עבור לתוכן העמוד
Menu

ברקע משבר הקורונה: ארה"ב נערכת להסלמה מול איראן ושלוחותיה

חשש באיראן כי הנשיא טראמפ ינצל את מגיפת הקורונה במדינה ויורה על מתקפה נרחבת על המליציות הנאמנות לה בעיראק • גורמים בכירים בצבא ארה"ב הביעו חשש כי תקיפה כזו תסבך את ארה"ב במלחמה עם איראן, אך ההערכה בעולם הערבי היא כי טראמפ יורה על תקיפות אוויריות כדי להשיג הרתעה

עדנאן א-זרפי,ראש הממשלה המיועד של עיראק, ממשיך במאמציו להקים ממשלה שתזכה לאישור הפרלמנט כמתחייב מהחוקה העיראקית אך נתקל בקשיים רבים נוכח מגיפת הקורונה והעוצר המוטל בבגדאד.

בין היתר נבחנת האפשרות לכנס את הפרלמנט לדיון על הרכבת הממשלה כשחבריו עוטים מסיכות על פניהם ובנוכחות של צוות רפואי.

 

נותרו לו יותר משבועיים להציג את הממשלה בפני הפרלמנט והוא כבר צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי יפעל ברצינות כדי להפסיק את המאבק בין ארה"ב לאיראן מכיוון שלדבר יש השלכות שליליות על עיראק.

למרות דבריו, המתיחות בין ארה"ב לאיראן רק גוברת, המליציות הפרו איראניות בעיראק מגבירות את ההתקפות על הבסיסים האמריקנים במדינה.

אתמול דווחה סוכנות הידיעות הטורקית אנדלו כי סוללות ההגנה מפני טילים יירטו שני טילים שנורו על בסיס עין אל-אסד במערב עירק, המארח כוחות אמריקאים.

חוזרים לאיים: טעות קלה של האויבים – תהיה הטעות האחרונה

הערכה: מכה אמריקאית על המליציות

בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא טראמפ בוחן ברצינות לנצל את מגיפת הקורונה שפקדה את איראן כדי להנחית מכה צבאית על המליציות הפרו איראניות בעיראק המכונות "אלחשד א-שעבי" נוכח המשך ההתקפות שלהן על הבסיסים האמריקנים בעיראק במגמה לסלק את חיילי צבא ארה"ב מהמדינה כחלק מתגובת הנקם על חיסולו של קאסם סולימאני.
במהלך התקיפות האלה נהרגו באחרונה בבסיס "תאג'י" 2 חיילים אמריקנים ואזרח בריטי.

ההערכה הזו מתבססת של שורה של שינויים שעשה הצבא האמריקני בעיראק בשבועות האחרונים ועל דיווח בעיתון "ניו יורק טיימס" ב-27 במרץ.

הדיווח ב NYT
הדיווח ב NYT

בדיווח נמסר כי הפנטגון הורה למפקדי הצבא להתכונן לאפשרות הסלמה בעימותים הצבאיים בעיראק ולהיערך להרוס את המליציות הפרו איראניות המאיימות לתקוף את חיילי צבא ארה"ב.
על פי הדיווח. מפקדי הצבא האמריקני הזהירו כי מבצע כזה עלול הביא למלחמה עם איראן והוא יחייב שליחת אלפי חיילים נוספים לעיראק ויסיט את המשאבים מהמטרה העיקרית שהייתה לאמן את צבא עיראק להילחם בדאע"ש המעוגנת בהסכם עם ממשלת עיראק.

מזכיר המדינה מייק פומפיאו והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן דוחפים למדיניות אגרסיבית ולנצל את העובדה שההנהגה האיראנית עסוקה במגיפת הקורונה כדי לנסות ולהרוס את המליציות הפרו איראניות בעיראק.

 

צבא ארה"ב נערך מחדש בעיראק

למרות ההוראה של ההוראה של הפנטגון על הפסקה של כל תנועה של הכוחות האמריקאים למשך 60 ימים על מנת להעריך את הפגיעה בכוחות הצבא (דווח על למעלה מ-20 נדבקים בנגיף על נושאת המטוסים טרומן שליד כווית). נצפתה תנועה של מפציצי B-52 שהועברו אל עבר בסיסי ארה"ב באזור. נושאות המטוסים, הארי ס. טרומן ודווייט ד אייזנהאואר, ערכו תרגיל צבאי ב-18 למרץ ל-22 למרץ בים הערבי. בתרגיל השתתפו מפצצים כבדים ומטוסי קרב רבים.

blockquote class="twitter-tweet">

MAR 30: USAF B-52H callsign GRIM21 departed Diego Garcia Air Base en route to the Gulf region.

