עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשל ביידן דורש מיו"ר הרש"פ רפורמות שלטוניות

הממשל האמריקני שיגר מסרים של דאגה ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ודרש ממנו לערוך רפורמות מקיפות כדי לחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני • הממשל דרש את החלפת הממשלה הפלסטינית בראשותו של מוחמד א-שתייה • בינתיים החליט עבאס על עריכת בחירות מוניציפליות בשטחי הגדה

השליח האמריקני, האדי עמרו, סיים את ביקורו בישראל ובשטחים, הוא נפגש עם מחמוד עבאס ושמע ממנו את תלונותיו על כך שממשלת בנט מתנגדת לפתרון 2 המדינות ולחידוש המשא ומתן עם הרש"פ.

עמרו הסביר לו בשם הממשל האמריקני כי לאור מצבה השברירי של הקואליציה בישראל אין זה רלוונטי כעת לדון בפתרון 2 המדינות וכי הממשל אינו מתכוון להפעיל לחץ על ישראל בנושא.

הוא דרש ממנו להתמקד בשיפור הכלכלה הפלסטינית וחיזוק מעמד הרש"פ ברחוב הפלסטיני.

האמריקנים מודאגים מאוד מהכירסום הגדול במעמדו של יו"ר הרש"פ ברחוב הפלסטיני ומהתחזקות מעמדם של חמאס והג'יהאד האסלאמי בציבוריות הפלסטינית. סקר דעת קהל פלסטיני שפורסם בשטחים לפני כשבועיים הצביע על כך ש-80 אחוזים מהפלסטינים בשטחים ובחו"ל דורשים את התפטרותו המיידית של מחמוד עבאס מתפקידו.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי השליח האמריקני חזר על עמדת הממשל בדבר הצורך הדחוף ברפורמות שלטוניות של הרש"פ כדי לחזק את מעמדה ברחוב הפלסטיני, בשלב הראשון מדובר בהחלפת הממשלה והעומד בראשה ד"ר מוחמד א-שתייה.

א-שתייה נכשל בטיפול במגיפת הקורונה ובחילוץ הרש"פ ממצוקתה הכלכלית, הוא גם הצטרף לאיומים של מחמוד עבאס על ישראל בדבר פנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג, חזרה לתוכנית החלוקה מ-1947 והקמת "מדינה אחת" לישראלים ולפלסטינים.

בשבוע שעבר נפגש ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה עם קבוצה של עיתונאים מקרב ערביי ישראל ואמר להם כי ישראל איננה מעוניינת בפתרון שתי המדינות או בפתרון המדינה האחת:

” אם יישחק פתרון שתי המדינות, נחזור במהרה למשבצת הראשונה שהייתה ב-1948 ואז תהייה הנהגה פלסטינית אחת לעם הפלסטיני מהים עד הנהר”.

הוא הוסיף ואמר:” ישראל תמות מבחינה דמוגרפית מכיוון שהמאגר האנושי היהודי בעולם כבר הפך להיות חרב, המאבק על פלסטין יוכרע באמצעות מכות בזו אחר זו, לא במכה אחת, הדמוגרפיה היא אלמנט חשוב בסכסוך לכן ישראל מנסה להיפטר מרצועת עזה ולדחוף אותה לעבר מצרים”.

ממשל ביידן מסתייג מאוד מהאיומים השדופים האלה שאינם מעשיים ורק מעכירים את האווירה ומגבירים את המתיחות בין ישראל לרש"פ.

פת"ח מתנגדת למינוי סלאם פיאד

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי ממשל ביידן מעוניין בהחזרת ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, סלאם פיאד לתפקידו במקום מוחמד א-שתייה וכי המסר הזה הועבר ליו"ר הרש"פ, גורמים אחרים המקורבים ליו"ר הרש"פ מכחישים כי השם הזה הוזכר באופן מפורש אך מאשרים כי הממשל דרש את החלפתו של מוחמד א-שתייה.

סלאם פיאד, ביקר בחודש יולי האחרון ברצועת עזה ונפגש עם נציגי הפלגים הפלסטינים כדי לבחון את אפשרות היענותם ליוזמתו החדשה להקים ממשלת אחדות פלסטינית שתהייה מקובלת על הקהיליה הבינלאומית ותפעל למען פיוס לאומי ושיקום רצועת עזה, הוא יצא לרצועה בברכתו של יו"ר הרש"פ.

