עבור לתוכן העמוד
Menu

מאמץ לפיוס בין חמאס למשטר אסד

איראן וחזבאללה חידשו את מאמצי התיווך בין תנועת חמאס לבין משטרו של בשאר אסד שעלו על שרטון בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה • גורמים בחמאס אומרים כי ישנה התקדמות במגעים, אך הפיוס תלוי רבות גם בתוצאות הבחירות הפנימיות בתנועה

דוברי תנועת חמאס פירסמו בשבועיים האחרונים פעמיים הודעות גינוי להפצצות של חיל האוויר הישראלי באזור דמשק ובמזרח סוריה באזור דיר א-זור ואלבוכמאל, למרות הנתק המוחלט בין הנהגת התנועה למשטר הסורי של בשאר אסד.

המתיחות ביחסים בין תנועת החמאס למשטר הסורי הלכה וגברה עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה במסגרת "האביב הערבי".
הנהגת חמאס בראשותו של ח'אלד משעל לא הייתה יכולה הייתה להבליג על מעשי הטבח של המשטר הסורי-העלווי באזרחים הסורים הסונים.
במרץ 2012 הגיעו היחסים לנתק מוחלט וח'אלד משעל העביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא שבקטאר.

מאז,הנשיא בשאר אסד מאשים באופן קבוע את תנועת החמאס כי היא בגדה במשטר הסורי ונלחמה נגדו בסוריה לצד המורדים, בסוריה עצורים כיום 1700 פלסטינים, חלקם פעילים של החמאס שנעצרו במהלך מלחמת האזרחים.

“היגיון העוצמה” – איראן נערכת לקראת כניסת הממשל החדש בארה”ב

הגנרל קאסם סולימאני ומנהיג חזבאללה חסן נצראללה, ניסו מאז 2017 להביא לפיוס בין תנועת חמאס לבין המשטר הסורי.
חמאס הייתה מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה לקראת הנשיא הסורי, אולם, בשאר אסד סירב לשמוע על הנושא, מבחינתו מדובר בבגידה בלתי נסלחת של חמאס בעם ובמשטר הסורי שתמכו בהם לאורך עשרות שנים.

חילופי הממשל בארה"ב, ותהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב והמאבק סביב סוגיית הגרעין האיראני הביאו בחודשים האחרונים לחידוש מגעי הפיוס. את המהלך מובילה איראן ביחד עם ארגון חזבאללה.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה סיפר בראיון לערוץ "אלמיאדין", ב-27 בדצמבר, כי שוחח עם מנהיג החמאס אסמעיל הניה על הצורך לחדש את הקשר בין חמאס למשטר הסורי, "יש אווירה חיובית למרות שאנו זקוקים לזמן, אני סבור שחמאס הולכת לכיוון הזה כפי שמחייב ההיגיון" אמר נצראללה.

בצמרת המשטר הסורי קיימות שתי גישות כלפי חמאס, האחת גורסת כי יש לגלות גישה פרגמטית ולחזור לקשרים מאופקים עם תנועת החמאס בעוד הגישה השניה סבורה כי מדובר במעשה בגידה מצד חמאס שאין עליו מחילה.

גורמים בחמאס המעורים במגעים בין התנועה לבין המשטר הסורי אומרים כי הושגה התקדמות ניכרת במגעים על רקע השינויים האזוריים והבינלאומיים, דבר שירגיז את ישראל וכי בתוך כמה חודשים יחזרו בכירים של חמאס לדמשק.

 

עאטף עדוואן
עאטף עדוואן

בכיר החמאס עאטף עדוואן שמשתייך לזרם בחמאס התומך בפיוס עם סוריה אמר ב-10 בינואר לאתר "אלמדן" כי ישנם קשיים בתהליך וכי יש צורך בתיווך אינטסיבי, "חמאס לא השתתפה במלחמת האזרחים בסוריה והיא רק הביעה את דעתה על היחסים בין העם הסורי למשטר, חמאס רוצה לפתח קשרים עם מדינות ערב שעדיין נמצאות במצב של עימות ישיר עם ישראל וסוריה היא אחת מהן, זוהי המדיניות של החמאס", הסביר עדוואן.

אתר "ענב בלדי" דיווח ב-8 בינואר כי שני הצדדים, חמאס והמשטר הסורי "מכירים בחשיבות האתגרים והצורך ליישב את חילוקי הדעות ביניהם". בינתיים אסרה הנהגת חמאס על בכיריה להתראיין לאמצעי התקשורת בנושא והיא שומרת על שתיקה מחשש שהתבטאויות תקשורתיות יפגעו במאמצי התיווך.

גורמים סורים מעריכים כי עמדתו של הנשיא בשאר אסד התרככה, הוא נמצא בעימות חזית מול ציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר והוא רוצה ליצור איזון באמצעות התפייסות עם תנועת החמאס הסונית.

מאמצי התיווך של איראן וחזבאללה נעשים במקביל לתהליך הבחירות הפנימיות להנהגת חמאס שאמור להגיע לשיאו בחודש מרץ, אז יבחר יו"ר הלשכה המדינית החדש של התנועה.

ההתמודדות היא בין אסמעיל הניה הנתמך על ידי איראן לבין ח'אלד משעל הנתמך על ידי טורקיה וקטאר. ההערכה בחמאס היא כי אם יבחר ח'אלד משעל מחדש לתפקיד לא יקרה שום פיוס בין החמאס למשטר הסורי, משעל מתעב את משטרו של בשאר אסד ומתנגד לקשר ההדוק של חמאס עם איראן שפוגע לדעתו בעצמאות של התנועה.

האם ראמי מחלוף בדרך לחשוף את הסודות של אסד?

בכל מקרה מדובר בתהליך תיווך ופיוס ארוך, גורמים בחמאס טוענים כי הנשיא הסורי בשאר אסד רוצה להשפיל את חמאס ולכופף אותה כדי שתיכנע לכל דרישותיו כולל הצהרה של ראשי התנועה כי הנהגת חמאס עשתה טעות היסטורית והיא מתנצלת בפני העם והמשטר הסורים.

גם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ממתין לראות כיצד יפול דבר בבחירות הפנימיות של החמאס, אם אסמעיל הניה ינצח בבחירות יתכן שהמגעים עם סוריה יקבלו תאוצה לקראת פיוס.