הממשלה הנוכחית בישראל תומכת ב “מדיניות הבידול” בין הגדה לרצועה ואיננה מעוניינת בהפלת שלטון חמאס ברצועה, האם תסכים לקיום בחירות שעלולות לאחד את הפלסטינים ושיביאו לפיוס לאומי? האם ישראל תאפשר לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות כפי עשתה ב-2006?

כנראה שלא.

כזכור הבחירות ב-2006 הביאו לניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט, ישראל נכנעה בזמנו ללחץ של ממשל בוש והדבר התברר כטעות מרה.

בנוסף לכך, ממשלת ישראל נמצאת במערכת בבחירות לקראת הבחירות לכנסת שתתקיים בסוף חודש מרץ, והדבר יקשה עליה מאוד מבחינה פוליטית לעשות ויתורים לפלסטינים בנושא כה רגיש כמו הנושא של ירושלים.

העובדה שממשל ביידן מכיר בירושלים כבירת ישראל ואיננו מבטל את ההכרה הזו ומחזיר את השגרירות האמריקנית לתל אביב היא חשובה ביותר, לכן, אסור לעשות שום צעד שיתפרש כאילו ישראל "עושה הנחות" לפלסטינים בנושא ירושלים, כל ויתור מצדה של ישראל, יהא קטן ככל שיהא, ירשם כתקדים והפלסטינים ינסו להשתמש בו כנגד ישראל.

בעיה נוספת היא השתתפות תנועת חמאס בבחירות. לפי  הסכמי אוסלו אסור לארגון המוגדר כ”ארגון טרור” להשתתף בבחירות בשטחים.

חמאס תקים כנראה מפלגה פוליטית תחת שם אחר, מה שנקרא "מפלגת קש", שתתחרה בבחירות לפרלמנט וישראל תצטרך להחליט האם למנוע את הבחירות בשטחי הגדה.

לגבי הבחירות לנשיאות, חמאס כנראה לא תציב מועמד מטעמה המזוהה עמה כדי שלא יוכרז כ"טרוריסט" על ידי ישראל והקהילה הבינלאומית, היא תריץ מועמד "עצמאי" שיהיה בובה העושה את דברה.

בשטחים יש קונסנזוס כי ללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות אין לקיים אותן מכיוון שהדבר ייחשב כויתור על אחד “הקווים האדומים” החשובים ביותר של הפלסטינים. יתכן שזו התוכנית של מחמוד עבאס ועליה הוא בונה כדי להמשיך ולהישאר על כיסאו ולתת לישראל “להוציא עבורו את הערמונים מן האש”, בכך שתאסור על תושבי מזרח ירושלים את ההשתתפות בבחירות.

בקרב הכוחות הפוליטיים הפועלים שטחים יש אווירה אופטימית. הכדור עבר עכשיו למגרש של הפלגים הפלסטינים שיפגשו בקהיר בחודש הבא כדי לסכם את הפרטים  של הבחירות שעדיין לא סוכמו. אם תושג הסכמה יעביר מחמוד עבאס את מתווה הבחירות לאישור המועצה המרכזית של אש"פ.

כמובן, שבסופו של דבר קיום הבחירות תלוי בהסכמתה של ישראל להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות. אולם אין לישראל מה למהר בנושא, תחילה צריך לראות שאכן הושגה הסכמה לאומית של כל הפלגים הפלסטינים על הבחירות ועל פרטיהן ורק אז להשיב לבקשה הפלסטינית בנושא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, יתכן שהפלסטינים לא יצליחו להגיע להסכמות בינהם על הבחירות והנושא כבר לא יהיה רלוונטי,בכל מקרה, ישראל צריכה לחבק בכוח את ההכרה האמריקנית בריבונות הישראלית על ירושלים ולא לוותר עליה.