USAF KC-10A MOJO83 & KC-135R PYTHN36 provided tanker support over the Arabian Sea. pic.twitter.com/7w5Hx9ftzb

— Aircraft Spots (@AircraftSpots) March 30, 2020

מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק" פירסמה בשבוע שעבר הודעה כי ברשותה מידע על פעילות אמריקנית חשודה, בסיוע מנגנון ביטחון עיראקי, ועל תוכנית אמריקנית לעשות הפיכה בעיראק באמצעות השתלטות מהאוויר על בסיסי הצבא העיראקי.

המליציה איימה כי במקרה כזה היא תגיב בכל כוחה לעבר המתקנים הצבאיים, הביטחוניים והכלכליים האמריקנים בעיראק.

 

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-26 במרץ על תנועה ליילית ערה בין הבסיסים האמריקנים בעיראק, העברת כוחות והתבצרות בעמדות מסויימות מסיבה בלתי ידועה.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-31 במרץ כי המליציות הפרו איראניות בעיראק חוששות מהתקפה אווירית אמריקנית קרובה והחלו לנקוט צעדי התגוננות בהתאם.

אל-אח'באר הלבנוני דיווח ב-31 למרץ כי ארה"ב החליטה לתקוף 10 יעדים של המיליציות הפרו איראניות.

סוכנות הידיעות IRNA פרסמה לפני מספר ימים כי ארה"ב הציבה מחדש כוחות בבסיס חיל האוויר עין אל אסד בעירק, שנפגע מירי הטילים הבליסטיים כתגובה איראנית ראשונה לחיסולו של סולימאני וננשט על ידי ארה"ב.

IRNA ציטטה את קוסיי אל-אנברי, חבר בכיר במיליציה השיעית, "קטאב אל-שעעבי" העיראקי, באומרו כי נסיגת ארה"ב מבסיס אל-קיים הייתה רק מהלך טקטי להגדלת מספר הכוחות האמריקאים בבסיס עין אל אסד.

אנברי גם טען כי ארה"ב הגדילה את מספר כוחותיה בעירק לאחר ירי הטילים על מחנה טאג'י, צפונית לבגדאד, בו נהרגו שני חיילים אמריקאים וחיילת בריטית בתחילת מארס.
בדיווח אחר נטען כי כוחות ארה"ב נערכים לבנייה של בסיס חדש באזור אום סמיג 'במחוז אל-אנבר בעירק.

ב-29 למרץ דווח על נסיגה אמריקאית מבסיס K1 באזור כירכוכ. הבסיס הועבר לידי הצבא העיראקי.

"כוחות הקואליציה הבינלאומיים עזבו את הבסיס ובסיס K1 נמצא כעת בשליטה מלאה של הכוחות העירקיים", נמסר ממשרד הביטחון.

מהצד השני, דובר הקואליציה בהנהגת ארה"ב כתב בציוץ כי הכוחות עזבו את המתחם בתוך בסיס האוויר K1 בתיאום עם ממשלת עירק, ונטען כי כוחות הקואליציה יתמכו בעירק ממעט מקומות עם פחות חיילים.

אלכסיי פושקוב, שר בממשלה הרוסית צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מאמין כי המהלכים האחרונים של ארה"ב כנגד איראן בעיראק ייכשלו". פושקוב ,התייחס גם לתוכניות המבצעיות החדשות של ארה"ב לעימות מול המיליציות השיעיות וכתב: נראה כי ארה"ב אינה יכולה להגמל מהרגלים הרעים שלה מלהתערב בעניינים פנימיים של מדינות אחרות בעוד המדינות מנסות להתמודד עם התפרצות נגיף הקורונה שהתפשט בכל העולם. צעדים אלה לא ישאו פרי, נראה כי ארצות הברית לא למדה וכנראה שהיא תעבור שוב תבוסה נוספת במדינה זרה.

