עבור לתוכן העמוד
Menu

כח אלקדס ממשיך לפעול בתימן למרות משבר הקורונה

תקיפות טילים בליסטיים ומל"טים נגד "יעדים רגישים" בסעודיה

ברקע משבר הקורונה איראן ממשיכה לנהל את המערכה נגד ערב הסעודית בתימן באמצעות בני חסותה החות'ים. דובר צבאי מטעם  אנצאראללה, הזרוע הצבאית של החות'ים,  אמר כי   ב"פעולת איכות גדולה בעומק הממלכה הסעודית "(28 מרץ) תקפה הזרוע הצבאית את בירת הממלכה, ריאד, בטילי "ד'ו אלפקר" (וכן באמצעות מל"טים מסוג "צאמד 3" .

הוא הוסיף, כוח הטילים שגר גם מספר רקטות בדר ומל"טים מסוג "קאצפ K2" לעבר יעדים בסעודיה הסמוכים לגבול עם תימן – הגבול עסיר, ג'יזאן ונג'ראן[1]. הדובר הדגיש, כי הפעולה "כוונה נגד יעדים כלכליים וצבאיים רגישים בסעודיה "לציון השנה השישית של המערכה נגד הקואליציה הסעודית הפועלת בתימן מאז תחילת 2015.

 

 

הירי בוצע, ימים ספורים לאחר קריאתו של האו"ם להפסקת אש  מיידית בין הצדדים כדי להירתם למאבק בנגיף הקורונה. עד כה נכשלו כל מאמצי התיווך בין הצדדים ומזכ"ל האום הביע אכזבה רבה מחידוש הירי מצוקתו של העם התימני.

אין זו הפעם הראשונה בה תוקפים החות'ים את הממלכה בטילים אותם מספק איראן.   הבירה הסעודית נתקפה בטילים בליסטיים ב -4 נובמבר  ערב ביקור הנשיא טראמפ 2017 וכן ב-24 ליוני 2018). הטיל הבליסטי מסוג "ד'ו אלפקר" ששוגר לעבר ריאד (ולטענת החות'ים גם לעבר מתקני הנפט הסעודיים בינבוע ב-21 פבר')  זהה לטילי האיראני מסוג "קיאם", שסופק בעבר לחות'ים ונעשה בו שמש בשגורים נוספים לעבר  הבירה הסעודית, למרות טענת החות'ים כי שגרו טילים מסוג "בורקאן H2 " בפעמים הקודמות. מדובר בשיפור איראני לטיל ה"סקאד" להגדלת הטווח שלו כך שיגיע לריאד.

[1] https://twitter.com/RqzbuVvpIjgBa0Z/status/1244280565253234688


.

כח אלקדס מרכז את הפעילות נגד סעודיה מבירת תימן

תרכי אלאלמכי, דובר הקואליציה הסעודית אשר כי שני טילים בליסטיים נורו לעבר בירת סעודיה ולעבר אזור גיזאן אך הם יורטו עלי יד חיל האוויר המלכותי הסעודי ללא נפגעים [1]. הצבא הסעודי הציג את שרידי הטילים שיורטו ודובר הקואליציה ציין כי הגנרל האיראני, עבד אלרצ'א שהלאי (AbdAlreza Shahlai) , מכח אלקדס של משמרות המהפכה, עומד מאחורי כל ההתקפות שמבצעים החות'ים נגד סעודיה מבירת תימן הכבושה "הטילים שיורטו הם העתק מדוייק של הטילים שנורו בעבר לעבר הממלכה". על פי דוברי הגנה האזרחית בסעודיה. מספר רסיסים מהיירוט מעל שמי ריאדי גרמו לנפגעים בקרב אוכלוסיה אזרחית.

יודגש, כי שמו של שהלאי, המבוקש מספר אחד בארצות הברית ובסעודיה,  עלה לאחר ההתנקשות בקאסם סולימאני (3 ינואר) ודווח שאף הוא היה יעד לחיסול באותו הלילה, נוכח מעורבותו העמוקה בהברחת טילים מאיראן לחות'ים בתימן. על ראשו עומד פרס של 15 מילון דולר. דובר משרד החוץ האיראני, דחה את "האשמותיה חסרות השחר"  של סעודיה בדבר נוכחות יועצים איראנים על אדמת תימן (סעודיה טענה כי תקפה ב-30 מרץ מצחם ובו יועצי של משמרות המהפכה בתימן) ואמר כי "סעודיה, שתקפה את תימן, חיה תחת האשליה, כי תוכל לנצח בתוך מספר שבועות, והיא נאנקת תחת תוצאותיה זה  למעלה מחמש שנים…משחק ההאשמות ומילים חסרות שחר לו יכפרו על כישלונות צבאיים ופוליטיים".

