עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: הגא"פ מינה מחליף לאלעטא

חילוקי דעות קשים בארגון הג'יהאד האסלאמי בין הזרוע המדינית הרוצה בהמשך הפסקת האש עם ישראל לבין גורמים בכירים בזרוע הצבאית הרוצה הסלמה • הפסקת האש ברצועה היא שברירית ויתכן שגורמים בג'יהאד האסלאמי ינסו להפר אותה בקרוב למרות עמדת ראש הארגון זיאד א-נח'אלה

ארגון הג'יהאד האסלאמי נערך לקראת הפגנות יום השישי  בגבול הרצועה. ההפגנות האלה אמורות להיות המבחן הראשון להסכם הפסקת האש עם ישראל שהושג בתיווך מצרי.
במטה צעדות השיבה יש מחלוקת אם לקיים את ההפגנות השבוע או לדחותן מחשש שהדבר עלול להביא להסלמה ולהפרת הפסקת האש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש כי ישראל הסכימה, במסגרת הפסקת האש, למגבלות כלשהן על פעילותה הצבאית ברצועת עזה בעוד הג'יהאד האסלאמי טוען כי היא התחייבה להפסיק את החיסולים ואת הירי החי לעבר המפגינים ב"צעדות השיבה".

אין שום ערבויות להמשך יציבות הסכם הפסקת האש, מצרים היא הערבה לכך שהפסקת האש תישמר, בינתיים נשמר השקט אך ברקע יש כבר איומים של ארגון הג'יהאד האסלאמי כי "החשבון פתוח וכי שעת האפס מתקרבת".

במסגרת ההיערכות של הג'יהאד האסלאמי לחידוש ירי הרקטות לעבר ישראל מונה מחליף לבהאא' אבו אלעטא שחוסל על ידי ישראל.

על פי גורמים ברצועה, תייסיר ג'עברי, שהיה יד ימינו של בהאא' אבו אלעטא מונה למפקד הגזרה הצפונית של רצועת עזה מטעם הג'יהאד האסלאמי, הוא שימש בתפקיד ראש מחלקת המבצעים של הארגון ברצועה וניצל משני ניסיונות חיסול של ישראל ב-2012 וב-2014.

היריבות עם חמאס

למרות "הצגת האחדות" שעושים בכירים משני הצדדים, מחמאס ומהג'יהאד האסלאמי כאחד, נמשכת המתיחות מתחת לפני השטח בין שני הארגונים על רקע אי השתתפותו של ארגון חמאס בסבב הלחימה האחרון מול ישראל.

הירי של שתי רקטות לעבר באר שבע שבוצע אחרי השגת הסכם הפסקת האש על ידי פעילים של חמאס נועד להרגיע את הביקורת הקשה ברחוב העזתי כלפי ארגון חמאס על שלא השתתף בלחימה וכתוצאה מכך נחל ארגון הג'יהאד האסלאמי תבוסה ויוקרתו נפגעה.

למרות הציפייה ברחוב העזתי להסברים, ארגון חמאס שומר על שתיקה ובכיריו לא מסבירים לציבור את פשר החלטתם שלא להשתתף בסבב הלחימה האחרון נגד ישראל, הם מסתפקים בהכחשות כי קיים קרע בין ארגונם לבין ארגון הג'יהאד האסלאמי.

ארגון הג'יהאד האסלאמי הצליח למצב את עצמו, באמצעות סבב הלחימה האחרון מול ישראל, ככוח המוביל את "ההתנגדות" ברצועת עזה ומי שמגן על המפגינים ב "צעדות השיבה" על גדר הגבול, הוא מנסה לשנות את כללי המשחק, לשבור את הנוסחה הישראלית "שקט תמורת שקט" ומציב תנאי לישראל להפסיק את הירי החי לעבר המפגינים, בג'יהאד האסלאמי יודעים שהדרישה הזו איננה מעשית ושישראל איננה יכולה לקבל תנאי שכזה, לכן מדובר במוקש שעלול להביא לפיצוץ הסכם הפסקת האש בכל רגע.