איראן מנסה להפגין ביטחון עצמי רב כאילו איננה חוששת מהתקפה אמריקנית נרחבת על המליציות השיעיות בעיראק,ידאללה ג'וואני, ראש המחלקה המדינית של "משמרות המהפכה", אמר ב-30 במרץ לסוכנות הידיעות "תסנים" כי האיומים האמריקנים לפגוע במליציות בעיראק הן "מלחמה פסיכולוגית" וכי מצפה לארה"ב "תבוסה גדולה" אם תתקוף אותן, לדבריו, ארה"ב רוצה באיומיה להשפיע על בחירת ראש הממשלה החדש בעיראק.

במקביל דווח על ביקור לא שגרתי בימים אלו של מחליפו של קאסם סולימאני, הגנרל איסמעיל קאני בבגדאד בליווי יועצים בכירים.

למרות מגיפת הקורונה המכה קשות בארה"ב, הנשיא טראמפ מגלה נחישות שלא לעבור בשתיקה על ההתקפות של איראן, באמצעות המליציות הנאמנות לה, על הבסיסים האמריקנים בעיראק כדי לאלץ את ארה"ב להסיג את כוחותיה מעיראק. עם זאת הממשל גילה אמש נכונות להתחשב במצבה של איראן, שר החוץ פומפאו אמר כי ארה"ב תשקול להקל בסנקציות על איראן בגלל התפרצות מגיפת הקורונה אך לא התחייב לשום דבר,האם הממשל החל לשחק מול איראן במדיניות "המקל והגזר"?

נראה כי המטרה העיקרית של הנשיא טראמפ היא לנסות ולהשמיד את מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק" שכנראה אחראית לתקיפות חיילי צבא ארה"ב שאותן היא אף הגבירה בשבועות האחרונים, צבא ארה"ב הציב סוללות "פטריוט" בכמה מבסיסיו בעיראק מחשש להמשך תקיפתם ברקטות על ידי המליציות הפרו איראניות כנקמה על חיסולם של קאסם סולימאני ואבו אלמהדי אלמוהנדס.

המטרה: מצבורי הנשק האיראנים בעיראק

מבחינת העיתוי לתקיפת המליציות הפרו איראניות, זה בהחלט עשוי להיות עיתוי נוח עבור ארה"ב. המשטר האיראני עסוק בענייניו הפנימיים והוא נאנק תחת עול הסנקציות הכלכליות ומגיפת הקורונה, אי אפשר גם לשלול אפשרות של מחאה עממית באיראן נגד שלטון ההיאתולות נוכח מחדליו הקשים במשבר הקורונה.

עם זאת, העברת אלפי חיילים אמריקנים לעיראק לצורך מתקפה קרקעית נגד המליציות הפרו איראניות היא מנוגדת למדיניות הנשיא טראמפ שהייתה עד עכשיו ועלולה לסבך את ארה"ב מחדש בעיראק.

כזכור, בפלישה האמריקנית לעיראק בין השנים 2003-2011 נהרגו 3500 חיילים אמריקנים ונפצעו למעלה מ-30 אלף חיילים נוספים.
פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי הנשיא טראמפ לא יוותר ויורה על הרחבת התקיפות האוויריות של המליציות הפרו איראניות בעיראק בניסיון להשיג הרתעה כדי למנוע מהן את המשך ההתקפות על הבסיסים האמריקנים.

התקיפות יכוונו לעבר מאגרי נשק ויכללו גם סיכולים ממוקדים של מפקדי המליציות בהתאם למידע המודיעיני.

לא מן הנמנע שהנשיא טראמפ יורה גם על תקיפת אלמנטים של "משמרות המהפכה" האיראניים הנמצאים בעיראק והעומדים מאחורי ההתקפות של מליציית "גדודי חזבאללה בעיראק".
איראן הזרימה למליציות הנאמנות לה בעיראק כמות גדולה של טילים ורקטות לצורך תקיפת הבסיסים האמריקנים.

בעיראק מוצבים כ-5000 חיילים אמריקנים בכמה בסיסים, הממשל רצה לצמצם את הנוכחות הצבאית בעיראק אך המתקפות של המליציות הפרו איראניות על בסיסיו מאלצות אותו שלא לקצץ בנוכחות הצבאית שלו במדינה.