עבור לתוכן העמוד
Menu

לחץ אמריקני על ירדן להסגיר את המחבלת אחלאם תמימי

חברי קונגרס אמריקנים מאיימים בהטלת סנקציות על ירדן אם לא תסגיר לארה"ב את מחבלת החמאס אחלאם אלתמימי • אלתמימי טוענת כי מדובר בפוליטיזציה וכי האיום נועד לסחוט את ירדן לקראת סיפוח בקעת הירדן לישראל

חברים בקונגרס האמריקני מגבירים את הלחץ על ירדן להסגיר לארה"ב את מחבלת החמאס אחלאם אלתמימי ששוחררה במסגרת "עסקת שליט" ב-2011. על אחלאם אלתמימי נגזר עונש של 16 מאסרי עולם והיא נכלאה בישראל, היא שסייעה בתכנון הפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים באוגוסט 2001 והיא שהסיעה לשם את המחבל המתאבד.

בפיגוע נרצחו 15 אנשים ביניהם 7 ילדים וחמישה בני משפחה אחת, כמה מהנרצחים היו אזרחים אמריקנים.

תוך כדי ריצוי עונשה נישאה אחלאם אלתמימי לבן דודה המחבל ניזאר אלתמימי, עם שחרורה עברה לגור בירדן והתקבלה כגיבורה בקבלת פנים המונית.

החלת הריבונות על יו”ש – עדיין רלוונטית

דינה קעוואר, שגרירת ירדן בארה"ב, קיבלה לפני כמה ימים איגרת שעליה חתומים 7 חברי קונגרס רפובליקנים אמריקנים, בהם 4 ארבעה ששירתו בצבא בעיראק ובאפגניסטן, בדרישה להסגיר את אחלאם אלתמימי לארה"ב תוך איום בסנקציות.

אלתמימי נהנית בירדן מחופש תנועה מלא והיא עובדת בתחום התקשורת ומופיעה באירועים פומביים.

בית משפט ירדני דחה ב-2017 בקשה אמריקנית להסגיר את אחלאם אלתמימי לארה"ב בנימוק כי היא אזרחית ירדן.

מומחי משפט פלסטינים טוענים כי היא כבר נשפטה וריצתה חלק מהעונש שנגזר עליה וכי אי אפשר להעמידה לדין פעמיים על אותה העבירה.

לדבריהם גם בוטל הסכם ההסגרה בין ארה"ב לירדן ויתכן שהדרישה המחודשת להסגיר את אחלאם אלתמימי היא על רקע פוליטי לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב  או בגלל הכוונה לספח בקרוב את בקעת הירדן לישראל.

 

הקשר לסיפוח בקעת הירדן

 

בראיון שהעניקה המחבלת אחלאם אלתמימי ב-11 במאי לאתר "ערבי 21" היא טענה כי הדרישה האמריקנית להסגיר אותה לארה"ב היא פוליטיזציה של הבעיה שלה בעת שישראל פועלת לספח אליה את בקעת הירדן, מרחיבה את ההתנחלויות וכדי לסחוט כספית את ירדן שכלכלתה התדרדרה בגלל משבר הקורונה.

" העניין קשור לתמיכה הכספית בירדן, ארה"ב אוסרת על הקצאת כספים למדינה שמשרד החוץ האמריקני הודיע שהיא מסרבת להסגיר אדם שביצע עבירה פלילית שעונשה מאסר עולם, אולם אני חוששת מהשתיקה המדינית בצל משבר הקורונה ומכך שאין תשובה ירדנית רשמית על האיגרת האמריקנית" אמרה אלתמימי.

ואכן, אחלאם אלתמימי בהחלט  צריכה להיות מודאגת, החוק האמריקני מתיר לממשל להעניש את ירדן אם לא תסגיר לארה"ב את המחבלת כדי להעמידה לדין, הממשל יכול להטיל סנקציות כלכליות על ירדן שיפגעו בה קשות דווקא כעת בעוד משבר הקורונה נמשך.

הסיוע האמריקני השנתי לירדן מסתכם ב-1.5 מיליארד דולר בשנה ולעבדאללה מלך ירדן יש תמיכה גדולה בקונגרס בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית כאחד.

בכיר באיראן: “לא נותר דבר מהסכם הגרעין”

היציבות של הממלכה ההאשמית היא אינטרס אמריקני חשוב, אולם ספק אם ארה"ב  תרצה לקצץ את הסיוע הכלכלי לירדן דווקא בגלל אי הסגרתה של המחבלת אחלאם אלתמימי.

בכל מקרה, לאור המגעים העקיפים שישראל מנהלת כעת עם ארגון חמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה, ישראל יכולה להשתמש בפרשת הסגרת אחלאם אלתמימי כמנוף לחץ על תנועת חמאס.

בחמאס צריכים להבין כי לישראל יש השפעה רבה בארה"ב וכי למחבלים  של חמאס שפגעו באזרחים אמריקנים ומשתחררים במסגרת עסקת חילופי שבויים עם ישראל אין חסינות והם עלולים בעתיד לשוב ולשלם על פשעיהם.

ישראל צריכה גם להפעיל לחץ על ירדן אשר איננה מגבילה את פעילותה של המחבלת אחלאם אלתמימי ומאפשרת לה  להסתובב באופן חופשי ולהתפאר במעשי בטרור שלה, בכך היא מעודדת אחרים ללכת בעקבותיה.

נושא היחסים של ישראל וירדן עשוי לחזור לכותרות בחודש יולי אם ישראל תחליט לספח את צפון ים המלח ובקעת הירדן בהתאם לתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.  

ירדן שומרת על שתיקה רשמית בנושא ומקיימת פעילות מדינית שקטה מול הממשל, האיחוד האירופי,רוסיה, סין, האו"ם ומדינות אפריקה ואמריקה הלטינית.

הירדנים חוששים כי קיים שיתוף פעולה בנושא בין ארה"ב, ישראל ומדינות המפרץ בנושא הסכנה האיראנית וכי מדינות המפרץ אינן מתרגשות מהסיפוח הצפוי.