עבור לתוכן העמוד
Menu

מי נתן את ההוראה לחסל את ניזאר בנאת?

ועדת החקירה של הרש"פ בנסיבות מותו של ניזאר בנאת סיימה את עבודתה,  אך מסקנותיה לא פורסמו •  משפחת בנאת מסרבת להכיר בועדה ודורשת הקמת ועדת חקירה בינלאומית • אמצעי תקשורת ערביים מדווחים כי בנאת חוסל בהוראה של יו"ר הרש"פ בעקבות הביקורת שמתח ברשתות החברתיות על עסקת חיסוני הקורונה הכושלת דבר שפגע קשות במעמד הרש"פ

משפחתו של הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת שנהרג בעת מעצרו על ידי אנשי הביטחון של הרש"פ בשבוע שעבר הודיעה כי היא איננה מוכנה להכיר בועדת החקירה שמינתה הרש"פ שבראשה עומד שר המשפטים הפלסטיני והיא דורשת הקמת ועדת חקירה בינלאומית בפרשה.

ועדת החקירה, בראשות שר המשפטים, סיימה אמש את עבודתה, ומסקנותיה הועברו לראש הממשלה מוחמד א-שתייה אך לא פורסמו באמצעי התקשורת. גורמים בוועדה טוענים כי גבו גם עדויות מבני משפחתו של ניזאר בנאת, אך הם מכחישים.

במקביל גוברים הקולות בשטחים הקוראים להקים ועדת חקירה בינלאומית ואף לפנות בתלונה נגד הרש"פ לבית הדין הפלילי בהאג.

שעוואן ג'בארין, יו"ר ארגון זכויות האדם "אלחק" ופעיל ארגון החזית העממית הזהיר כי בכוונתו לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג כדי שיפתח בחקירת הפרשה והפרת זכויות האדם בשטחים, הוא הזהיר את בכירי הרש"פ שלא לגלות שאננות כי הם "רחוקים מהאג".

 

הזעם העממי על הרש"פ נמשך. הרחוב הפלסטיני לא מוכן לקבל את העובדה שהרש"פ חוקרת את עצמה במיוחד לאור הפרסומים שבכירי הרש"פ כמו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' מעורבים אישית בפרשה.

החשש הוא שוועדת החקירה של הרש"פ פשוט תטייח את התוצאות, תמצא "שעיר לעזאזל" ותנקה את בכירי הרש"פ מכל אחריות לרצח.

על פי נתונים פלסטינים, מיום הקמת הרש"פ ועד היום מתו במתקני החקירות בגדה וברצועה 37 פלסטינים, הנה 3 מקרים של פלסטינים שמתו בשנים האחרונות במתקני החקירות של הרש"פ בגדה.

מג'ד אלברגותי-פעיל חמאס מרמאללה מת במתקני החקירה של הרש"פ ב-2008 לאחר שעבר עינויים.

מוחמד אלחאג'-פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, הוא נעצר על ידי הרש"פ ב-2009 ועבר עינויים קשים, הרש"פ טענה כי התאבד בכלא.

הית'ם עמרו-נעצר לחקירה ב-2009 בחברון, לאחר 4 ימים נמסר למשפחתו כי הוא נהרג בעת שניסה להימלט מהכלא וקפץ מהקומה השנייה של בניין המודיעין הכללי בחברון, על גופו נמצאו סימני עינויים קשים ומשפחתו טוענת כי עונה למוות.

מי נתן את ההוראה?

הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת לא היה איש חמאס הוא עסק בעיקר בנושא זכויות האזרח הפלסטיני החי בתחומי הרש"פ, מדוע הוא חוסל? האם הוא היווה סיכון גדול ליציבות המשטר הפלסטיני?

עיתון אל-אח'באר הלבנוני מספק את התשובה לכך, בדיווח בלעדי של העיתון מיום ה-29 ביוני הוא מוסר מפי גורמים בכירים ברש"פ כי חיסולו של ניזאר בנאת משקף את הדרך שבה מרחיק מחמוד עבאס את מתנגדיו, כולל באמצעות חיסול פיזי.

