עבור לתוכן העמוד
Menu

כך המשטר באיראן מצליח לשלוט על התכנים ברשתות החברתיות

תחקיר BBC בפרסית חושף כיצד המשטר פועל להסרת תכנים ביתר שאת בתקופת ההפגנות האחרונה

בשעה שההפגנות של אזרחי איראן על התייקרות של לחם נמשכות מאז ה-6 מאי , פעילים פוליטיים ואזרחים איראנים רבים שמו לב שהפוסטים, ההשתאגים והתכתובות האישיות (direct messages) שהם מעלים לרשתות החברתיות, תוך כדי סיכון רב וחרף ההאטה המכוונת של האינטרנט ע"י המשטר, נעלמים ונמחקים תוך שעות ספורות ועמודים של פעילים פוליטיים נסגרים ללא כל סיבה.

לאורך שנים, פעילים פוליטיים איראנים, באיראן ומחוצה לה, מתלוננים על תופעה זו למרות שלחלקם היו מאות אלפי עוקבים. עם פרוץ הגל החדש של ההפגנות תופעה זו החריפה באופן דרמטי.

הרש"פ מאבדת אחיזה בגדה לטובת חמאס

המשטר האיראני רואה ברשתות החברתיות איום על קיומו וחושש בעיקר מתאום פעילות המפגינים במחוזות השונים באמצעות הרשתות החברתיות וכן מהשפעת הצילומים והסרטונים מאזורי ההפגנות על העוצמת הלהבות בתוך איראן ועל דעת הקהל העולמית. יודגש, כי איראן אינה מוכנה לדון בסוגיית הפרת זכויות האדם (כמו גם בתוכנית הטילים שלה ומעורבותה החתרנית במזה"ת) במסגרת מגעיה עם המערב בסוגיית הגרעין ואף מאיימת לעזוב את השיחות אם תועלה. המערב מצידו כבר זנח מזמן את סוגיית זכויות האדם במגעיו עם איראן.


תחקיר שבצעה בי בי סי בפרסית, המשמשת מושא לביקורת חריפה מצד המשטר האיראני, נוכח "הסיקור המוטה" שלה, מאשש את טענותיהם של הפעילים הפוליטיים כמו עלי ג'וואנמרדי שהביעו חשש כי גורמים הקשורים למודיעין האיראני "חדרו" אל צמרת הרשתות החברתיות כמו אינסטגרם, פייסבוק וטוויטר.
שידורי בי בי סי בפרסית, בתחקירים ששודרו ב-17.5.2022 וב-21.5.2022 במהדורת החדשות המרכזית "60 דקות" "פענח" את הסיבה לסגירת הדפים ומחיקת הפוסטים נגד המשטר האיראני.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

התחקיר מראה כי עשרות עובדים של החברות אשר נותנות שירותים לאיסנטגרם ופייסבוק, הם סטודנטים איראנים בחו"ל אשר פועלים בהאן להנחיות של המשטר האיראני.

על פי התחקיר, חברה בשם "טלאס אינטרנשנאל" הממוקם בעיר אסן בגרמניה, אחראית בעיקר על הטיפול בתכני אינסטגרם ופייסבוק ויותר מ-500 סטודנטים איראנים מועסקים שם שהם עושים מה שעולה על רוחם בתכנים המעלים בשפה הפרסית מכל מקום בעולם בשתי רשתות חברתיות הנ"ל.

"עלי" (שם בדוי) , עובד לשעבר בסניף הגרמני של חברת Telus International , זכין קנדי המספק שרותי ניהול לאינסטגרם, אמר לבי בי סי בפרסית כי "שירותי המודיעין של איראן הציעו לו סכומים של 5 אלפים עד 10 אלפים יורו בתמורה למחיקת הפרופילים של עיתונאים ופעילים פוליטיים מסוימים מבין האיראנים בגולה באינסטגרם". "עלי" ועוד עובדי החברה הודו בפני בי בי סי בפרסית כי המשטר האיראני מטהראן פועל כדי להשפיע על הסניף של " Telus International" בגרמניה. החברה מעסיקה כ400 איראנים המנתרים תעבורה בפרסית.