 


(שהאלי :אחראי כח אלקדס בתימן )

 

למרות מגפת הקורונה ממשיכה איראן באמצעות כח אלקדס של משמרות המהפכה בפעילותה במזרח התיכון ומאותת, כי בכוונתה להמשיך במדיניותה האזורית התוקפנית, במקביל ל"דיפלומטיית הקורונה" שהיא מנהלת מול המערכת הבינלאומית, בניסיון להביא להקלה בסנקציות. תימן תוסיף לשמש כשדה הניסויים הגדול ביותר של איראן לטילים בליסטיים, רקטות, מל"טים תוקפים ומטעני חבלה וכח אלקדס של משמרות המהפכה ימשיך להעביר לתחומי תימן אמל"ח, מדריכים (כולל של חזבאללה) וסיוע לוגיסטי לשפר את כח העמידה של החות'ים מול הקואליציה הסעודית ולחשוף את הבטן הרכה של סעודיה – מתקני הנפט הרגישים שלה. התקפת המל"טים וטילי השיוט על מתקני הנפט האסטרטגיים בסעודיה בספטמבר 2019 חשפה את פגיעותם של מתקני הנפט להתקפות מצד איראן ובנות חסותה ונראה, כי האחרונות ימשיכו לקדם מדיניות זו גם בצל משבר הקורונה.

סעודיה, יריבתה המושפעת של איראן, ממשיכה להתבוסס בתימן ללא שנראה כל פיתרון נראה לעין של משבר שהחל ב-2014 עת השתלטו החות'ים על חלקים נרחבים בתימן (ובכלל זאת הבירה צנעא).

[1] https://twitter.com/alriyadhdaily/status/1244359897652908033 ; https://www.youtube.com/watch?v=2ReihUVoOxo

יודגש, כי שמו של שהלאי, המבוקש מספר אחד בארצות הברית ובסעודיה, עלה לאחר ההתנקשות בקאסם סלימאני (3 ינואר) ודווח שאף הוא היה יעל לחיסול באותו הלילה, נוכח מעורבותו העמוקה בהברחת טילים מאיראן לחות'ים בתימן. על ראשו עומד פרס של 15 מילון דולר.

למרות מגפת הקורונה ממשיכה איראן באמצעות כח אלקדס של משמרות המהפכה בפעילותה במזרח התיכון ומאותת, כי בכוונתה להמשיך במדיניותה האזורית התוקפנית, במקביל ל"דיפלומטיית הקורונה" שהיא מנהלת מול המערכת הבינלאומית, בניסיון להביא להקלה בסנקציות.

מקור : תסנים
מקור : תסנים

תימן תוסיף לשמש כשדה הניסויים הגדול ביותר של איראן לטילים בליסטיים, רקטות, מל"טים תוקפים ומטעני חבלה וכח אלקדס של משמרות המהפכה ימשיך להעביר לתחומי תימן אמל"ח, מדריכים (כולל של חזבאללה) וסיוע לוגיסטי לשפר את כח העמידה של החות'ים מול הקואליציה הסעודית ולחשוף את הבטן הרכה של סעודיה – מתקני הנפט הרגישים שלה.
התקפת המל"טים וטילי השיוט על מתקני הנפט האסטרטגיים בסעודיה בספטמבר 2019 חשפה את פגיעותם של מתקני הנפט להתקפות מצד איראן ובנות חסותה ונראה, כי האחרונות ימשיכו לקדם מדיניות זו גם בצל משבר הקורונה.

סעודיה, יריבתה המושבעת של איראן, ממשיכה להתבוסס בתימן ללא שנראה כל פתרון נראה לעין של משבר שהחל ב-2014 עת השתלטו החות'ים על חלקים נרחבים בתימן (ובכלל זאת הבירה צנעא).