פיאד הוא פוליטיקאי וכלכלן פלסטיני עצמאי ששימש כראש הממשלה של הרש"פ בין השנים 2013-2017, הוא מקובל על מדינות המערב ונחשב למי שאיננו מעורב במעשי שחיתות.

פיאד נפגש עם נציגי כמה פלגים ברצועה והציג בפניהם את יוזמתו להקמת ממשלת אחדות שתהייה מקובלת על ממשל ביידן והקהילה הבינלאומית, מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, סירב להיפגש עמו ושלח נציג מטעמו, בחמאס רואים בו "סוכן אמריקני-ישראלי".

אולם, גם צמרת פת"ח אינה רוצה במינויו של סלאם פיאד לראש הממשלה, את ההתנגדות מוביל "הציר החזק" ברש"פ הכולל את חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

סלאם פיאד הוא אאוטסיידר שאיננו משתייך לתנועת פת"ח ובצמרת התנועה חוששים כי הוא דוחף את עצמו חזרה למערכת הפוליטית כדי לנסות ולהתברג לקרב הירושה בתמיכה של ישראל, ארה"ב והקהילה הבינלאומית.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר דיווח ב-8 באוקטובר כי ממשל ביידן דרש מהרש"פ לקבל את ההבנות בין המודיעין המצרי לתנועת חמאס, לרבות הקמת ממשלת טכנוקרטים, רעיון שעלה בפגישה בין נשיא מצרים א-סיסי לבין ג'ק סאליבאן היועץ לביטחון לאומי, בתמורה חידש הממשל את ההתחייבויות למחמוד עבאס לשפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ ולמנוע את קריסתה בתקופה הקרובה בתנאי שיו"ר הרש"פ יבצע את הרפורמות הדרושות.

בחודש אוגוסט האחרון שקל יו"ר הרש"פ לבצע שינוי קוסמטי בהרכב הממשלה הפלסטינית, הוא תכנון להשאיר את מוחמד א-שתייה ראש ממשלה ולהחליף כמה שרים בתחומי הפנים, הבריאות והשלטון המקומי מבלי שהממשלה תאלץ להתפטר.

אולם, בסופו של דבר הוא נסוג מתוכניתו, הרחוב הפלסטיני רוצה לראות שינוי אמיתי בתחום הביצועי של הממשלה ומנגנוני הביטחון, כולל הפסקת תופעות השחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ייאלץ להפסיק את הסחבת בעקבות הלחץ האמריקני, הוא איננו יכול "לרקוד על כמה חתונות" בעת ובעונה אחת, אם הוא רוצה את הסיוע האמריקני כדי לשרוד פוליטית מראית עין איננה מספיקה והוא צריך לשנות את צמרת הרש"פ, למנות ראש ממשלה חדש ולהחליף את כל השרים.

הרחוב הפלסטיני משווע לרפורמות שלטוניות ולניצוץ של תקווה, אם יו"ר הרש"פ לא יעשה את הרפורמות הדרושות עלול הרחוב בשטחי הגדה להתקומם, גם כך המתח רוחש מתחת לפני השטח, הרש"פ הצליחה להכיל את הפגנות המחאה והזעם על הריגתו של הפעיל ניזאר בנאת בידי אנשי ביטחון פלסטינים אך יש אי ודאות רבה, אף אחד לא יכול להתנבא כמה זמן יוכל מחמוד עבאס להחזיק את הכסה מעל סיר הלחץ ולמנוע פיצוץ.

בינתיים,יו"ר הרש"פ הולך למהלך של בחירות מוניציפאליות בשטחי הגדה בחודש דצמבר הקרוב, תנועת חמאס מתנגדת לעריכת בחירות מוניפליות ברצועת עזה ודורשת בחירות כלליות אך מחמוד עבאס חושש מהן, הוא החליט לקיים את הבחירות המוניציפליות בגדה בלבד כדי להראות לאמריקנים שהוא עושה כמיטב יכולתו למען רפורמות למרות ההתנגדות של חמאס.