לטענת "עלי, "איש מודיעין של המשטר בטהראן שלח לו מסר דרך חבר באיראן בו בקש "להסיר את הפרופיל של אנשים מסוימים, דוגמת עיתונאים ופעילים פוליטיים. לדוגמא את הפרופיל של העיתונאית בארה"ב של מסיח עלינג'אד Masih Alinejadואם תוריד אותה מפייסבוק או מאינסטגרם, תקבל סכום כסף טוב. הוא הציע 5 אלפים עד 10 אלפים יורו עבור סגירת כל חשבון לפי הרשימה שהמשטר האיראני הכין". במקביל, התקבלו אצל הפעילים שגויסו על ידי המודיעין בקשות לדווח על השתאגים ופוסטים מסוימים ככאלה שמפרים את כללי הרשת החברתית, בזמנם החופשים תוך שימוש בטלפונים האישיים שלהם.

"מהדי" (שם בדוי לעוד עובד נוכחי בחברה) אמר לבי בי סי בפרסית: "התקשר מישהו מאיראן שהיה קשור לממשלה שם. איני יודע איך המשטר ידע שאני בכלל עובד עבור " Telus International ". בטח היו אנשים בתוך החברה שלנו בגרמניה אשר העבירו מידע עליי לידי השלטונות באיראן. האדם שהתקשר הציע סכום כסף רציני בתמורה לכך שאני אמחק את הפרופילים של אנשים מסוימים שהמשטר לא רוצה בהם או שהתבקשתי לעשות שינויים מסוימים שהם רצו".

עובד לשעבר ועובד נוכחי בחברה הנ"ל בגרמניה אמרו ל-בי בי סי בפרסית כי חלק מפקידי בקרת התכנים מוחקים "לטעמם" תכנים של המשתמשים בפרסית. ה-בי בי סי הוסיף, כי "טענה זו של העובדים בחברה הנ"ל עולה בקנה אחד" עם תלונות הרבות של משתמשי אינסטגרם ופייסבוק על הסרת התכנים שלהם.

בתחקירים נאמר עוד כי חברת הבקרה על התכנים של אינסטגרם ופייסבוק, נקראה בעבר סי סי סי והיא נמכרה ב-2019 ל " Telus International", שאחת ממשימותיה היא לטפל בתלונות של משתמשי אינסטגרם ופייסבוק. למעשה, אינסטגרם ופייסבוק שהן שתי חברות בת של "Meta" המחזיקה גם בוואטסאפ העבירו את המשימה הזו ל " Telus International". בתגובה לבי בי סי בפרסית על האפשרות של חדירת גורמים הקשורים למודיעין האיראני ל"" Telus International"", מסרה " Meta" , החולשת על פייסבוק, אינסטגרם וווטסאפ, כי כללי החברה "נוקשים מאוד" והיא עוקבת "בקפידה" אחר ביצועי עובדיה כדי להמנע מטעויות.

אבל עלירזא מנאפי, חוקר אינטרנט וזכויות דיגיטליות שמתגורר בטורקיה, אמר לבי בי סי בפרסית כי מספר העובדים של חברות הבקרה על התכנים ברשתות החברתיות האלו כה גדול שלמעשה לא ניתן לשלוט בנטיותיהם ויש להשתמש בבינה מלאכותית כדי לשלוט. החוקר אמר עוד כי הסרת קליפים מהפגנות האחרונות באיראן מהרשתות החברתיות הגדולות מחזקת את טענת המשטר האיראני לפיה "ההפגנות אינן נרחבות והן רק שוליות בלבד".

לדברי עובדים לשעבר ובהווה של " Telus International", כמה מאות איראנים, רובם סטודנטים, עובדים בחברה בעיר אסן Assen בגרמניה. שני העובדים שבי בי סי הציג אותם בשמות בדויים, אמרו לתחנה כי בעצמם היו עדים לכך שעובדי החברה נקטו בפעולות המשרתות את האינטרסים של המשטר האיראני. אחד מהמרואיינים העריך כי מספר דוברי השפה הפרסית בחברה בעיר מגיע ל-500 ואף יותר.

אחד מהאנשים שהעיזו לקחת חלק בתחקיר בי ביס בפרסית אמר: "גם בדרגים הנמוכים וגם בתפקידים בכירים בחברה, הם בעד המשטר האיראני, וניתן להבין כי הם מקבלים הנחיות מהמשטר האיראני ומיישמים אותן הלכה למעשה …אני יכול לומר שבעצמי ראיתי כמה אנשים כאלה. (לשלטונות באיראן) יש אנשים שלהם בחברה שלנו המנסים לקדם את מדיניות המשטר האיראני. אנחנו יודעים שיש גם גורמים באיראן אשר מקבלים כסף (מארגוני המודיעין של איראן) כדי לדווח בכמויות על פוסטים מסוימים, כלא הולמים".