היו כמה ניסיונות של הרש"פ להשתיק את ניזאר בנאת באמצעות מעצרים ואיומים, אך הפעם מדובר בחיסול מתוכנן מראש. על פי הדיווח, בנאת הפך לאיום על הרש"פ לאחר המלחמה האחרונה בין חמאס לישראל ברצועת עזה וההתדרדרות במעמדה של תנועת פת"ח בשטחים.

כמה ימים לפני חיסולו מסר בכיר במודיעין הכללי הפלסטיני בראשות מאג'ד פרג' דו"ח הערכת מצב על ההתדרדרות במעמדה של הרש"פ בשטחים על רקע פעילות של אישים שמתחו ביקורת חריפה על הרש"פ והממשלה הפלסטינית על שורה של מחדלים שהאחרון שבהם הוא פרשת רכישת החיסונים נגד קורונה מישראל שתוקפם יפוג בקרוב.

בדו"ח נכתב כי ניזאר בנאת הוא המנוע הראשי שמסית את דעת הקהל בשטחים נגד הרש"פ.

הדו"ח הזהיר כי התעוזה של הפלסטינים למתוח ביקורת על הרש"פ מחלישה את הסיוע הכספי לרש"פ בעיקר מהאיחוד האירופי.

בישיבה בלשכתו של מחמוד עבאס שאל יו"ר הרש"פ: "מדוע לא משתיקים את ניזאר בנאת?" מאג'ד פרג' השיב לו: "הוא נעלם אך נגיע אליו בקרוב", מחמוד עבאס ענה לו: "תפטרו אותנו ממנו".

המילים האלה של יו"ר הרש"פ פורשו כהוראה לחסל את ניזאר בנאת,לאחר הישיבה ניתנו ההוראות המתאימות למנגנוני הביטחון הפלסטינים לאתר את ניזאר בנאת ולהשתיקו בכל דרך.

ניזאר בנאת התגורר בשטח C באזור חברון, מנגנוני הביטחון של הרש"פ תיאמו את הכניסה לאזור עם כוחות צה"ל, 6 ג'יפים צבאיים ובהם 25 אנשי ביטחון של הרש"פ הגיעו לביתו של ניזאר בנאת לסגור עמו את החשבון.

סוכנות הידיעות "שהאב" המזוהה עם חמאס פירסמה ב-29 ביוני דיווח מפורט מפי גורמים בכירים במנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, לטענתם, ההחלטה לחסל את ניזאר בנאת הייתה של מאג'ד פרג' בעקבות הביקורת של ניזאר בנאת בסרטון וידיאו על פרשת רכישת החיסונים נגד הקורונה בידי הרש"פ, חוסיין א-שיח' שלח את הסרטון למאג'ד פרג' ששהה בביקור בארה"ב והוא שטיפל בעניין.

על פי הדיווח, מאג'ד פרג' הנחה באמצעות הגנרל נאצר אלעדווי את מנגנוני הביטחון הפלסטינים לעצור את ניזאר בנאת.

אנשי הביטחון למבצע המעצר נבחרו בקפדנות והם היכו את נזאר בנאת בביתו וגם ברכב שהעביר אותו למתקן החקירות בחברון.

הוא צולם בוידאו בעת שנחקר והוכה והסרטון נשלח למאג'ד פרג', ניזאר בנאת נפח את נשמתו שעה ו-40 דקות  מרגע מעצרו.

מושל חברון ג'ברין בכרי נדרש לפרסם את ההודעה על מותו מכיוון שהוא מקורב לג'בריל רג'וב בכך ביקש מאג'ד פרג' לסבך את ג'בריל רג'וב.

 

 

גורמים בכירים ברש"פ דוחים על הסף את הפירסומים האלה וטוענים כי מדובר ב"שקרים", אבל הרחוב הפלסטיני מאמין להם, הוא הפסיק להאמין לרש"פ שמשקרת אותו חדשות לבקרים, לכן נדרשת ועדת חקירה בינלאומית שתנהל את החקירה בשקיפות ותחקור אל כל דרגי הרש"פ, על פי גורמים בפת"ח, הרש"פ תנסה לגלגל את האחריות למותו של ניזאר בנאת על מאהר אבו חלאווה, סגן ראש המודיעין המסכל הפלסטיני, כדי להפוך אותו ל"שעיר לעזאזל" בפרשה.

 

המילה האחרונה בפרשה עדיין לא נאמרה.