עבור לתוכן העמוד
Menu

מאמץ אמריקני לפתור את הסכסוך הימי בין ישראל ללבנון

המתווך האמריקני במשא ומתן בין ישראל ללבנון על תיחום הגבול הימי יגיע השבוע לישראל בניסיון לשכנע את הדרג המדיני לקבל את הצעת הפשרה שגיבש בעניין הפקת הגז הטבעי מאסדת "כריש" • ממשלת לבנון מעוניינת בהסדר, אך חזבאללה מתנגד

המו"מ הימי בין ישראל ללבנון: הפגנת השרירים של ארגון חזבאללה שבאה לידי ביטוי בשיגור 3 כטב"מים לעבר אסדת הגז "כריש" הכניסה ללחץ את ממשל ביידן אשר רוצה בשמירה על השקט באזור במהלך ביקור של הנשיא השבוע בישראל, ברש"פ ובסעודיה וגם לאחר מכן.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

גם ישראל מודאגת מאוד, החשש שלה הוא שחזבאללה הולך להסלמה בעניין הגז הטבעי לאחר שמנהיגו חסן נצראללה הודיע כי לא יאפשר את הפקת הגז מן המאגר הטבעי בים. ישראל מתכננת להתחיל בהפקה בחודש ספטמבר.

זוהי הסיבה לכך שהמתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ישוב לאזור, הוא יתלווה לפמלייה של הנשיא ביידן בביקורו בישראל וכאן ייפגש עם שרת האנרגיה קארין אלהרר ועם חברי הצוות הישראלי למשא ומתן עם לבנון על תיחום הגבולות הימיים בין שתי המדינות.

גורמים לבנונים אומרים כי המשא ומתן בין ישראל ללבנון צפוי לצאת כעת מהמבוי הסתום לאחר 5 סבבים של שיחות בנאקורה בין המשלחת הישראלית למשלחת הלבנונית בתיווך אמריקני.

ארגון חזבאללה יזקוף בוודאי לזכותו את ההתקדמות הצפויה במשא ומתן שלא הייתה מושגת ללא  מסר האזהרה שהעביר לישראל ולארה"ב באמצעות שיגור 3 הכטב"מים להפסיק את ההתנשאות על לבנון ולכבד את זכויותיה במים הכלכליים.

מאז שיגור 3 הכבט"מים לעבר אסדת הגז ב"כריש" שייורטו על ידי צה"ל  הפעיל ממשל ביידן מכבש לחצים על כלל הגורמים הפוליטיים בלבנון הנוגעים למשא ומתן והעביר מסר כי ישראל איננה מעוניינת בהסלמה אלא בסיום מוצלח של המשא ומתן ובהגעה להסכם.

גם נשיא לבנון וממשלת לבנון רוצים בהסכם, בסוף השבוע שעבר אמר נשיא לבנון מישל עון כי "שאלת תיחום הגבולות הימיים בין ישראל ללבנון תסתיים בקרוב וכי הפתרון יהיה לטובתה של לבנון".

הוא הוסיף כי "לבנון על סף פתרון עם האמריקנים שמובילים את התיווך".

האופטימיות של נשיא לבנון נובעת מכך שממשל ביידן מפעיל לחץ חזק על ישראל להסכים לכך ששדה הגז קאנא יהיה חלק מהמכסה של לבנון במים הכלכליים מבלי לדרוש על כך פיצוי, זהו המסר שדורות'י שיא,שגרירת ארה"ב בלבנון , העבירה ללבנונים מהמתווך האמריקני עמוס הוכשטיין.

השאלה הגדולה היא האם חזבאללה יתרצה אחרי הפגנת השרירים שעשה, האם יטרפד את השגת ההסכם גם אם ממשלת לבנון תסכים לפתרון הפשרה האמריקני?

לא ברור, אין תשובה חד משמעית לשאלה האם חזבאללה פועל כאן מתוך שיקולים פנים לבנונים כדי לשפר את מצבו הפוליטי או שעל פי הנחיה גורפת מאיראן לטרפד בכל מקרה השגת הסכם עם ישראל על תיחום המים הכלכליים דבר שיאפשר לירושלים ולביירות, כל אחת בתחומה, להפיק גז טבעי שיכניס כסף רב  ויפתור את בעיות האנרגיה שלהן.

ההערכה בישראל היא שחזבאללה פועל מתוך שיקולים פוליטיים וכי איננו מעוניין בהסלמה רבתי ועימות חזיתי עם ישראל, אך ימים יגידו.

 

חזבאללה מנסה למצב עצמו כמגן אוצרות הטבע של לבנון

שיגור 3 הכטב"מים על ידי חזבאללה לאזור שדה הגז הטבעי "כריש" נועד להשיג כמה מטרות מבחינת הארגון.