עובד לשעבר של החברה הסביר לבי בי סי איך עובדי " Telus International " פועלים לטובת המשטר האיראני. לדבריו, העובדים שמתגייסים לחברה בגרמניה, אכן עוברים קורסים כיצד לקבל החלטות אילו צעדים הם רשאים לנקוט ואיזה תכנים להוריד . אבל לדבריו, רוב העובדים האיראנים הם סטודנטים המבקרים בתדירות באיראן, ועושים מעשים בלתי חוקיים.

אותו עובד פירט ואמר כי לעובדי החברה אסור לשאת טלפון סלולרי בתוך חדר העבודה. אך הם הולכים לחדרים אחרים או לחצר של הבניין ובאמצעות הסלולרי משלהם "מדווחים" על פוסטים מסוימים, ואז הם חוזרים לחדר העבודה ו"מתחילים לטפל בתלונה" שהם בעצמם הפנו לחברה לפני כמה דקות באמצעות הסלולרי האישי שלהם, ובכך הצעד שלהם לביטול התכנים הופך לחוקי.

הוא הביע ביטחון כי "החלטות האישיות" של אותם העובדים הן "מכריעות" במחיקת התכנים וסגירת דפים מסוימים כי המפקח של החברה יכול לבדוק רק אולי עד 10% מהתלונות שמגיעות לחברה ואילו ב-90% מהמקרים, מחיקת התכנים ואף מחיקת הפרופילים של המשתמשים או כל החלטה אחרת תלויים אך ורק בשיקולים האישים של העובדים.

בעת סבבי הפגנות התכופות שפרצו בשנים האחרונות ברחבי איראן נגד המשטר, גולשים רבים באיראן היו משוכנעים, כי המודיעין האיראני עלה על עקבותיהם לאחר שהם השתמשו ברשתות החברתיות באינטרנט. בגל הנוכחי של ההפגנות.

במקביל, במהלך גל ההפגנות האחרון המשטר באיראן הרחיב את מעצרם של פעילים החברתיים, אנשי אקדמיה, סוציולוגים ואף שורה של במאים ואנשי קולנוע וספורטאים הושמו בימים האחרונים בבתי מעצר ברחבי המדינה בגלל התמיכה שהביעו במחאות. משמרות המהפכה וכוחות הבסיג'- הזרוע של משמרות המהפכה – קיימו בימים האחרונים תמרונים נרחבים ברחבי איראן להפגנת כוח כדי להמחיש לאזרחים כי המשטר נחוש לדכא את ההפגנות ולהמשיך ליישם את תוכניתו הכלכלית.

אם התחקיר של בי בי סי בפרסית על חדירת המודיעין האיראני לחברה המפקחת על התכנים של פייסבוק ואינסטגרם הוא נכון, לא רק 'קיים סיכוי רב שפרטים האישיים של מיליוני איראנים באיראן ובגולה מועברים לידי המודיעין האיראני הרי שהתופעה העלולה גם לסכן את ביטחונם של משתמשים אחרים בעולם כמו ישראליים או אמריקאים.

דף האיסנטגרם של עלי ג'וואנמרדי Ali Javanmardi, עיתונאי ממוצא איראני בעל אזרחות אמריקאית ופעיל פוליטי בולט נגד המשטר האיראני, נסגר שוב לאחרונה למרות שקרוב למיליון איראנים בעולם עוקבים אחרי ההנחיות וניתוחי המצב שלו. עלי ג'וואנמרדי אשר עבד שנים רבות בתחנת טלוויזיה של "קול אמריקה בפרסית" בוושינגטון נהיה בשנים האחרונות פעיל פוליטי מוביל נגד המשטר האיראני. ארגוני המודיעין של השלטונות באיראן ניסו מספר פעמים בשנים האחרונות לחטוף ואף לרצוח אותו בחו"ל אך הוא מוביל עדיין אתר אופוזיציה בשם "אוואטודיי", שבו הוא מדריך את המפגינים איך לפעול כדי להחליש את המשטר בטהראן במטרה להביא לסילוק המולות.