הג'יהאד האסלאמי משווק את הסבב האחרון כניצחון שלו וכמי שהצליח לשתק את החיים בחלקים של מדינת ישראל במשך 48 שעות ,הוא טוען שהוא יכול לנהל מערכה נגדה לבדו ללא עזרת ארגון חמאס.

בינתיים הוא זוכה לאהדת הרחוב ולהזדהות עם המהלכים האחרונים שנקט.

לאן פני הדברים?

סביר להניח שגורמים בג'יהאד האסלאמי ממתינים להזדמנות המתאימה להפתיע את ישראל באמצעות התקפת פתע על חיילי צה"ל בגבול הרצועה, באמצעות צלפים, טילי נ"ט או רחפנים תוקפים כדי לנקום את מותם של בהאא' אבו אלעטא, מותם של 25 מאנשיו ושל 8 בני משפחת א-סווארכה שנהרגו בטעות בדיר אלבלח בהפצצת חיל האוויר בשבוע שעבר.
ישנם ויכוחים קשים בצמרת בין הדרג המדיני של הארגון לבין גורמים בזרוע הצבאית "סראיא אלקודס", ראש המחלקה המדינית מוחמד אלהינדי אמר אמש בראיון טלוויזיוני כי "הזרוע הצבאית הגיבה על חיסולו של בהאא אבו אלעטא והעניין הסתיים".

הוא תומך בקו של ראש הארגון זיאד נח'אלה ושל מנהיג החמאס יחיא סינוואר כי עכשיו יש לשמור על הפסקת האש והצדיק את החלטת חמאס שלא להשתתף בסבב הלחימה האחרון בנימוק שהדבר היה מביא להסלמה גדולה יותר.

אמש פירסם הג'יהאד האסלאמי תגובה על הודעת ארה"ב בעניין ההתנחלויות, בהודעה נאמר כי "התגובה תהייה בהסלמה בגדה ובירושלים" אך היא לא הזכירה את רצועת עזה.
אך בכירים בזרוע הצבאית ברצועה רוצים עדיין לשגר רקטות לעבר ישראל כמעשה נקם וכדי לשקם את יוקרת הארגון שניזוקה קשות.

ההערכה ברצועה היא שהג'יהאד האסלאמי כארגון איננו מעוניין בגרירת הרצועה למלחמה כוללת עם ישראל אלא שיש בו גורמים מהזרוע הצבאית שרוצים בסבב לחימה נוסף מוצלח מבחינתם כדי לשקם את כבודו שנפגע.

מאז מרץ 2018 שבו התחיל קמפיין צעדות השיבה אנו נמצאים במצב של מלחמת התשה של סבבי לחימה ללא הכרעה,הפלסטינים נכשלו ולא הצליחו להביא להסרת המצור הישראלי על הרצועה אך גורמים בכירים בג'יהאד האסלאמי מנסים לטרפד את הבנות "ההסדרה" שאמורות להביא להוביל להפסקת אש ארוכת טווח ושיפור המצב הכלכלי וההומניטארי של תושבי הרצועה הם פועלים על פי האג'נדה של איראן וארגון חמאס איננו פועל לרסן אותו.

כך הופכים כשני מיליון פלסטינים לבני ערובה של ארגון טרור הפועל בשם סיסמאות שדופות של "גי'האד" ו"שחרור פלסטין" שאין בכוחו להשיג.
סבב לחימה נוסף ברצועת עזה יקרב עוד יותר את רגע ההכרעה של מדינת ישראל.

בקיץ 1981 ירו הארגונים הפלסטינים מלבנון כ-1230 רקטות ופגזים לעבר ישראל והיא יצאה למבצע "שלום הגליל" כדי לחסל את ארגוני הטרור בלבנון, בסופו של דבר הסתיים המבצע בגירוש אש"ף ולוחמיו לתוניסיה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה ולמדינת ישראל לא תהייה בסופו של דבר ברירה אלא לצאת למבצע צבאי נרחב ברצועת עזה כדי להסיר את האיום הצבאי של ארגוני הטרור על אזרחי ישראל, למרות המחיר הכבד שהיא צפויה לשלם במבצע כזה.