הוא רצה להעביר מסר אזהרה לישראל ולהראות לה כי יש לו את היכולת המבצעית למנוע מישראל הפקת גז ונפט משדה "כריש". היה בכך גם מסר לארה"ב כי חזבאללה רוצה להשפיע על המשא ומתן שמוביל המתווך עמוס הוכשטיין והוא חייב להתחשב בעמדת חזבאללה אחרת הארגון יטרפד את המשא ומתן באמצעות הסלמה ביטחונית.

וכמובן גם מסר לאזרחי לבנון כי חזבאללה עומד בהבטחתו  להגן  על שדות הגז של לבנון ולמנוע מישראל לגנוב מהם גז.

"חזבאללה הוא שישחרר את שדות הגז של לבנון מהניסיון הישראלי-אמריקני להשתלט עליהם בדיוק כפי ששיחרר את דרום לבנון מידי צה"ל" אמר גורם בכיר בחזבאללה לעיתונאים לבנונים.

חזבאללה טוען כי שיגור הכטב"מים "העביר את המסר" שרצה להעביר לישראל.

הוא מנסה להראות לישראל ולארה"ב כי הוא איננו נתון במצוקה בגלל הבעיות הפוליטיות והכלכליות בתוך לבנון ולכן הוא עשה "הפגנת שרירים" כי יש להתחשב בעמדתו.

אסדת כריש
אסדת כריש

ההרתעה הישראלית נפגעה

לצה"ל היה מידע מודיעיני מוקדם על שיגור 3 הכטב"מים של חזבאללה לעבר אסדת הגז ב"כריש", הוא עקב אחריהם מרגע השיגור ויירט אותם, זה נחשב להצלחה מודיעינית ומבצעית גדולה, אבל עצם השיגור והפגנת השרירים של ארגון חזבאללה  מעידים על כך שהארגון איננו מורתע, המהלך הזה בא לקראת ביקור ביידן באזור במיוחד לאחר שהממשל ביקש מישראל לשמור על שקט ולא להסלים בשום חזית וארגון חזבאללה ניצל זאת לטובתו.

לכך יש להוסיף את העובדה כי בחודשים האחרונים בנה חזבאללה 14 עמדות תצפית חדשות על הגבול של לבנון עם ישראל מבלי שישראל הגיבה.

בשבוע שעבר חיסלה ישראל  באמצעות ירי טיל ממל"ט את אחד הסייענים של חזבאללה ברמת הגולן הסורית, מדובר באזרח סורי בשם פריד מוצטפא המכונה "העקרב", סייען שעסק באיסוף מודיעין ותצפיות על גדר הגבול,הנחת מטעני חבלה וגם בגיוס דרוזים לתשתית של חזבאללה בגולן.

החיסול הזה בא בתגובה לשיגור הכטב"מים לעבר אסדת הגז ב"כריש" אך איננו מספיק להרתיע את חזבאללה אשר מנסה להרגיל את ישראל לאיומי הכטב"מים.

חזבאללה מנסה לשרטט "קווים אדומים" חדשים באמצעות שיגור 3 הכטב"מים לעבר מאגר "כריש" וישראל צריכה לנקוט בשורה של פעולות הדרגתיות כדי לחזק את "הקווים האדומים" שלה שיהוו גם תגובה על שיגור 3 הכטב"מים.

אחרי שהגישה תלונה למועצת הביטחון של האו"ם נגד ממשלת לבנון שהכטב"מים שוגרו משטחה, היא צריכה להקפיא מצדה באופן זמני את המגעים עם ממשלת לבנון באמצעות השליח האמריקני עמוס הוכשטיין ולהמשיך בהכנות להפקת הגז מאסדת "כריש", כל כניעה לדרישות לבנון תביא לעוד סחיטה מצד חזבאללה באמצעות פעולות טרור, התיאבון שלו גובר עם האוכל.

בשלב השני ישראל צריכה להגביר את הטיסות של מטוסי חיל האוויר במרחב האווירי הלבנוני ואת ההתקפות על מטרות חזבאללה בשטח הסורי.

בשלב השלישי צה"ל צריך להשמיד את 14  נקודות התצפית שחזבאללה הקים באחרונה לאורך הגבול הישראלי-לבנוני ולחדש את חיסולי בכירי חזבאללה בלבנון ובחו"ל.

ישראל חייבת לנקוט עמדה תקיפה ונחושה, במיוחד בתקופת הבחירות ולשמור על "הקווים האדומים" שלה כדי להעביר את המסר הנכון מבחינתה לחזבאללה,ממשלת לפיד-גנץ נתפסת כעת כחלשה אצל כל ארגוני הטרור במזרח התיכון והיא צריכה לשקם את ההרתעה שלה, במיוחד מול חזבאללה, אם זה לא יקרה הפקת הגז הטבעי מאסדת "כריש" עלולה להידחות למועד בלתי ידוע.