 

ג'האד הנאורות

יודגש, כי איראן, המטילה צנזורה כמעט מוחלטת על רשת האינטרנט, מייחסת חשיבות רבה ללוחמת הסייבר והמלחמה "הרכה" ומנהיג איראן מתייחס לפעילים בתווך המקוון כ"לוחמים" במלחמה זו. מנהיג איראן מחה את הרשויות במדינה להקים רשת אינטרנט עצמאית באיראן שתהיה נתונה לשליטת המשטר ותוכל לנטר ולחסום רשתות חברתיות העלולות לפגוע במשטר. רשת זו הנקראת רשת המידע הלאומית The National Information Network (NIN).

במרץ השנה מתח המנהיג ביקורת חריפה על התקציב הדל שהקצה המג'לס לטפל ב"מלחמה הרכה" המהווה חלק מהתגוננות של איראן מפני מה שהיא מכנה "המתקפה התרבותית" נגדה. ח'אמנהאי מדגיש את חשיבות השימוש ב"כלי הנשק של המלחמה הרכה" וקורא לגוון את השימוש בטכניקות "הג'האד הנאור" לקידום מטרות המהפכה האסלאמית במסגרת מה שהוא מכנה ניהול "מלחמה היברידית" נגד אוייבי איראן המנסים לפגוע בה באמצעות כלי התקשורת .ו"הדיקטטורה התקשורתית" במסגרת ג'האד זה, לצד פעולות ההתגוננות שאיראן נוקטת, גם ליזום פעולות נגד האוייבים בתווך התקשרותי, הביטחוני, הדיפלומטי והכלכלי. ח'אמנהאי ציין הפעילות להסרת תמונותיו של סלימאני, מפקד כח אלקדס לשעבר מהמרחב היורטואלי, מהווה דוגמא אחת מהפעילות של המערב נגד איראן.

בסיכומו של דבר איראן רואה במרחב הוירטואלי איום כפול – הוא מאפשר ל"אוייבי המהפכה" לנהל "מתקפה תרבותית" נגד איראן והעוצמה האסלאמית שהיא מייצגת ומנגד מאפשר לאויבי המהפכה לתאם את הפעילות נגדה בניסיון לערער את המשטר האסלאמי. על רקע זה איראן תמשיך להשקיע מאמצים בניסיון לצמצם סיכון זה הן באמצעות הגברת התעמולה האסלאמית במגוון כלי תקשורת בשפות שונות שהיא מפעילה, בפעילות אקטיבית, דוגמת זו שהוצגה בתחקיר של ה בי ביב סי, לנסות ולהשפיע על עוצמת הביקורת וההתנגדות נגד המשטר ומבית – לפקח בצורה הדוקה על המימד הקיברנטי באמצעות הידוק הפיקוח על המשתמשים ושליטה מוחלטת באינטרנט.

תמונה ימנית: מאתר "אוואטודיי" בניהולו, תמונה שמאלית: מראיון שלו עבור "קול אמריקה בפרסית" עם בראיין הוק, לשעבר הנציג המיוחד של ארה"ב לענייני איראן.
תמונה ימנית: מאתר "אוואטודיי" בניהולו, תמונה שמאלית: מראיון שלו עבור "קול אמריקה בפרסית" עם בראיין הוק, לשעבר הנציג המיוחד של ארה"ב לענייני איראן.

עלי ג'וואנמרדי, עיתונאי בכיר ופעיל פוליטי מוביל נגד המשטר האיראני. מצד אחד השלטונות באיראן מנסים לרצוח או לחטוף אותו בחו"ל ומצד שני, אינסטגרם "לפי רצון השלטונות באיראן" סוגר את הדפים שלו למרות שמיליון עוקבים עקבו אחרי הדף האחרון שלו.
הוא מוביל את ההנחיות למפגינים במחאות הנמשכות נגד שלטונות איראן.

מסיח עלינג'אד
מסיח עלינג'אד

מסיח עלינג'אד, עיתונאית ופעילת פוליטית מובילה בעלת אזרחות איראנית-אמריקאית שהמשטר תיכנן לחטוף אותה לפני שנה מניו-יורק לאיראן, היא אחד היעדים העיקריים של המודיעין האיראני. לפי תחקיר בי בי סי בפרסית, המודיעין האיראני הציע לעובדי חברה שקשורה לפייסבוק ואינסטגרם בגרמניה להוריד את הפרופיל שלה מרשתות חברתיות תמורת אלפי יורו.